Jump to content
Annons

Hur är en bakgrundsmelodi uppbyggd?

Recommended Posts

alexx (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tjena!

Jag håller på att komponera min första låt. Nu när sångtexten och sångmelodin är klar är det dags för mig att komponera bakgrundsmelodin (i Fl Studio) och just nu sitter jag som ett enda stort frågetecken. Jag undrar, hur brukar bakgrundsmusik (främst i genren pop) vara uppbyggd? Vad är de primära instrumenten inom genren? Till ex. när ska trummor, piano, gitarr etc användas och hur anpassar man bakgrundsmelodin till sångmelodin?

Jag är medveten om att musikskapande inte följer några exakta regler, men ska man hålla sig till normen, så ska man hålla sig inom ramarna.

Söker man på nätet hittar man inte mycket information angående komponerande av pop musik, däremot techno/trance, men det är inget för mig.

Någon som kan komma med bra länkar/förslag?

Tacksam för svar!

EDIT: Om man tar denna låt som exempel:

(Ella, Elle l'a av Kate Ryan)

Hur var den uppbyggd? Vad för (elektroniska) instrument använde sig mixaren av, speciellt den som förekommer ca 1:37 och 2:24 i låten? Nu vill man ju inte göra en lika avancerad låt, men men...

Redigerat av alexx
Annons
creel (oregistrerad)
Postat

Sorry, men släpp tankar om regler osv, sånt där kommer automatiskt.

Annars kanske man borde hålla på med annat än musik. Man behöver inte vara en hejare på teori eller ha världens bästa gehör, men en bra låtskrivare vet ändå vad han vill, hur han vill ha det.

Jag kanske har missuppfattat frågan, då ber jag om ursäkt. Men vad menar du med uppbyggd? Vill du snacka teori? Finns inget som helst sett att förklara det, då är det verkligen övergeneralisering och det finns ingen poäng med det alls.

Postat

Hej, Alex 🥰

Om jag förstår dig rätt, så försöker du göra det som jag kallar för "arrangera". Jag brukar börja med att göra melodin och ha en ungefärlig ackord-bild i huvet under tiden. När alla sektioner i låten känns klar, strukturen alltså, och melodin är komplett nog, då brukar jag klä melodi-stämman i rätt kläder, ge den rätt bakgrundsstöd, bestämma vilka ackordtoner som ska stödja upp melodin var, och vilka instrument som ska spela dom.

Det kallar jag för att Arrangera, och om det är så du menar, så är det kanske inte en så dum idé att tänka så: att klä melodin i rätt skrud. För jag tycker alla melodilinjer liksom "vill ha", eller nästan "föreslår" en känsla, en färg, en 'feeling', en tid, en miljö, ett tempo, en intensitet osv .. och jag brukar följa det som melodin tycks tala om för mig att den vill ha.

Sen kan man förstås göra melodi och ackord med den förbestämda avsikten att det ska bli en metal-låt, eller en sonat, eller en radio-hit, eller bara en simpel enkel fin låt. Då får man förstås ännu fler saker som blandar sig i, och utesluter många möjligheter. Men känner du dig osäker överlag, så .. kanske är det en bra idé att lyssna efter om melodin försöker säga dig något som den är, och försöka identifiera det, sjunga det i huvet och försöka hitta vad för nåt - ibland din arsenal av alternativ - som låter ungefär så eller kan ge ifrån sig den känslan.

Postat

Jag kan bara svara för mig själv och hur jag brukar jobba. Jag brukar nästan aldrig köra några melodier i bakgrunderna, det är rakt komp med gitarr, bas, trummor och ibland nåt mer instrument (t.ex stråkar, orgel eller piano) för att fylla ut. Om jag nån gång kör nåt melodiinstrument i bakgrunden eller som intro/mellanspel så spelar den så gott som alltid samma melodi, en variant av sångmelodin eller följer tonerna i de ackord som kompet spelar.

