Jump to content
Annons

Vad heter detta orientaliska instrument?


bettygoesagogo

Recommended Posts

Har ett minne av att jag en gång såg ett instrument med vev (inte en bälg som harmoniumet har alltså), samt tangenter/knappar. Det är möjligt att jag har blandat ihop olika instrument, så stirra er inte blinda på beskrivningen. Ljudet påminner dock om flera sitarsträngar som slås an samtidigt och liksom kommer i vågor. Genom att veva kommer ljudet konstant. Hypnotiskt och meditativt på samma gång. Hoppas att någon kan hjälpa mig här, då varken google eller youtube gett något svar.

/Erik

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har ett minne av att jag en gång såg ett instrument med vev (inte en bälg som harmoniumet har alltså), samt tangenter/knappar. Det är möjligt att jag har blandat ihop olika instrument, så stirra er inte blinda på beskrivningen. Ljudet påminner dock om flera sitarsträngar som slås an samtidigt och liksom kommer i vågor. Genom att veva kommer ljudet konstant. Hypnotiskt och meditativt på samma gång. Hoppas kan hjälpa mig här, då varken google eller youtube gett något svar.

/Erik

kan det vara en hederlig vevlira?

här kan man höra det:

http://www.myspace.com/hurdygurdyprototyp

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, hade jag bara sett vevliran på bild hade jag varit säker på att det var en sån.

...Men nej, tyvärr var det inte det instrumentet jag sökte. Vevliran låter alldeles för mycket "fiol". Men tack för att du vågade chansa.

Finns det kanhända en "utomsocknes" variant?

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett minne av att jag en gång såg ett instrument med vev (inte en bälg som harmoniumet har alltså), samt tangenter/knappar. Det är möjligt att jag har blandat ihop olika instrument, så stirra er inte blinda på beskrivningen. Ljudet påminner dock om flera sitarsträngar som slås an samtidigt och liksom kommer i vågor. Genom att veva kommer ljudet konstant. Hypnotiskt och meditativt på samma gång. Hoppas att någon kan hjälpa mig här, då varken google eller youtube gett något svar.

/Erik

Hade det inte varit för att du beskriver den som en vev-mackapär så hade jag trott att du menade en Tampura:

Länk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det inte varit för att du beskriver den som en vev-mackapär så hade jag trott att du menade en Tampura

Oj, nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Ljudet är precis vad söker efter, men vad sjutton... Det lät som fyra tampuras samtidigt (och hela tiden).

Det närmaste ljudexempel jag kommer på är början på Tomorrow Never Knows med the Beatles (är det en tampura som de loopat månntro?). Tänk introt, fast i flera olika toner samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Ljudet är precis vad söker efter, men vad sjutton... Det lät som fyra tampuras samtidigt (och hela tiden).

Det närmaste ljudexempel jag kommer på är början på Tomorrow Never Knows med the Beatles (är det en tampura som de loopat månntro?). Tänk introt, fast i flera olika toner samtidigt.

En Tampura har flera strängar. Man plockar dom omvartannat, därav "loopeffekten".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är en såndär el-tampura (eller vad det kan kallas??) såg det en gång när det var några Indier och lirade på KMH. Helt enkelt en liten låda med förinspelad tampura som ligger med hela tiden, då kan det låta som många...

Kanske den "bakre" av dom två vita lådorna, så såg den ut iaf, den som jag såg/hörde (dock inte tabla-varianten)

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är en såndär el-tampura (eller vad det kan kallas??) såg det en gång när det var några Indier och lirade på KMH. Helt enkelt en liten låda med förinspelad tampura som ligger med hela tiden, då kan det låta som många...

Kanske den "bakre" av dom två vita lådorna, så såg den ut iaf, den som jag såg/hörde (dock inte tabla-varianten)

Äkta Tampurmajor 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vilken underbar hobby man har (en liten fråga på ett forum och sen har man att göra i flera timmar med länkar och videos).

Och en sån där burk skulle jag vilja ha! Nu slog det mig att jag antagligen skulle kunna göra om samma sak i datorn. Men fin var den.

Vad gäller min fråga, så blir jag inte klok. Börjar fundera på om jag drömt ihop alltsammans. Eller om någon lurat mig med en hemmagjord låda - satt en vev på sidan och lagt en sån där liten vit el-tampura i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk vilken underbar hobby man har (en liten fråga på ett forum och sen har man att göra i flera timmar med länkar och videos).

Och en sån där burk skulle jag vilja ha! Nu slog det mig att jag antagligen skulle kunna göra om samma sak i datorn. Men fin var den.

Vad gäller min fråga, så blir jag inte klok. Börjar fundera på om jag drömt ihop alltsammans. Eller om någon lurat mig med en hemmagjord låda - satt en vev på sidan och lagt en sån där liten vit el-tampura i.

Kanske drömmen har spelat dig ett grymt spratt och mixat med en gammaldags kaffekvarn? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...