Jump to content
Annons

Problem med kicken i Reason


ramoand

Recommended Posts

Jag har problem med att få till en fet kick i reason. Jag har en bra samplingsbibliotek (venegance house vol 2), o har provat att lägga kickar i lager, dista dom eq:a, kompressor osv.. men de blir inte bra. Låter ganska fet när man solar kanalen men i mixer försvinner den nästan helt o låter som en lite räka typ i jämföresle med proffsiga produktioner.. och ja har sidechainat basen också så att dom inte ska krocka..

Nån som kan hjälpa mig? Jag vet att de inte finns nån direkt väg till att få till en fet kick men nån kanske har nåt tips? ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som att du har obalans i lyssningen eller mixen. Tänk på att det material du använder som referens antagligen ligger på helt andra nivåer än vad som är praktiskt att arbeta på vid mix. Ska du växla mellan så se till att sänka/dämpa referensmaterialet en 12 decibel innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gissa på kombinationen. Du mixar ganska starkt, obalans i frekvensspektrat och med någon masterkompressor/limiter i kedjan som förstör.

Backa nivåerna, stäng av mastereffekter och jobba på att EQ:a andra instrument än trummor och bas. Har du kanske mycket basregister i något instrument? Eller starka och skrikigt vassa syntljud som pressar sönder hela mixen när din limiter läggs på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar skurit bort bas på alla syntar, och sätt till så att ingen synt sticker iväg nånstans. Och även om ja sänker volymen på allt annat så blir inte kicken tillräckligt fet. Övriga instrument låter ändå rätt bra, tycker jag. Kanske inte proffsigt, men det är iallafall det bästa jag har gjort 😄

Jag har använt stanardmastringen "hip hop" i reason, för den tyckte jag lät bäst för min låt. Har inte pillat så mycket på den för ja kan inte så jättemycket om mastring... ännu. Men ja vill liksom kunna få riktigt fäskig kick som känns i bröset när man drar upp volymen..

Det man kan göra är då alltså: EQ, Kompressor och lägga kickar i lager. Inga andra tricks?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge mig en länk på din reason fil så kan jag testa att jobba fram den feta kicken du söker 😄

Jag har inte massor av refills till reason så om du använder dessa är det kört =P

har pillat lite mer nu, o lyckats få till en rätt schysst kick fatkiskt 🙂 men tack ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag har en bra samplingsbibliotek (venegance house vol 2)...
Du kan ju ladda ner massvis med trummor på olika sorters hemsidor annars 🙂

Tror inte att det är ljudet i sig som det är fel på.. Snarare det som en del redan har påpekat, att han har för mycket kompression/för hög volym på masterregeln, eller en kombination av båda.

Jag tycker att du ska låta bli helt och hållet att använda MasteringSuite eller vad det nu hette. Se till att få så bra ljud som möjligt först i mixningen. Sen när du är klar med allting så lägger du på master-kompression och expanders och allt sånt. Du får mycket bättre kontroll över mixen och lär dig bättre hur ljuden låter i förhållande till varandra. Tycker jag iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...