Jump to content
Annons

Spela in tuba


Recommended Posts

Nu har jag fått storhetsvansinne och ska även spela in tuba snart. Det är till en instrumental låt som är en vals i ngn slags blandning mellan en wienervals och cirkus-/positiv-låt.

Nu undrar jag förstås om ngn här har erfarenhet av att spela in tuba och vad man ska tänka på. Ska man mika uppifrån, ner i klockan? Eller rakt framifrån? Eller snett framifrån vid klaffarna?

Och sedan.. mikval? Jag har en Röde NT-1000, en JJlabs stormembran och ett stereopar Röde NT5 att tillgå. Har även hört att man kan använda dynamiska på tuba. Och då har jag SM58 (2 st) och en SM57.

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte en aning om hur man ska gå till väga men rent teoretiskt borde det väl vara en fördel att använda en mikrofon tänkt till basinstrument. Typ Beta 52 eller liknande... fast vad vet jag?

Jag skulle använda många mickar, för att vara på säkra sidan, och ta oerhört god tid på mig för ett ordentligt soundcheck. 😎

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att tuba låter bäst om man mickar en liten bit framför (dvs ovanför) klockan, kanske inte mitt i (kan vara lite hårt ljud just där), utan på kanten. Jag diggar förstås stormembran kondensator på det mesta, men har även kört med mygga typ DPA och i värsta fall Ramsa i motsvarande position. Det är ofta ganska mycket mekanikljud från tuba, barytonhorn och dyl, så jag försöker undvika att micka framifrån.

mvh

-niklas-

Link to comment
Dela på andra sajter

Till min AKG D112 följer det med ett litet häfte med teckningarpå lämpliga applikationer. Bla a är det en bild på en tubaspelare i full fart, micken sitter på ett högt stativ kanske 20. 30 cm från tubans "utblåstratt" riktad rätt ner i hålet. Så en sån borde gå utmärkt.

Av bastuba blir man ju helt lycklig! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Till min AKG D112 följer det med ett litet häfte med teckningarpå lämpliga applikationer. Bla a är det en bild på en tubaspelare i full fart, micken sitter på ett högt stativ kanske 20. 30 cm från tubans "utblåstratt" riktad rätt ner i hålet. Så en sån borde gå utmärkt.

Av bastuba blir man ju helt lycklig! 😎

Ja, jag vet =) Helt fantastiskt! Samma dag ska jag även spela in valthorn!

Sitter den rakt över hålet eller siktar miken in i hålet men är snett riktad uppifrån?

Niklas:

Hur långt ovanför ungefär? Tänker också att det kanske blir finare att rikta mot klockan och inte hålet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vet =) Helt fantastiskt! Samma dag ska jag även spela in valthorn!

Sitter den rakt över hålet eller siktar miken in i hålet men är snett riktad uppifrån?

Niklas:

Hur långt ovanför ungefär? Tänker också att det kanske blir finare att rikta mot klockan och inte hålet.

Letade häftet i köckenmöddingen, hittade det inte. Men typ 30, 40 cm från tratten kanske det var. Ska leta mer. Den rekomenderades även som sångmick till bassångare. Och att micka elgitarr med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in bastuba en gång. Några tankar kan jag bidra med.

Ha gott om tid av två anledningar, personen kan värma upp ordentligt, en kall tubaspelare klingar inte lika bra. Samt att du hinner prova olika mickplaceringar, alltid kul att spela in ett nytt instrument.

Ang mickning så beror mycket på hur brett man spelar på registret, de kan komma ner lågt, några toner lägre än en kontrabas hela vägen upp till tvåstrukna e (ungefärliga mått blir 5oktaver, självklart beroende på skicklighet hus tubaisten). Och ju högra ton desto starkare så det kan vara lite svårt med nivåerna, så om rummet klingar bra så prova att ha lite mer avstånd för att få det jämnare. Lyssna även på frekvenserna i det lägre registret och prova att vinkla stormembranare om basen låter fel, samma anledning här på grund av stort omfång.

Jag hade inga problem med luftstötar på grund av att jag micka mot klockan, vilket jag trodde jag skulle ha.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in bastuba en gång. Några tankar kan jag bidra med.

Ha gott om tid av två anledningar, personen kan värma upp ordentligt, en kall tubaspelare klingar inte lika bra. Samt att du hinner prova olika mickplaceringar, alltid kul att spela in ett nytt instrument.

Ang mickning så beror mycket på hur brett man spelar på registret, de kan komma ner lågt, några toner lägre än en kontrabas hela vägen upp till tvåstrukna e (ungefärliga mått blir 5oktaver, självklart beroende på skicklighet hus tubaisten). Och ju högra ton desto starkare så det kan vara lite svårt med nivåerna, så om rummet klingar bra så prova att ha lite mer avstånd för att få det jämnare. Lyssna även på frekvenserna i det lägre registret och prova att vinkla stormembranare om basen låter fel, samma anledning här på grund av stort omfång.

Jag hade inga problem med luftstötar på grund av att jag micka mot klockan, vilket jag trodde jag skulle ha.

Lycka till

Ja, kalla musiker är inte så bra. Inte kalla instrument heller. Tack för tipset.

Det som han ska spela har inte så stort omfång alls. Det håller sig inom en oktav så det borde inte bli problem med nivåerna. Men bra tips om att kolla av basen i det hela om miken är felriktad.

Det blir nog att jag använder en stormembranare riktad snett mot klockan till att börja med. Det har jag gjort på andra blåsinstrument och det har funkat fint. Så det blir nog en bra utgångspunkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...