Jump to content
Annons

Live Controller för Live


pet

Recommended Posts

Nu tänkte jag nämligen köpa nya versionen av Live (8) när den kommer här i andra kvartalet! Och jag har kikat runt lite efter någon bra Controller att använda när jag kör Live med Live. ☺️

Första valet är ju såklart en Lemur: (bara för att jag tycker att dom är snygga och har ett väldigt användarvänligt gränsnitt eftersom man kan konstruera arbetsytan exakt som man själv vill) Men Lemuren är lite för dyr och jag vet inte vad jag tycker om att använda Touch-Screen.

Andra valet är den "nya" Controllern från Akai (Akai AbletonProfessionalController40): Och jag har kollat på den väldigt mycket och enligt det jag sett verkar det som att det är en väldigt bra och användarvänlig pryl för att använda med Ableton. Om det är någon som har fått sina händer på en sådan så får du gärna säga vad du tycker om den, och om du har haft någon annan controller innan får du gärna berätta fördelar/nackdelar med Apc:n. Jag har kollat runt lite och hittat den på Thomann, men där får de inte in nya förrän i slutet av Juni och vill veta om det är värt att vänta så länge på den.

Vad använder ni för controller till Live och vilka Controller rekommenderar ni?

Det är alltså tänkt att användas för Live bruk för att stoppa/starta Clip och kanske dra något Hp Filter över nåt ljudspår ibland, eller köra Solo över ett Vocal spår. Inga riktiga Dj controller som diverse Scratch eller mer avancerad beatmixing.

Mvh Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

hur mycket kommer apc40:n att kosta? nån som vet?

edit: $399 enligt uppgift från relativt pålitlig källa. kommer i maj

såg en prisuppgift på 1800 dollar för lemuren, det tycker jag är för mycket pengar för mig att lägga på en kontroller...

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

hur mycket kommer apc40:n att kosta? nån som vet?

edit: $399 enligt uppgift från relativt pålitlig källa. kommer i maj

såg en prisuppgift på 1800 dollar för lemuren, det tycker jag är för mycket pengar för mig att lägga på en kontroller...

På thomann finns Apc40:n och där kostar den 5000kr nästan exakt vilket jag tycker är ett jättebra pris. Dock skulle dom inte få in den förrän ett tag.

"(thomann) Unfortunately we will receive the Akai APC 40 on the 29.05.2009. This is the delivery date we received from Akai. We hope, that we will really receive it on that day. The 29.05.2009 is a date we can focus on. It could be a few days earlier or a few days later. "

Beställde faktiskt nyss en Lemur och har riktigt höga förhoppningar om den, men jag tror att den kommer att kunna hjälpa mig mycket som en dj/live enhet och varför inte till exempel en kanal mixer för att förenkla arbetet i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde faktiskt nyss en Lemur och har riktigt höga förhoppningar om den

bara att gratulera =)

själv överväger jag starkt en apc40 nu... skulle vilja provratta den först dock

ingen som kommer att dema den i malmötrakten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en Novation Nocturn som jag trivs jättebra med. Smidig liten sak (och förjävla billig)! Vore trevligt med lite fler knappar visserligen, men nu har jag kopplat in en Korg NanoPad som jag kan trigga diverse skojjiga grejer med också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har APC40 och Evolution UC33. Båda fungerar fantastiskt bra. Med UC33 var jag lite begränsad, men med APC 40, sky is the limit. Kostade 5 000 på Thomann och jag kan varmt rekommendera den till alla som har funderingar på att skaffa sig en riktigt bra Ableton Live Controller. Ingen mapping krävs, bara plugga in, tuta och köra =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...