Jump to content
Annons

hemmastudio, planer, hjälp! :p


hwasser

Recommended Posts

Hejsan. Håller på och köper ihop mina studioprylar nu till våren. Och hade tänkt göra om lite i studion.

Just nu har jag ett kontrollrum/inspelningsrum men hade tänkt ha två separata rum. Dock vet jag inte hur positivt det är med ca 18 meters avstånd från datorskrivbordet i kontrollrummet, till mitten av inspelningsrummet.

bifogar en bild så ni hur det nuvarande ser ut samt får se mina planer 😏

http://img18.imageshack.us/img18/3035/studioto7.png

det gröna på bilden till vänster är två tjocka mattor, fint inlagda mot hörnen och mot varandra.

i inspelningsrummet hade jag tänkt dra in ett digitaltrumset och sen spela in sång och akustisk gitarr och liknande 😕

Digitaltrummorna kommer köras via midi.

Hur tror ni det kommer funka? Påverkas midisignal någonting av kabelns längd ? =/

Hur mycket påverkas inspelning med mikrofon på så lång längd? (balancerade kablar)

Inspelningsrummet ligger längst in i källaren. Endast ett litet gluggfönster finns i rummet. Två väggar mellan trappan upp och rummet. Väldigt tyst och dämpat där inne. Kala väggar dock men det fixas när det skall inredas.

Echophon skivorna är som sagt 1½ cm tjocka, men jag har tillgång till ca 60 m2 ecohpon hemma ^^ min styvfar äger en riv/bygg firma och får in hur mycket jag än behöver.

Så jag kan köra med dubbla, trippla också om jag vill.

Funtar på att sätta in en billig kondensator mikrofon (ca 500 kr) och någon billig högtalare (tyst och brusfri) i inspelningsrummet så man kan tala med varandra ^^

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan. Håller på och köper ihop mina studioprylar nu till våren. Och hade tänkt göra om lite i studion.

Just nu har jag ett kontrollrum/inspelningsrum men hade tänkt ha två separata rum. Dock vet jag inte hur positivt det är med ca 18 meters avstånd från datorskrivbordet i kontrollrummet, till mitten av inspelningsrummet.

bifogar en bild så ni hur det nuvarande ser ut samt får se mina planer 😏

http://img18.imageshack.us/img18/3035/studioto7.png

det gröna på bilden till vänster är två tjocka mattor, fint inlagda mot hörnen och mot varandra.

i inspelningsrummet hade jag tänkt dra in ett digitaltrumset och sen spela in sång och akustisk gitarr och liknande 😆

Digitaltrummorna kommer köras via midi.

Hur tror ni det kommer funka? Påverkas midisignal någonting av kabelns längd ? =/

Hur mycket påverkas inspelning med mikrofon på så lång längd? (balancerade kablar)

Inspelningsrummet ligger längst in i källaren. Endast ett litet gluggfönster finns i rummet. Två väggar mellan trappan upp och rummet. Väldigt tyst och dämpat där inne. Kala väggar dock men det fixas när det skall inredas.

Echophon skivorna är som sagt 1½ cm tjocka, men jag har tillgång till ca 60 m2 ecohpon hemma ^^ min styvfar äger en riv/bygg firma och får in hur mycket jag än behöver.

Så jag kan köra med dubbla, trippla också om jag vill.

Funtar på att sätta in en billig kondensator mikrofon (ca 500 kr) och någon billig högtalare (tyst och brusfri) i inspelningsrummet så man kan tala med varandra ^^

Ska nog inte vara några problem om du skaffar "Bra" kablar. Kablar med kvalitet så att säga.

//Stoffe

KR Studio HB

www.krstudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska nog inte vara några problem om du skaffar "Bra" kablar. Kablar med kvalitet så att säga.

//Stoffe

KR Studio HB

www.krstudio.se

Okej. Hmm. Funtar på att köpa en 50meters xlr-kabel-rulle och köpa 4 neutrik kontakter ^^ .. Bror är utbildad elekriker och polaren är utbildad digitaltekniker som brukar löda kretskort och grejer .. är det ett bra alternativ?

680 kr på thomann för 4 neutrik-kontakter (2 hona 2 hane) och 50 meter cordial-kabel .. är det något att satsa på? 😉 (inkl frakt alltså)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Hmm. Funtar på att köpa en 50meters xlr-kabel-rulle och köpa 4 neutrik kontakter ^^ .. Bror är utbildad elekriker och polaren är utbildad digitaltekniker som brukar löda kretskort och grejer .. är det ett bra alternativ?

680 kr på thomann för 4 neutrik-kontakter (2 hona 2 hane) och 50 meter cordial-kabel .. är det något att satsa på? 🙂 (inkl frakt alltså)

Jag hade nog skaffat nån sorts flerparsledare. Å kontakter jag... Blir snyggare än flera kablar.

Köpte 4-pars av lokala PA-företaget för att göra lite special-patchkablar...

Hur många kanaler spelar du in samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade nog skaffat nån sorts flerparsledare. Å kontakter jag... Blir snyggare än flera kablar.

Köpte 4-pars av lokala PA-företaget för att göra lite special-patchkablar...

Hur många kanaler spelar du in samtidigt?

Hmm. Två räcker egentligen. Två mickar samtidigt för ackegura .. En mick samtidigt för sång.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt datorn & ljudkort utanför "inspelnings rummet" istället! Dra kablar till monitorer, skärm & mus/tangentbord istället. Det enda du behöver är ju då egentligen en jäkligt lång monitor kabel och en lika lång USB kabel och två högtalar kablar. På så vis slipper du oroa dej över att ljudet från inspelningen försämras.

