Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Använder Cubase SX3. Har kopplat in min M-Audio Oxygen 49 klaviatur men lyckas inte få ljud.

Har installerat Nexus och hittar även det i VST Instruments och får då upp fönstret där man väljer

instrument mm. Väljer piano och vill sedan spela in. Men får inget ljus och inga indikationer i ljud staplarna heller.

Har provat trycka på mute knappar, rec knappar o allt möjligt. Hur ska jag göra.

Använer för övrigt ett externt ljudkort TASCAM US-144.

Hoppas nån kan hjälpa mig.

Anders

Redigerat av pavarose
Annons
Postat (redigerat)

HAHA YES!!! Det funkade. Tänk att det kunde va en sån enkel grej. tusen tack för hjälpen 🙂

Nu är det dock en rätt stor latency. Har läst här i forumet men hittar inget svar.

När ja trycker på en tangent på klaviaturen såå ger den utslag i programmet direkt på in signalmätaren, men ljudet kommer en sekund efter och likaså utslaget på volymmätaren..

har klickat i timestamp rutan som det stod om, men inget hjälper. fördröjningen är mindre om jag inte använder mig av Nexus ljudet.

men då använder jag mitt interna ljudkort, om jag använder mitt externa så får ja inget ljud alls tyvärr.

Redigerat av pavarose
Postat (redigerat)

Du får sänka din buffersize om du vill få lägre fördröjning/latency. Har inte Cubase framför mig men tror det är (I menyn) Devices -> Device setup -> VST Multitrack (i listan) > och där på Control panel. Men det kan var någon annanstans annars eftersom vi inte har samma Cubase-version eller ljudkort.

-Det kan vara ett reglage och sänk den stegvis och testa dig fram till du märker att datorn börjar hacka när du spelar. Dra tillbaka den en bit igen och du har då en lämplig buffersize och förhoppningsvis en låg fördröjning beroende på hur mycket din dator orkar. Ju lägre fördröjning desto mer får datorn jobba.

-Eller så är det en lista med millisekunder. Gör då samma sak där. Testa mindre värde stegvis osv.

Säg till om du inte hittar.

Att du inte får ljud om du använder externa ljudkortet låter konstigt. Har du valt ljudkortet inne på Device setup som ASIO-driver samt på midi-spåret som du vill använda? Under "in" , ovan för "out" där du väljer synthen alltså.

/Memphis

Redigerat av Memphis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.