Jump to content
Annons

Hur kan ljudkvaliten förbättras?

Recommended Posts

jinxyjinx1234 (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag är nybörjare när det gäller musikproduktion, så ursäkta mig sådana dumma frågor (Skratta inte bara), men vad ska man göra för att förbättra ljudkvaliten på sina inspelningar? Jag gör hip-hop instrumentals och de låter så billigt. Jag vet inte om det beror på fel mixning, eller på mitt ljudkort. Ska ett bättre ljudkort göra mina inspelningar mer profesionella? Eller jag borde kanske köpa ett mixerbord? (Ska det hjälpa på något sätt?) Vad tycker ni? Spelar det någon roll eller det är bara jag som mixar inte som jag ska?

Jag använder ljudkort Edirlol UA-4FX, Fl Studio 7 XXL Producer Edition och hörlurar Sennheiser HD 437

Har ingen mixer

Har inga studiomonitorer (Jag ska köpa snart 🙂 ,by the way Vilka ska jag ha? sådana till 2000kr)

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det sitter i fingrarna. Tyvärr. Det är som att lära sig att bli bra i tennis. Räcker inte med ett dyrt rack, man måste kunna lira också.

Det finns gubbar på detta forum som har haft grejer som gjort mig mörkrädd men ändå producerat högkvalité.

Redigerat av drloop
Postat

Om du använder instrumentpluggar i datorn så tror jag inte att ljudkortet ger dig bättre kvalité, bara det klarar att spela upp samplingarna i 24 bit 44,1khz. Det jag tror är som du säger att du är nybörjare och att största problemet för dig ligger i arrangering, val av ljud och mixkunskaper. Ett bra sätt kan vara att fokusera på en bit i taget. Arrangera och producera en låt, men fråga om någon annan vill mixa (finns de som gör det gratis för att lära sig). Fråga samtidigt om du kan få mixa någon annans material för att lära dig. Låt det ta tid också, man måste öva och öva och åter öva och tillåta sig själv att ta emot en j-vla massa kritik i början och hela livet i min mening om man vill utvecklas och lära sig av det 😛

Men om du lägger upp ett ljudklipp så är det lättare att höra vart problemet kan ligga.

MVH

Anders

pme (oregistrerad)
Postat
Hehe, älskar din tennis jämförelse drloop!

Hoppas ni spelar tennis så ni vet vad en riktig racket gör. Även nybörjare har god nytta av rätt racket

som inte nödvändigvis är bra för proffs. Klart grabben ska ha en custom shop...

drloop (oregistrerad)
Postat
Hoppas ni spelar tennis så ni vet vad en riktig racket gör. Även nybörjare har god nytta av rätt racket

som inte nödvändigvis är bra för proffs. Klart grabben ska ha en custom shop...

Rödlack och varannan sträng grön, is teh shit, I know.

pme (oregistrerad)
Postat
Rödlack och varannan sträng grön, is teh shit, I know.

Jag brukar bara ha en sträng, på tennisracket vill säga.

Postat

Jag är en sån gubbe.. PMa mig en låt så ska jag göra den så fet att du ramlar av stolen 😄

Det finns gubbar på detta forum som har haft grejer som gjort mig mörkrädd men ändå producerat högkvalité.
Postat

Här finns en provbit på min beat. Jag vet att den inte låter som hip-hop, men jag vill inte kopiera andras stilar ,utan jag vill hitta min egen . Ja, jag vet den är kass, 🙂 men ni förstår, jag är nybörjare. Och by the way...jag vill inte att någon mixar mina beats, saken är att jag tänker bli musikproducent, så jag vill lära mig att mixa min musik själv. Så snälla ge mig några råd hur jag kan förbättra ljudkvaliten på mina inspelningar. Kan man göra proffsiga låtar på Fl Studio, ett billigt ljudkort och med dåliga hörlurar? Spelar utrustningen någon roll eller är det endast kunskapen som gör dig till en bra producent? 🙁 uuuuuupplysa mig.......snääääälla

Beat01.mp3

drloop (oregistrerad)
Postat

Ja man kan göra bra grejer med enkla saker.

