buch (oregistrerad) Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 Tja, blev dirigerad hit frĂ„n ett annat forum pĂ„ grund av mitt problem. Det Ă€r sĂ„ att jag ska utföra ett arbete med att mixa skivor Ă„t en lokal artist hĂ€r i örebro pĂ„ grund av att hans studio vill ha hela 1000 kr/h för jobbet. Jag undrar hur mycket jag kan ta betalt för att göra det, de nĂ€ra mig sĂ€ger att jag kan ta sĂ„ mycket som 500 kr/h, men jag Ă€r osĂ€ker. Tacksam för hjĂ€lp! đ P.S. anvĂ€nder program som Adobe Soundbooth och Cool Edit Pro 2 D.S.
lavrell Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 1000:- i timmen för en mix, dÄ mÄste det vara en vÀldigt vÀlrenomerad studio det dÀr annars Àr det ju rena rama rÄnet. 500:- i timmen Àr ocksÄ bra pröjs om du Àr oerfaren mixare sÄ om du fÄr den dealen sÄ Àr det ju schysst. Dock Àr det enklare för kunden om du lÀmnar ett pris per lÄt istÀllet eftersom det Àr svÄrt att kontrollera antalet timmar man lÀgger ner. Priset per lÄt beror ju sÄklart pÄ hur omfattande det Àr, Àr det 100 spÄr eller bara en singer songwriter skiva sÄ ska det sjÀlvklart vara prisskillnad. Du har iaf ett bra lÀge att tjÀna en slant dÄ den andra studion tog sÄ enormt mycket betalt. FÄr man frÄga vilken studio det va?
Dexter Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 1000:- i timmen för en mix, dÄ mÄste det vara en vÀldigt vÀlrenomerad studio det dÀr annars Àr det ju rena rama rÄnet. 500:- i timmen Àr ocksÄ bra pröjs om du Àr oerfaren mixare sÄ om du fÄr den dealen sÄ Àr det ju schysst. Dock Àr det enklare för kunden om du lÀmnar ett pris per lÄt istÀllet eftersom det Àr svÄrt att kontrollera antalet timmar man lÀgger ner. Priset per lÄt beror ju sÄklart pÄ hur omfattande det Àr, Àr det 100 spÄr eller bara en singer songwriter skiva sÄ ska det sjÀlvklart vara prisskillnad. Du har iaf ett bra lÀge att tjÀna en slant dÄ den andra studion tog sÄ enormt mycket betalt. FÄr man frÄga vilken studio det va? Egentligen Àr timpriset helt ointressant. Se i stÀllet till vilken utrusting och kunskap mixaren i frÄga har. En oerfaren mixtekniker kanske tar 500 kr per timme och fyra timmar pÄ sig per lÄt, medan den erfarne gör samma sak pÄ tvÄ timmar, men till högre timtaxa - och förmodligen pÄ bÀttre utrustning. SÄ att kalla 1000 kr per timme rena rÄnet hÄller jag absolut inte med om. /Dex.
lavrell Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 Egentligen Àr timpriset helt ointressant. Se i stÀllet till vilken utrusting och kunskap mixaren i frÄga har. En oerfaren mixtekniker kanske tar 500 kr per timme och fyra timmar pÄ sig per lÄt, medan den erfarne gör samma sak pÄ tvÄ timmar, men till högre timtaxa - och förmodligen pÄ bÀttre utrustning. SÄ att kalla 1000 kr per timme rena rÄnet hÄller jag absolut inte med om. /Dex. Det har du förstÄs rÀtt i men att sÀtta en bra mix pÄ ett ganska stort projekt pÄ tvÄ timmar kÀnns ju lite i underkant hur erfaren man Àn Àr? Men det beror förstÄs pÄ hur noggrant man vill ha det gjort.
nattvaktaren Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 Tja, blev dirigerad hit frĂ„n ett annat forum pĂ„ grund av mitt problem. Det Ă€r sĂ„ att jag ska utföra ett arbete med att mixa skivor Ă„t en lokal artist hĂ€r i örebro pĂ„ grund av att hans studio vill ha hela 1000 kr/h för jobbet. Jag undrar hur mycket jag kan ta betalt för att göra det, de nĂ€ra mig sĂ€ger att jag kan ta sĂ„ mycket som 500 kr/h, men jag Ă€r osĂ€ker. Tacksam för hjĂ€lp! đ P.S. anvĂ€nder program som Adobe Soundbooth och Cool Edit Pro 2 D.S. "Mixa skivor" och Cool Edit Pro.. Det lĂ„ter som om du ska göra ett blandband, en dj-mix? Hur som helst gissar jag att du inte Ă€r jĂ€ttetung i branschen, dĂ„ kan det vara lite svĂ„rt att ta timpeng kanske. SĂ€tt ett pris för hela jobbet, rĂ€kna in vad du tycker det Ă€r vĂ€rt, vad din tid kostar, om det ska vara svart eller vitt och hur mycket deg din "kund" har. Exempelvis: Blandband Ă„t örebro-revyn = 500 spĂ€nn svart. đ
Dexter Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 Det har du förstĂ„s rĂ€tt i men att sĂ€tta en bra mix pĂ„ ett ganska stort projekt pĂ„ tvĂ„ timmar kĂ€nns ju lite i underkant hur erfaren man Ă€n Ă€r? Men det beror förstĂ„s pĂ„ hur noggrant man vill ha det gjort. Naturligtvis var angiven tidsĂ„tgĂ„ng enbart satt för att förenkla rĂ€kneexemplet. đ Tror att du förstĂ„r Ă€ndĂ„ vad jag menade... /Dex.
