Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är akut hjälp av att försöka få tillgång till mina filer på min Seagate FreeAgent 1TB.

Har förlorat allt, och då menar jag musik projekt, bilder på barnen, allt som jag körde backup på innan jag sålde av min gamla burk.

Verkar som att jag måste formatera disken då windows säger att det inte går att komma åt den på något sätt, ser enheten i diskhanteraren, där säger den att ledigt utrymme är 1Tb, så jag vet inte vad jag ska göra.

Ska jag formatera disken och sedan köra något "unformat" program för att försöka återskapa filerna?`

Tacksam för alla svar!

Mvh Tommie

Annons
Postat

Köpte precis Zar 8.3 på nätet, hoppas verkligen att det fungerar bra, många som säger att det är ett bra program!

Håll i hatten, nu väntas 20timmar lång återskapning, arghh 2timmar / 100Gb

Postat
Ska jag formatera disken och sedan köra något "unformat" program för att försöka återskapa filerna?`

Gör INGENTING med disken förrän du talat med någon som vet vad han pratar om, t ex företag som jobbar med dataräddning.

pme (oregistrerad)
Postat

Man börjar alltid med att spara en rå kopia av disken som ska räddas.

Postat
Man börjar alltid med att spara en rå kopia av disken som ska räddas.

Om det är fysiskt fel på disken så kan skadan bli värre om man försöker läsa från den.

Postat

Absolut!

Kör en image-backup sektor för sektor till en annan disk först - och försök sedan rädda kopian. Om det skiter sig så har du kvar den ursprungliga disken och kan lämna till IBAS om filerna är så viktiga att det är värt att lägga pengar på räddningen (har för mig att deras startavgift är 8000:- eller något sådant). De kan rädda data nästan oavsett vad som har hänt, 5 formateringar bakåt om jag inte kommer ihåg fel - men ju mer du har rotat och försökt rädda själv, desto större är risken att de inte kan rädda något...

Postat

Tack för era svar! kollade upp vad det skulle kosta ifall man skulle göra en recovery av hd´n, inte billigt direkt. 4000:- för en lätt behandling på 6-7 timmars jobb! "Guld värt" ifall man inte kan återskapa på något annat sätt!

Men som jag sa så köpte jag ZAR för 290 svenska kronor, och just nu håller jag på att kopiera över alla filer ifrån min backup hd´n.

Jag kommer att testa alla filer och se ifall dom är 100% återskapade, ska bli riktigt intressant, återkommer med info hur det gått, kan ju vara värt isåfall för vissa att införskaffa detta bra program!

Mvh Tommie

Postat (redigerat)

Om Tommie vet hur ZAR funkar så gör han faktiskt rätt just nu..

Sen Tommie, om det verkar lyckas med kopieringen av dina filer till en annan hårddisk så kan jag rekommendera Spinrite på den gamla hårddisken för att fixa till den..

Kolla in http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Redigerat av hegobald
Postat
Om Tommie vet hur ZAR funkar så gör han faktiskt rätt just nu..

Sen Tommie, om det verkar lyckas med kopieringen av dina filer till en annan hårddisk så kan jag rekommendera Spinrite på den gamla hårddisken för att fixa till den..

Kolla in http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Grymt, tack för den infon, det var precis den frågan som skulle komma härnäst!

Tack!

Postat

Nu kan jag säga att jag är väldigt glad, ALLT är återskapat till 100%! Jag kan säga att detta programmet äger och är VÄLDIGT lätt att förstå sig på, går inte att göra fel om man kan läsa, finns en guide på deras hemsida också som är väldigt bra!

Hoppas någon kan få hopp om att återskapa sin hd till 100% för 290 svenska kronor!

Mvh Tommie

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.