Vill du bli producent så är det din kunskap som är det du säljer.

Prylar kan vem som helst fixa.

Det mesta handlar om att man hittar ett bra arbetsätt. Där tekniken inte hindrar dig utan hjälper dig.

Så utifrån det perspektivet kanske du skall köpa på dig lite prylar.

Om FL är lätt att använda för dig så kör på det. Det låter inte bättre om du kör Pro Tools.

Postat
Här finns en provbit på min beat. Jag vet att den inte låter som hip-hop, men jag vill inte kopiera andras stilar ,utan jag vill hitta min egen . Ja, jag vet den är kass, 🙂 men ni förstår, jag är nybörjare. Och by the way...jag vill inte att någon mixar mina beats, saken är att jag tänker bli musikproducent, så jag vill lära mig att mixa min musik själv. Så snälla ge mig några råd hur jag kan förbättra ljudkvaliten på mina inspelningar. Kan man göra proffsiga låtar på Fl Studio, ett billigt ljudkort och med dåliga hörlurar? Spelar utrustningen någon roll eller är det endast kunskapen som gör dig till en bra producent? 🙁 uuuuuupplysa mig.......snääääälla

Lyssnade på ditt beat. Det jag reagerade på först var ljudvalen. Tyckte inte dom samspelade med varandra och lät "billiga". Mitt tips är att behålla stråken och jobba utifrån den. Sedan tyckte jag att beatet höll sig alldeles för mycket i mitten. Jobba med panoreringar lite mer. Lägg in en låt av samma stil som du tycker har sjyst ljud i ditt DAW. Ställ in volymen så den är samma som din mix och använd den som referens, bra för att träna sig. Det verkar också som du tror att producenter mixar allt sitt material själva. Det är inte sant. Många skickar sitt material till en riktig mixningstekniker. Sen finns det dom som mixar sitt material själva också. Men det är inget alla gör som är producenter.

Det låter inte bättre om du kör Pro Tools.

Eller Cubase.....förlåt, men det är alltid mitt älskade pro tools som kommer upp på tapeten i dessa sammanhang 🙂

MVH

Anders

Postat

Tack så mycket. Det är det jag ville veta. Men en sak till. Går det bra om jag mixar bara med hörlurarna (Asså jag vill skaffa sådana riktiga som AKG K271, eller Sennheiser HD280Pro som Studio har rekommenderat) ? Jag menar så länge jag inte har pengar till bra högtalare 🙁

drloop (oregistrerad)
Postat

Kommer säkert att funka med hörlurar.

Du kan j alltid provlyssna dina mixar hos polare etc.

Postat

Tyckte det inte var något jättestort fel på beatet , dock så e trummorna väldig enformiga.

Och det verkar inte som att du tänker som en låtskrivare än , då jag inte får någon riktig känsla för vad som är vers

och vad som är refräng.

Och ska du som du själv uttrycker det " bli bra producent? " måste du absolut lära dig att mixa och kritiskt kunna lyssna på dina egna och andras låtar.

Utrustning är inte så viktigt MEN oavsett om du äger den själv eller inte måste du kunna tex ratta en kompressor eller EQ , Sedan om du ska jobba med artister vid inspelning är det en stor fördel eller egentligen ett måste att du kan harmonilära eller spela ett instrument så du kan sätta stämmor och körer vid inspelning.

Visst , vissa Producenter lämmnar ifrån sig mixningen till andra vilket är helt rätt om man har budget. Det är mer vanligt utomlands än i sverige dock.

Men är man producent då har man ioch för sig oftast budget då det är producentens ansvar att ha hand om budgeten och bokningen av artister och musiker.

Jag kanske låter grinig MEN i min värld är det en enorm skillnad på Producent och Beatmaker/Låtskrivare.

Men rent generella tips är att skriva nya låtar konstant , spela in konstant , mixa konstant , och ifall du inte kan det lära dig ett instrument.

DÅ kan du bli en BRA producent.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.