Jump to content
Annons

Inspelning av demo


Autumnfire

Recommended Posts

Efter en längre tids repande har jag och bandet bestämt oss för att spela in en liten demo. För att spara så mycket pengar vi kan så ska vi låna all utrustning av Studiefrämjandet (gratis för medlemmar) och spela in i källaren hos vår basist. Jag kan själv hantera all utrustning och inspelningsprogram som krävs, men jag har aldrig gjort något såhär stort projekt förut och skulle vilja ha lite hjälp med det mest grundläggande.

Var börjar man? Hur delar man upp låtarna? MIDI-spår vs klick?

Det känns logiskt att börja med trummor, vad finns det för för- och nackdelar med att spela in med klick respektive MIDI-fil av låten (typ Guitar Pro)? Ska man dela upp låten i alla sina beståndsdelar och köra varje del för sig? Är det okej att spela in första versen en gång, och sedan kopiera den när man ska ha andra versen? Hur ska man tänka?

Hjälp! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag föredrar att börja spela in en "slask-gitarr" efter klick till att börja med. Inga trummor - bara gitarr. Dock ska gitarren sitta, du ska spela så rätt som möjligt. Detta ska trummisen (tillsammans med klick i lurarna) ha som guide när han ska spela in. Sedan när trummorna väl är lagda och trummisen är nöjd så lägger jag basen. Basen är att föredra att mixa tillsammans med trummorna.

Efter basen och trummorna är någolunda mixade så går jag in på gitarren. Eftersom jag lirar metal så är att dubba gitarrerna ett måste (för mig). Därför föredrar jag att dela upp inspelningarna. Vers, Ref, Brygga, Vers, Ref .... Detta eftersom det ska vara tajt. Att spela in en vers och sedan kopiera den och placera där de andra verserna ska vara är ingenting jag föredrar. Dels för att det är svårt att få det exakt plus att, enligt mig, känns det så fuskigt.

Sist av allt: sång!

Hoppas det klarnat lite iaf. Nu är detta ingen "regel" på hur man ska gå tillväga, utan hur jag går tillväga 😄

/Jesus

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst är det ju tyvärr så att ingenting går upp mot rutin så mitt första tips är att hålla förväntningarna nere. Jag minns min första demo med mitt gamla band hur vi, trots att vi visste bättre, ändå levde med nån fantasi att det kommer låta "skiva". 🙂 Jag skulle också tipsa om att hålla ner antalet låtar första gången. Det är lätt att gå överstyr och säga "Nu ska vi spela in 8 låtar!" för att märka att det var otroligt mycket jobb. Har ni många låtar så var självkritiska och sortera ut de som är absolut bäst och fokusera på 2 - 3 låtar. Antagligen kommer ni lära er så mycket på resan att allt redan nästa gång kommer gå mycket smidigare. Eller så märker ni att det inte alls var värt besväret och hyr en studio och producent... 🙂

Du frågar var ni ska börja. Jag säger att ni redan har börjat. I replokalen. Har ni inte snickrat fram arrangemang på era låtar så vågar jag påstå att ni har slösat bort er tid. Vet alla vad som ska göras på låtarna så... Beror det helt på låten, tyvärr. 🙂

För maximalt med hjälp så vore det kalas om du kunde lista vad ni behöver spela in, vad det är för typ av musik, vad som finns sedan tidigare (du nämner t ex MIDIspår. Är det någonting ni kommer använda er av i produktionen?) och annan information du tycker kan vara till hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja vi ska bara spela in två låtar, förväntningarna är i botten ;-)

Jag föredrar att börja spela in en "slask-gitarr" efter klick till att börja med. Inga trummor - bara gitarr. Dock ska gitarren sitta, du ska spela så rätt som möjligt. Detta ska trummisen (tillsammans med klick i lurarna) ha som guide när han ska spela in. Sedan när trummorna väl är lagda och trummisen är nöjd så lägger jag basen. Basen är att föredra att mixa tillsammans med trummorna.