lavrell Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 Naturligtvis var angiven tidsĂ„tgĂ„ng enbart satt för att förenkla rĂ€kneexemplet. đ Tror att du förstĂ„r Ă€ndĂ„ vad jag menade... /Dex. Absolut đ Du har förmodligen mer erfarenhet och kunskap Ă€n mig dĂ„ jag har koll pĂ„ priser för LIVE-teknik men inte för studio i dagens lĂ€ge đ
Demonproducenten Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 Tja, blev dirigerad hit frĂ„n ett annat forum pĂ„ grund av mitt problem. Det Ă€r sĂ„ att jag ska utföra ett arbete med att mixa skivor Ă„t en lokal artist hĂ€r i örebro pĂ„ grund av att hans studio vill ha hela 1000 kr/h för jobbet. Jag undrar hur mycket jag kan ta betalt för att göra det, de nĂ€ra mig sĂ€ger att jag kan ta sĂ„ mycket som 500 kr/h, men jag Ă€r osĂ€ker. Tacksam för hjĂ€lp! đ P.S. anvĂ€nder program som Adobe Soundbooth och Cool Edit Pro 2 D.S. eftersom du Ă€r osĂ€ker sĂ„ tror jag 100-150 kr / h Ă€r vad du kan ta eller sĂ„ tar du betalt per lĂ„t istĂ€llet
Opus99 Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 (redigerat) Det hÀr med att ta ut timpris för tjÀnster som inte har fast tidsram har jag inte fÄtt klÀm om hur farao folk fÄr till det. Att man tar ut timpris för en lokal (studio) eller tjÀnst som Àr rena transportstrÀckan - t.ex. taxi - dÄ kan man förstÄ det. Men tar man ut timpenning för komposition eller mixning och sÄ, dÄ fÄr man det att lÄta som att mixning Àr ett slags standardjobb - typ installera en spis - som ska göras pÄ ett pÄ förhand avsett sÀtt, som ska rimligen ta sÄ lÄng tid och ska helt enkelt bara lÄta "mixat". Men mixning Àr ju inget tekniskt standardjobb alls, och en bra mix kan ju ta allt ifrÄn en timme till en vecka att fÄ till. SÄ anvÀnder man timpris för det sÄ har ju kunden inte den blekaste aning om vad slutnotan handlar om. Dom mÄste i sÄ fall rÀkna kallt med att mixaren Àr att lita pÄ till 110%. SÀtt en paketpris för att mixa materialet - Kort och gott - ett paketpris och en tidsram. Om pengarna du fÄr in inte Àr menad att hÄlla dig vid liv (mat och boende) sÄ kan du ju ta ut hur lite eller hur mycket som helst - sÄ lÀnge de andra Àr villiga att betala det. Det finns gott om mixare som Àr ohyggligt begÄvade, som tar 100 kr timmen och det finns likasÄ ganska mediokra mixare som tar ut jÀttepriser. Redigerat 23 februari 2009 av Opus99
buch (oregistrerad) Postat 23 februari 2009 Postat 23 februari 2009 (redigerat) Om vi sĂ€ger sĂ„ hĂ€r sĂ„ Ă€r studion en av Ărebros största, som jag pĂ„ rak arm inte kommer pĂ„ vad den heter, och Ă€ven om han skulla anlita dom sĂ„ skulle det ta sjukt lĂ„ng tid dĂ„ de har handerna överfulla. Det som ska göras Ă€r att det finns skivor till deras shower med all deras musik. Denna musik och Ă€ven nĂ„gra nya lĂ„tar ska hamna pĂ„ ett gĂ€ng nya skivor. Med lite redigering pĂ„ lĂ„tarna sĂ„klart, och pengar finns med tanke pĂ„ att de tillhör svenska eliten inom deras genre. đ och just ja!, de Ă€r Ă€ven "vĂ€nner" till familjen, dĂ€rför jag fick kontakt med dem. SĂ„ betalningen blir troligtvis svart och det Ă€r en extra summa pĂ„ kontot bara, sĂ„ det Ă€r inget jag mĂ„ste ha för att överleva. Redigerat 23 februari 2009 av buch
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.