Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har 4 lÄtar varav varje lÄt innehÄller ungefÀr 50 spÄr, nu mÄste jag göra om alla till 24-bitars .wav för att kunna skicka vidare till mixning, finns det nÄgon automatisk funktion som mixar ner alla spÄren ett efter ett? Det tar nÀmligen alldeles för lÄng tid att sitta och bounca ner dom manuellt...NÄgon?

Annons
Postat
Jag har 4 lÄtar varav varje lÄt innehÄller ungefÀr 50 spÄr, nu mÄste jag göra om alla till 24-bitars .wav för att kunna skicka vidare till mixning, finns det nÄgon automatisk funktion som mixar ner alla spÄren ett efter ett? Det tar nÀmligen alldeles för lÄng tid att sitta och bounca ner dom manuellt...NÄgon?

Det finns i Cubase 5...

Postat

Det finns inget "fÀrdigt" sÀtt att göra det i 3:an tyvÀrr. 3an kom ut i en tid dÄ cubase inte riktigt var en del av den stora utbyteskulturen över internet Ànnu. I 4:an skulle det han funnits tycker mÄnga, men nu finns det i alla fall i version 5.

Det finns förvisso en separat produkt som sÀljs som kallas för MCP, multi channel export, som installerar ett antal makros och fungerar nÄgorlunda efter en massa trixande och anpassande. Inte vÀrt det, enligt min Äsikt. Men Cubase 3 har utmÀrkt stöd för att göra makros i, jag anvÀnder det sjÀlv mycket och precis som jag gjort sÄ gÄr det att göra en sÄn funktion sjÀlv som funkar rÀtt bra. Kanske kan vara ett alternativ, om du har stort behov av att exportera stort antal filer ofta.

Postat

AssÄ Àr det nÄgon som vet ifall cubase 3 automatiskt neutraliserar nÀr man bouncar ner, lagom kul att jag har suttit och bouncat spÄr för spÄr i 8 timmar nu...

Postat

Neutraliserar...?

Menar du normalisera, sÄ Àr svaret nej. Det Àr dessutom meningslöst att normalisera varje spÄr för sig, eftersom det ju drar upp bÄde signal och brus lika mycket, sÄ det Àr exakt samma sak som att dra upp volymkontrollen - sÄ man vinner ingenting alls pÄ att normalisera de enskilda spÄren, utan ljudet och ljudkvaliteten Àr identisk vare sig det Àr normaliserat eller inte.

Postat (redigerat)

Skall du skicka processade filer till mixning?

Om inte: markera allt i projektet och vÀlj sedan "consolidate region" eller liknande (vet inte vad det heter i cubase) och spara sedan ned projektet och skicka ivÀg alla filer. (De kommer nu allihopa börja och sluta pÄ samma stÀlle och kan enkelt importeras i vilken programvara som helst)

Annars Àr Majkens lösning som Claes tipsade antagligen snabbare Àn att brÀnna ned alla effekter pÄ spÄren om det Àr mÄnga.

EDIT --> Kan vara sĂ„ att du kan bli tvungen att spara "self-contained" dvs. samla alla audiofiler och spara ned pĂ„ samma stĂ€lle, vet inte heller vad det kallas i cubase nuförtiden. (har ej anvĂ€nt programmet sedan SX2 var i fĂ€rskt) 😑

Borde inte ta mer Àn max en minut per projekt.

Redigerat av brojd
Postat

ja precis, normalisera. Nej jag vill inte göra det men undrar ifall den gjorde sÄ för nivÄerna blev olika frÄn att jag bounca till att jag öppnade ett annat projekt.

AlltsÄ det jag ska göra Àr att jag ska skicka ivÀg dom lÄtarna (4st) till mixning. Dom ska vara helt nollstÀllda, jag nollstÀller volym, tar bort all EQ, alla effekter och pluggar, ALLT. Det Àr helt nollstÀllt, men jag sitter i cubase och han sitter i logic eller pro tools sÄ jag mÄste fixa sÄ han kan öppna det i logic pro tools.

Postat (redigerat)

Lider med dig .. för jag har gjort det dÀr en hel del gÄnger sjÀlv. Det Àr hemskt.

Men rent praktiskt Àr det de effektivaste sÀttet att utbyta mellan olika plattformar ÀndÄ tycker jag. AAF, OMF, AES31 och alla dom dÀr formaten Àr inte anvÀndbara alls.

En sak jag brukar tÀnka pÄ, Àr att pÄ en del spÄr sÄ kanske sista insatsen ligger halvvÀgs in i lÄten och dÄ kan man stÀlla höger markören dÀr, och skippa att exportera ut resten. Spar överföringstid och utrymme. Början mÄste ju vara med dock, annars sabbar man synkningen.

Men om du inte gjort mycket med audiofilerna, klippt, möblerat om, brÀnt in nÄn effekt, utan allt ska ut rent .. dÄ borde det ju bara vara att kopiera audiofilerna ifrÄn projekt-mappen.

Redigerat av Opus99
Postat (redigerat)
ja precis, normalisera. Nej jag vill inte göra det men undrar ifall den gjorde sÄ för nivÄerna blev olika frÄn att jag bounca till att jag öppnade ett annat projekt.

AlltsÄ det jag ska göra Àr att jag ska skicka ivÀg dom lÄtarna (4st) till mixning. Dom ska vara helt nollstÀllda, jag nollstÀller volym, tar bort all EQ, alla effekter och pluggar, ALLT. Det Àr helt nollstÀllt, men jag sitter i cubase och han sitter i logic eller pro tools sÄ jag mÄste fixa sÄ han kan öppna det i logic pro tools.

IsÄfall skall det bara vara att markera allt, konsolidera och spara ned projektet med audiofiler i en ny mapp sÄ skall allt ligga fÀrdigt i .wav filer (en frÄn början till slut per kanal) fÀrdiga att importera i Pro Tools eller Logic.

Skall som sagt ta under minuten per projekt.

Redigerat av brojd

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.