Efter basen och trummorna är någolunda mixade så går jag in på gitarren. Eftersom jag lirar metal så är att dubba gitarrerna ett måste (för mig). Därför föredrar jag att dela upp inspelningarna. Vers, Ref, Brygga, Vers, Ref .... Detta eftersom det ska vara tajt. [...]

/Jesus

Oj, hjälp från självaste Jesus! Det låter ungefär som mina förhållanden, har trummor, bas, sång och två gitarrer. Gillar din idé med slask-gitarren (fast jag får nog spela in den mot en Guitar Pro-MIDI eftersom vi har lite tempoväxlingar och lustiga taktarter). Men att man sedan skulle mixa trummor och bas innan man fortsätter är nytt för mig, hur noggrant menar du då? Bara jämna ut volymerna eller fixa till en bra EQ också? Känns ganska oväsentligt så tidigt, eller? :-) Och för klarhetens skull, när man dubbar så spelar man in samma sak ovanpå, eller hur?

Och, delar du upp låten som du nämnde även för trummorna?

Tack för all hjälp!

Redigerat av Autumnfire
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte lajna bas och gitarr och spela dessa samtidigt som er trummis. På så sätt kan han (trummisen) höra instrumenten och klicket. Detta utan att riskera läck från övriga instrument. Då kan alla lira i samma rum och förhoppningsvis behålla den där härliga känslan ni har i replokalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker absolut ni ska köra med click i kombination med lajnade instrument, åtminstone bas, när ni lägger trummorna. Vill man ha en livekänsla utan att för det spela in live så går inget upp emot att ha stöd från ett eller ett par instrument. Click är heller inget måste om man har en tight trummis. Har själv aldrig testat att spela in slask till click och sedan spelat in trummor, men det ska jag definitivt testa framöver.

När jag spelar in med Thirus/Liljedahl har vi skrivit låten direkt i anslutning till att jag lägger trummorna och jag har endast en enkel form att gå efter i kombination med click. Inga instrument. Har låten i huvudet och i kombination med mina idéer hur det ska låta senare brukar det alltid bli bäst så. Det är mitt sätt, men det behöver inte vara rätt för dig.

Ang. mixningen tycker jag ni ska skära mycket med EQ i alla instrument...hitta "kärnan" (har du en analyzer blir det enkelt att se vilka frekvenser som kan vara värda att titta närmare på) i instrumentet/ljudet och se t.ex. till att basen inte ligger i samma frekvensområde som bastrumman. Ge plats! Detta är något vi själv börjat med mer och mer i våra inspelningar, inte minst efter tips här i forumet...just att ge plats i mixen. Då låter allting större och tydligare och jag märker redan stora skillnader.

Ang. dubbning är min personliga åsikt, beroende på stil, att less is more. Är det en tyngre låt kanske man kan testa att lägga ett spår i mitten, sedan lägga ut dubbarna lång åt höger och vänster, runt 80% med ett lite annorlunda ljud. Beror helt på vad man är ute efter. Det behöver inte bli "fetare" bara för att man dubbar en gitarrslinga 10 gånger. Lyssna på vad som låter bra och testa er fram, men var sparsamma med gain och akta er för "getingdisten" (eller demodisten som den med fördel kan kallas...) Låt också gitarrerna vara gitarrer och basen vara bas. Smäll inte på massa bas på en elgitarr bara för att det låter fetare när ni sololyssnar på kanalen - det är IHOP som det ska låta bra. Ibland låter vissa spår riktigt illa i sig själv, men när de blandas med resten av låten blir det helt rätt.

Dubba med fördel sången, och dubba gärna till överdrift vad gäller stämmor. Skicka dessa stämmor till en bus och komprimera sedan denna bus hårt samt skär mycket bas (typ allt under 100hz)och lägg på lite skimmer i toppen (kanske mellan 7-8Khz). Ett enkelt recept som när man anpassat det till låten väldigt ofta funkar!