Lyssna på låtar i den genre du vill skriva så hör du hur andra jobbar, pop är ju en väldigt bred genre så det är svårt att tala om hur man producerar eller skriver poplåtar. Både Britney Spears, The Ark och Per Gessle brukar räknas till popgenren men det är ju stor skillnad mellan deras låtar om man ser till hur dom hur producerats.

alexx (oregistrerad)
Postat
Jag brukar börja med att göra melodin och ha en ungefärlig ackord-bild i huvet under tiden.

Om jag förstått dig rätt så använder du dig av ett enstaka instrument (piano till exempel) och en simpel melodi som utgångspunkt. Sen utvecklar du melodin och utökar urvalet av instrument. Melodin som du talar om, låter den likadant som sångmelodin eller ska den ha en diskretare klang?

Postat (redigerat)
Om jag förstått dig rätt så använder du dig av ett enstaka instrument (piano till exempel) och en simpel melodi som utgångspunkt. Sen utvecklar du melodin och utökar urvalet av instrument. Melodin som du talar om, låter den likadant som sångmelodin ... ?

Ja, så gör jag, oftast. Sen klär man den, i rätt klädsel. Jag lyssnar efter vägledning ifrån melodin själv.

Men det här är väldigt individuellt. Det som funkar för mig funkar inte direkt för andra, och vice versa. Som Creel och Bakke skrev, man måste hitta sitt eget sätt i det här. Musikteori hjälper inte till att skapa, men det hjälper ibland till att avgränsa vad som lättare passar än annat. Att lära sig kvintcirkeln löser inget, med det kan hjälpa att forma det man kommer på senare.

Är det helt supertomt, så prova att lyssna på enkla låtar i din egen stil och lyssna till hur andra ha gjort. Det gäller liksom att få loss saker i huvet, få tankarna gående lite, snöa in lite. Det är svårt att välja, eller ens att skapa, när man inte ens har något att jobba med. Låt det ta tid, dessutom. Stressa inte utan låt det ta den tid det behöver. Lägg på hyllan om det behövs 😑

Redigerat av Opus99
Postat
Är det helt supertomt, så prova att lyssna på enkla låtar i din egen stil och lyssna till hur andra ha gjort. Det gäller liksom att få loss saker i huvet, få tankarna gående lite, snöa in lite. Det är svårt att välja, eller ens att skapa, när man inte ens har något att jobba med. Låt det ta tid, dessutom. Stressa inte utan låt det ta den tid det behöver. Lägg på hyllan om det behövs 😄

Jag vill instämma här. För att kunna bygga upp en egen låt måste man nog helt enkelt ha lyssnat in låtar under lång tid, så man så att säga har en källa att ösa ur. Det finns genier som kan skapa fantastiska låtar redan som mycket unga, men vi som inte hör till dem behöver nog i allmänhet ett antal års lyssnande och analyserande av andras låtar för att bygga upp en idébank att ösa ur.

Jag brukar tänka på en låt som jag gillar och försöka göra något liknande, men utan att det blir exakt samma förstås. Man kan ju "låta sig inspireras" av basen från en låt, trummorna från en annan o.s.v.

Postat
EDIT: Om man tar denna låt som exempel:
(Ella, Elle l'a av Kate Ryan)

Hur var den uppbyggd? Vad för (elektroniska) instrument använde sig mixaren av, speciellt den som förekommer ca 1:37 och 2:24 i låten? Nu vill man ju inte göra en lika avancerad låt, men men...

För att verkligen förstå hur denna låt är uppbyggd , Kopiera den.. M.a.o gör den du oxå med alla trummor , alla instrument osv så får du en uppfattning av vad den innehåller för delar.

Om du inte hittar en acapella till låten kan du Dra in hela låten och EQ:a bort mycket av basen för att få sången att smälta in med din låt.

Övning ger färdighet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.