Jump to content
Annons

Hitta rätt ljud till Reggae komp gitarr


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej,

Jag skulle verkligen vilja ha några att bolla denna fråga med.

Varenda gång jag skapar en reggae låt är det just kompgitarren (Downbeat) ljudet jag kör fast på..

Jag har verkligen sett till att sperla tight, distinkt och endast på de tre nedre strängarna. Jag är nöjd med själva grundljudet... men nu återstår att få fram det där "soundet" Sprött, men ändå med kropp.

Är det någon som har lust att slänga på en bobban låt och lyssna och berätta vad ni hör.. Hur är gitarren eq'ad? kompressor?

Det låter som det inte är någon särskild reverb på gitarren men ändå ligger den inte så "nära"

Jag skulle bli skitglad om någon har lust att komma med ideer... Kanske finns det någon Reggae gitarrist här som har lust att dela med sig av sina erfarenheter...

/U-fee

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om detta har jag ingen aning men här kan du ju kolla om du kör med samma teknik:

googlade lite:

I'd start with an amp that will produce a clean, undistorted sound and a good reverb. The guitar type is probably less critical although the Strat style seems to be the most common. Bring up the treble and mid-range tones and saturate with reverb till you get the blend you want. And use a medium to heavy guitar pick.

The rest of the sound comes from your rhythmic control of your strums (down and up give different sounds) and fret hand damping. Pull out your favorite reggae tunes and listen carefully to hear how the guitarist(s) work these technical skills for the sounds you want.

Ray Hitchins put out a good starter book "How To Play Reggae Guitar" (Hal Leonard) that has an accompanying CD. It will give you the basics if you need help with some of the specific chord shapes used and the single line rhythm syncopations. He goes into some of the unique qualities of different reggae beats such as "one drop", "four drop", and "Lovers Rock". He also covers the styles that melded into reggae such as Mento, Ska, and Rock Steady.

[This message has been edited by Corn Dog (edited October 06, 2003).]

Be sure to experiment with a wah-wah pedal as well.Pretty much a staple for riffs, rhythm strums and lead in all reggae.

Early Wailers albums(Catch a fire,Burnin') with Marley and Tosh on guitars have a nice stripped down sound and are a good lesson on how two rhythm guitars should play off each other in reggae.

Marley has a warm,full sound.Gibson, P-90's,

middle toggle setting.

Tosh has a trebly wah-wah sound and adds a lot of neat rhythmic variety and color to Marleys parts.

Early reggae is the most fun for

guitar,when the guitars went "chicka,chicka" instead of the later "chick,chick". If you can understand that!

Best Answer - Chosen by Voters

Has a lot to do with your picking attack and muting. Also look into getting an envelope filter pedal. Envelope filters will pick up on the dynamics in your picking to give you a kind of funky sound. You should also try using a lot of reverb. Also the pickups in your guitar need to be suited for that type of music. Strum patterns in reggae are also very syncopated, so practice getting in that kind of groove.

nu har jag inte tid att hjälpa dig mer just nu för nu ska jag lira lite punk-rock! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Å vilken go fråga att få svara på.

Man ska ha en ganska neutralt inställd gitarr och stärkare, (klassiskt rent & starkt) med gitarren på max volym)

Sen är det barré ackord (inte med dom 3 nedersta bara utan alla), ibland har reggaegitarrister tom tagit bort nedersta strängen för att slippa att den hänger kvar mkt.

Man vill ha ett så dämpat ljud som möjligt, ibland så dämpat att man inte ens hör vilket ackord det är. (Typiskt för bob marley soundet)

Men en dämpad gitarr tillsammans med piano backbeat och ev orgel backbeat gör en bra harmoni.

Ev en wahwah pedal som tar bort lite diskant (ett speciellt sound)

Som peps sa, alla i ett reggaeband spelar percussion, och det ligger lite i det =)

Spela dämpat, och kort/stabbigast möjligt är egentligen grunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang sixties svar som var grymt =)

Lyssnar man mycket på reggae och tänker på produktionerna så kommer man fram till att mycket reverb inte används nästan alls vid studio inspelning.

Det är en slående nära sound speciellt på äldre roots.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har ni tänkt på att Marley and the Wailors skivor är så fruktansvärt sanslöst bra, och all annan reggie är helkass, eller nästan helkass? Det var bara dom som kunde det där. 😕

Jag tror det nästan är lönlöst att försöka få samma häng och sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni tänkt på att Marley and the Wailors skivor är så fruktansvärt sanslöst bra, och all annan reggie är helkass, eller nästan helkass? Det var bara dom som kunde det där. 😕

Jag tror det nästan är lönlöst att försöka få samma häng och sound.

Marleys låtar ärgrymt bra och mycket av världens reggae är tydligt inspirerat.

Men just Bob Marley var den som breake internationellt just då med den typ av reggae, däremot finns hur mycket vansinnigt bra reggae på Jamaica och i övriga världen som helst bara det att man får leta aningens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på den här UK Subs covern jag spelat in.. Har av-punkifierat den och gjort en reggae version av den... Skit i att den från och till är ganska seg... Detta är verkligen inget mästerverk, men ni kanske kan lyssna på kompet och ge lite råd hur ljudet kan bli lite mer "levande".