Men å andra sidan. Hur många live inspelningar har inte gjorts där scenen är 100 meter bort från mottagande mixerbord...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Två räcker egentligen. Två mickar samtidigt för ackegura .. En mick samtidigt för sång.. :rolleyes:
Sätt datorn & ljudkort utanför "inspelnings rummet" istället! Dra kablar till monitorer, skärm & mus/tangentbord istället. Det enda du behöver är ju då egentligen en jäkligt lång monitor kabel och en lika lång USB kabel och två högtalar kablar. På så vis slipper du oroa dej över att ljudet från inspelningen försämras.

...

Sen så kan det ju vara bra att höra nåt också...

kanske tom i stereo, å då bidde det vips 4 kanaler... min nattliga överslagsräkning säger mig 4x18 m > 50 m

Att ha nära till gainkontroller vid mixplats skulle iaf jag se som en fördel. Dessutom tror ju jag att digitala kablar a la USB mår betydligt sämre att vara så långa. Osäker på vad specarna säger om kabellängder i USBstandarder...

Sen e ju frågan om vad man vinner av att dra "högtalarkabel" i stället. Den kommer ju bli lika lång som mic-diton och därmed lika dyr iom att jag förutsätter att man drar balanserat. För att inte tala om vad en 18 meter lång vga-kabel lär kosta....

Ang lyssning:

I inspelningsrummet kommer du ju ha behov av lyssning... En hörlursförstärkare av nån sort. Mic lär det ju finnas i rummet också, annars blir det svårt att spela in nåt. Så har du bara en preamp/ingång till en mic i kontrollrummet över i ditt ljudkort så är ju ditt kommunikationsproblem redan löst...

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så kan det ju vara bra att höra nåt också...

kanske tom i stereo, å då bidde det vips 4 kanaler... min nattliga överslagsräkning säger mig 4x18 m > 50 m

Att ha nära till gainkontroller vid mixplats skulle iaf jag se som en fördel. Dessutom tror ju jag att digitala kablar a la USB mår betydligt sämre att vara så långa. Osäker på vad specarna säger om kabellängder i USBstandarder...

Sen e ju frågan om vad man vinner av att dra "högtalarkabel" i stället. Den kommer ju bli lika lång som mic-diton och därmed lika dyr iom att jag förutsätter att man drar balanserat. För att inte tala om vad en 18 meter lång vga-kabel lär kosta....

Ang lyssning:

I inspelningsrummet kommer du ju ha behov av lyssning... En hörlursförstärkare av nån sort. Mic lär det ju finnas i rummet också, annars blir det svårt att spela in nåt. Så har du bara en preamp/ingång till en mic i kontrollrummet över i ditt ljudkort så är ju ditt kommunikationsproblem redan löst...

Jo det är sant. En hörlursförstärkare kan jag ha i inspelningsrummet. Samt en billig konding och högtalare så man har kontakt mellan man spelar in.

Det blir alltså: Två mikrofoner, en "pratmikrofon", en hörlursförstärkare, en högtalare och en lång midikabel (hade tänkt köra digitrummor också, hihi)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är sant. En hörlursförstärkare kan jag ha i inspelningsrummet. Samt en billig konding och högtalare så man har kontakt mellan man spelar in.

Det blir alltså: Två mikrofoner, en "pratmikrofon", en hörlursförstärkare, en högtalare och en lång midikabel (hade tänkt köra digitrummor också, hihi)

Du missade min poäng lite...

Frågan är om du behöver en separat pratmik i inspelningsrummet... borde räcka med den du spelar in med.

Å vad ska du med en högtalare där inne till om men redan har lurar på sig... Då kan du prata intravenöst med dina offer...

Digitalkabel a la MIDI kan också vara känslig på hur lång den får vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digitalkabel a la MIDI kan också vara känslig på hur lång den får vara.

Hej!

Har för mig jag läst en gång i tiden att MIDI kablar får vara max 3 meter? Det kanske är fel?

Mvh

MasterPH.

gööh.. max tre meter? då måste ju datorn stå i princip brevid setet! ^^

hmm.. kanske får skrota den här idén då om det ska vara sånt problem med långt avstånd! 😠

Någon som vet hur jag kan förbättra mitt sånghörn? (kan flytta det vart som helst i rummet, bara det blir så bra som möjligt). Kanske satsa på nån slags sångbås i rummet istället för inspelningsrum så länge?

Link to comment
Dela på andra sajter

gööh.. max tre meter? då måste ju datorn stå i princip brevid setet! ^^

hmm.. kanske får skrota den här idén då om det ska vara sånt problem med långt avstånd! 🙂

Någon som vet hur jag kan förbättra mitt sånghörn? (kan flytta det vart som helst i rummet, bara det blir så bra som möjligt). Kanske satsa på nån slags sångbås i rummet istället för inspelningsrum så länge?

Det e inte en dålig ide med inspelningsrum...

Däremot förstår jag kanske inte riktigt vitsen att spela in ett "tyst" trumset i ett rum avsett för livetagningar.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e inte en dålig ide med inspelningsrum...

Däremot förstår jag kanske inte riktigt vitsen att spela in ett "tyst" trumset i ett rum avsett för livetagningar.. ☺️

Haha, jo, men anledningen att det kommer att stå där är att det inte finns nån ordentlig plats för det här inne 😄 (kontrollrummet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...