Beroende på era konstnärliga ambitioner får ni själva ta ställning till kopiering av spår. Jag personligen tycker det är ett smidigt sätt att snabbt bygga upp en låt. Handlar det om "mattor" som inte är så framträdande, typ ett verskomp på ackegitarr som går exakt likadant i alla verser, då kopierar jag gärna. Detsamma gäller ibland körstämmor...MEN ibland kräver låten faktiskt att man lägger allt "manuellt" så att säga. Ibland blir det helt enkelt mer känsla, så enkelt är det. Dock vet jag inte om du menar att du ska spela in första versen som helhet och sedan kopiera den? Isåfall kan det vara värt att lägga på något extra pill på vers två för att göra det lite mer intressant för lyssnaren!

En mindre uppsats blev det, men ämnet är ju hur stort som helst...detta är mina 5 öre till diskussionen!

LYCKA TILL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Demo av vad? Hur duktiga ni är på inspelningsteknik?

Fundera igenom vad demon skall lyfta fram. Troligen vill ni antingen visa att ni är ett tajt liveband eller att ni har bra låtar.

I min lilla värld är det då inte så att ni skall lägga på stämma efter stämma. Det visar inte hur duktiga ni är live. Snarare att ni sätter upp två mikrofoner i en hyfsad lokal och trycker på REC. Kanske inte 4 kvadratmeter i en betongkällare dock. Kanske ännu hellre värsta röjet på en livekonsert med screamande publik, ja ni fattar.

Är det låtarna som är bra så kan det funka med bara akustisk gitarr och sång. Återigen, hyfsad akustik i ett rum och hellre färre mickar än fler.

Inspelningsteknik och spacade produktioner kan ni alltid fixa senare när ni fått kontakt med nån som är intresserad.

Nå, mina 25 öre.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Vad är det för typ av musik och hur avancerade är arren? Vad har ni för prylar, stärkar, mickar, ingångar till dator (tar för givet att ni spelar in på dator)?

Är ni ett band som ska spela in som ett band, t ex gitarr, bas, trummor, sång, så skulle jag micka upp allt, trummor, gitarr, ev bas och lägga grunderna. Jag skulle skita i att spela in till klick i det här scenariot. Inga loopar som ska synkas och inga arpeggionsyntar som ska på? Strunta i klicket. Självklart behöver ni en tight trummis, men spela till klick är verkligen ingen självklarhet. I alla fall, sen skulle jag göra eventuella pålägg, som t ex gitarrmelodier, hookar och eventuella solon och göra om den här proceduren med alla låtarna innan jag ger mig på sången och ev sångstämmor. Inspelningen skulle vara gjord "old school", från början till slut, eftersom det helt enkelt inte går att få det att sitta annars.

Vill ni ha en massa läckra loopar, mjukissyntar och göra lyxiga arrangemang så skulle jag lägga upp ett klick track. Antingen lägga gitarr eller ett "Guitar pro" spår (jag har sett det funka). Sen skulle jag spela in trummor och en lajnad bas, göra gitarrpålägg och ev lägga om basen med basstärkare om låten kräver det. Slutligen skulle jag göra en lätt-mix med alla element, för att avsluta med en sånginspelning. Den här inspelningen skulle vara mer klipp och klistra och jag skulle inte skämmas av att kopiera verser t ex.

Slutligen så vill jag påminna om att bara för att man har ett klicktrack så betyder det inte automatiskt att bandet kommer följa det. Det krävs rutin för att spela till klick och jag känner flera bra trummisar som inte fixar det (det säger dom i alla fall. Dom kanske bara är lata?). Jag kan personligen uppleva det som ett störmoment när jag spelar in och det har krävts rutin för att klicket inte ska komma ivägen för mitt spelande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...