Jump to content
Annons

Bygga vägg


Torre

Recommended Posts

Har framtida planer för min studio. Tänkte dela upp det lilla rummet jag har i 2 delar med hjälp av en mellanvägg. Det ska bli ett så kallat trumrum och ett kontrollrum var det tänkt. Skulle bli glad om nån som byggt tokisolerade väggar här kunde dela med sig av sina erfarenheter.

Sen är mitt nuvarande rum relativt litet, drygt 10 m2. Problemet är att det kommer bli trångt isånafall, trumrummet kommer enbart att rymma trumset. Är det bra eller dåligt med ett litet trumrum? Och vad rekommenderar ni för isolering i rummet?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att en av anledningarna till att du vill bygga separat trumrum är att kunna använda monitorlyssning när ni ställer in trumljudet. Jag tror det blir svårt att dämpa ljudet så pass mycket, även om du bygger två separerade rum i rummet med flytande golv.

När både kontrollrum och trumrum är så små kommer du också få dubbla problem med reflektioner från väggarna. Säg att det blir kraftiga resonanser mellan vägg ar och trummor i trumrummet. Du kommer ha svårt att bena ut problemen eftersom kontrollrummet lider av samma problem. Jag föreslår att du utnyttjar dina 10 kvm som ett enda tracking-rum, dvs studio och kontrollrum i ett. Jobba med att dämpa störande ljud i rummet (t ex datorsurr osv), gör en mindre flyttbar vägg som du kan använda för att avskärma ytterligare (och dämpa) när du spelar in svaga ljud som akustisk gitarr och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första jag tänker: Tänk igenom dina behov och vilka andra faktorer som spelar in för den totala ljudisoleringen!

Visst du kan bygga en "tokisolerad" vägg på 70 cm som inte kommer att släppa igenom något ljud, men hur ser det ut med de andra väggarna? Golv och angränsande sidoväggar för över mycket ljud om de är solida.

Om du vill ha riktigt tyst måste du bygga ett sk "rum i rummet", med gummiupphängda golv, väggar o tak. Eftersom jag antar att det inte är aktuellt i ditt fall behöver du inte göra någon monstervägg heller, eftersom den totala ljudisoleringen mellan rummen inte skulle påverkas nämnbart.

Om du skall använda rummet för inspelning av trummor i första hand är heller ljudisoleringen inte speciellt viktig eftersom skillnaden mellan ett trumset och ett ev bakgrundsoväsen lär vara så stor att den är omärkbar.

Däremot kan du lägga krutet på absorbenter i studiodelen! Det gör en otrolig skillnad. Det enda soundet du kan satsa på i ett så litet rum blir att ha det snustorrt, så långt ner i basregistret som möjligt. Räkna med ett absolut minimum på 10 cm absorbenter på alla väggar samt i taket. Detta om du använder köpta absorbenter, om du gör egna av ex gullfiber och väv bör du räkna med det tredubbla. Håller med föregående talare om att det kanske inte är genomförbart i över huvud taget...

Redigerat av antont
Link to comment
Dela på andra sajter

Absorbtionen i trumrummet kommer i högsta grad påverka hur mycket dina föräldrar kommer att bli störda av ditt spelande, å andra sidan är det väldigt otillfredställande att spela trumset i ett väldigt torrt rum... Svår nöt att knäcka! Det enda sättet är nog att försöka bygga ett "rum i rummet", men det kommer att kosta kosing!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda sättet är nog att försöka bygga ett "rum i rummet", men det kommer att kosta kosing!

Ja just! Bygg ett rum i rummet, dvs utnyttja alla 10 kvm till att göra ett rum. Det kommer fortfarande att kosta, men det är mer praktiskt än att försöka göra två användningsbara garderober. Flytande golv är inte så svårt att göra. Det är knepigare att resa väggar och tak, som måste vila på det flytande golvets konstruktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...