Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Har letat runt lite på forumet men inte hittat någon äldre tråd som passar in precis på mitt problem.

Har ett externt ljudkort, ett fasttrack från m-audio. Det är valt i cubase både som input och output. När man koplar in gitarren i det är det inga som helst problem, men när man sen spelar upp det man spelat in kommer det bara ljud i en hörluren, och betydligt svagare än vid själva inspelningen. Vad kan detta bero på?

Tacksam för svar!

Annons
Postat
Hej! Har letat runt lite på forumet men inte hittat någon äldre tråd som passar in precis på mitt problem.

Har ett externt ljudkort, ett fasttrack från m-audio. Det är valt i cubase både som input och output. När man koplar in gitarren i det är det inga som helst problem, men när man sen spelar upp det man spelat in kommer det bara ljud i en hörluren, och betydligt svagare än vid själva inspelningen. Vad kan detta bero på?

Tacksam för svar!

Det låter som att du har spelat in gitarren på ett stereospår istället för ett monospår. Att det låter svagare när du spelar upp det beror antagligen på att vid inspelning så hör du både signalen genom cubase och direktsignalen från ljudkortet samtidigt.

Postat (redigerat)

Tack för snabt svar! Nu spelade jag in på mono, och då blir det hela ännu konstigare...Man ser ner till höger att cubase får in signalen, men den registerar inget ljud alls i "arbetsfältet" eller vad man säger. Väljer man stereo däremot registerar den, fast då blir det som sagt bara ljud i ena luren. Förvirrande!

EDIT: Ändrade på "input" till right ist för left, och då funkade det! men vad kommer det sig?

Redigerat av musicformoney
Postat
Tack för snabt svar! Nu spelade jag in på mono, och då blir det hela ännu konstigare...Man ser ner till höger att cubase får in signalen, men den registerar inget ljud alls i "arbetsfältet" eller vad man säger. Väljer man stereo däremot registerar den, fast då blir det som sagt bara ljud i ena luren. Förvirrande!

EDIT: Ändrade på "input" till right ist för left, och då funkade det! men vad kommer det sig?

Det är antagligen för att du har kopplat in gitarren på höger kanal...? Då måste du ju välja höger kanal som input i Cubase om du ska få in ljudet.

• 1 år senare...
Postat

Har fast track pro samt programmet ableton live jag spelar in i. Problemet är här att det bara kommer playback i ena hörluren,Någon som vet vilken inställning jag ska ändra?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.