Skit i orgeln.. Den är verkligen lagd mot konstens alla regler.

Den första låten på denna sida.. Klicka på länk nedan!

You Don't belong

Tacksam för alla råd!

/Uffe Punk

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på den här UK Subs covern jag spelat in.. Har av-punkifierat den och gjort en reggae version av den... Skit i att den från och till är ganska seg... Detta är verkligen inget mästerverk, men ni kanske kan lyssna på kompet och ge lite råd hur ljudet kan bli lite mer "levande".

Skit i orgeln.. Den är verkligen lagd mot konstens alla regler.

Den första låten på denna sida.. Klicka på länk nedan!

You Don't belong

Tacksam för alla råd!

/Uffe Punk

Öh... Menar du livevideon med Firebirdbas och punkös? Bra reggie och bra ljud tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh... Menar du livevideon med Firebirdbas och punkös? Bra reggie och bra ljud tycker jag.

Nu hittade jag rätt tror jag. Ang kompgitarren, är det inte lite för stark i mixen bara? Och så kanske den ska vara helt snustorr och kortare dämpslag ändå... Fast nja, det är väl coolt som det är? Marley var Marley, du är du. Försök sjunga reggean (om det nu är du) med samma självklarhet som på öslåten som kommer efter reggien.

Link to comment
Dela på andra sajter

ge lite råd hur ljudet kan bli lite mer "levande".

behövs det?

tycker det musikaliskt låter helt ok

hela mixen lider av dovhet med lite toppdiskant

kanske lite mer mellanregister överlag

gitarren låter finfint som solo men skulle nog ha mindre urgröpt ljud i kompet - mer känslan av förstärkare, mer mellanregister, mer gibson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Kompet liras med en Gibson Les Paul Gold Top 74a... Men toggeln i mellanläge...

Dovhet!!!! Där satt du fingret på problemet... tycker all reggae jag ger mig in på att göra lider av just detta... Det låter instängt och mossigt.

Tror reverb och delay kanske kan sätta lite fart på det, men när jag lägger på det så känns det som ljudet bara spretar..

Tack för råden.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta när jag spelar in reggae/dubgitarrer använder jag Gibsonliknande gitarrer, Les Paul, 335, etc. Har själv en Ibanez AF75 som är en helgrym jazzburk. Kör nästan alltid med halsmicken och sen skär jag med ett filter i mixen för att plocka bort burket och behålla twanget. Det ska vara torrt grundljud - torrare än ett halvårs gammal Grov lös

Och man ska höra högtalarens respons på de extremt korta tonerna.

Lyssna mycket på Lee Perry och King Tubby för att få roligare idéer kring gitarr och även de andra ljuden. Och precis som Björn påpekade "alla i ett reggaeband spelar percussion".

Kompgitarren ska vara extremt ensidig och bara spela baktakt, medan leadgitarren spelar tokdämpade melodier som följer sången och/eller basen.

När det kommer på effekter är det först kompressor, komprimera rätt hårt men inte för hårt. EQ, skär botten och topp tills du hittar rätt. En enkel kompressor till som bara matar lite snyggt. På send regel bör du ha bandeko och fjäderreverb. Det sistnämnda emuleras snyggt av många pluggar. Bandeko är lätt att fejka.

På sendregel börjar man med en enbandsEQ som skär mycket botten. Upp till 5-700Hz sen delayet med mycket feedback(om man önskar det!) och sist en till enbandsEQ som skär topp så att efter varje studs skärs mer topp bort.

Och nej, Bob Marley gjorde inte den bästa reggaen, han gjorde den största och mest kommersiella. Det finns så sjukt mycket bättre reggae än hans grejjer. Han sjöng inte ens med egen dialekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta när jag spelar in reggae/dubgitarrer använder jag Gibsonliknande gitarrer, Les Paul, 335, etc. Har själv en Ibanez AF75 som är en helgrym jazzburk. Kör nästan alltid med halsmicken och sen skär jag med ett filter i mixen för att plocka bort burket och behålla twanget. Det ska vara torrt grundljud - torrare än ett halvårs gammal Grov lös

Och man ska höra högtalarens respons på de extremt korta tonerna.

Lyssna mycket på Lee Perry och King Tubby för att få roligare idéer kring gitarr och även de andra ljuden. Och precis som Björn påpekade "alla i ett reggaeband spelar percussion".

Kompgitarren ska vara extremt ensidig och bara spela baktakt, medan leadgitarren spelar tokdämpade melodier som följer sången och/eller basen.

När det kommer på effekter är det först kompressor, komprimera rätt hårt men inte för hårt. EQ, skär botten och topp tills du hittar rätt. En enkel kompressor till som bara matar lite snyggt. På send regel bör du ha bandeko och fjäderreverb. Det sistnämnda emuleras snyggt av många pluggar. Bandeko är lätt att fejka.

På sendregel börjar man med en enbandsEQ som skär mycket botten. Upp till 5-700Hz sen delayet med mycket feedback(om man önskar det!) och sist en till enbandsEQ som skär topp så att efter varje studs skärs mer topp bort.

Och nej, Bob Marley gjorde inte den bästa reggaen, han gjorde den största och mest kommersiella. Det finns så sjukt mycket bättre reggae än hans grejjer. Han sjöng inte ens med egen dialekt.

Big up!!! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...