Jump to content
Annons

Vista hittar inte mitt ljudkort


Tellskog

Recommended Posts

God morgon!

Har i helgen försökt installera mitt Delta Audiophile 24/96 i min nya musikburk med Vista x64.

Det har inte lyckats så där jättebra, kan man säga. Jag får upp ikonen i kontrollpanelen och nere vid klockan,

men öppnar jag ljudkortets kontrollpanel är det helt tomt. Bara tomma flikar. Jättemärkligt...

Jag har den senaste drivrutinen från M-audio som är avsedd för Vista x64. Moderkortet är ett ASUS P5Q.

Finns det nån som har nån bra idé om vad detta kan bero på?

Ska även jaga M-audio hela dan idag för att om dom vet nåt.

//Jocke

Redigerat av Tellskog
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Misstänker nån form av IRQ-problem. Först fanns inte ljudkortet med i Enhetshanteraren så jag körde Lägg till ny maskinvara och då står det att den kanske inte fungerar som den ska, och mycket riktigt, i Enhetshanteraren får jag ett litet utropstecken vid ljudkortet. Måste bara försöka ta reda på vilket IRQ det är som strular. Kan kanske vara det inbyggda ljudkortet som bråkar (Realtek High Definition Audio). När jag tänker på det verkar det lite logiskt... 😱

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon!

Har nu fått mitt ljudkort att funka. Jag bytte från PCI 1 (delad IRQ) till PCI 2 (egen IRQ).

Och i detalj gjorde jag så här:

  1. Plocka ur ljudkortet med datorn avstängd
  2. Starta datorn och avinstallera ljudkortet
  3. Starta om datorn
  4. Installera drivrutinen
  5. Stäng av datorn (programmet säger till när) och sätt i ljudkortet (i mitt fall på PCI 2)
  6. Sätt i alla kablar (vet inte varför, men det står att man ska göra det)
  7. Starta datorn

Sen kommer ett litet infofönster nere vid klockan som talar om att nåt intalleras och det visar vara ljukortet.

Sen måste man öppna windows kontrollpanel och ändra i ljudinställningarna. Windows sätter S/PDIF som default.

I alla forum jag har hittat står det att IRQ-problem visar sig med att ljudet klickar och knastrar, typ. Men jag

har inte hittat nån där ljudkortets inte visat sig alls och kortets kontrollpanel varit helt tom, inga reglage,

ingenting, bara tomma flikar. så jag är inte helt säker på att mitt problem hade med IRQ att göra.

Anledningen till att jag valde just Vista64 var att det fanns en skarp drivrutin till mitt ljudkort och bara en beta

till XP64.

Hoppas detta kan hjälpa någon med liknande problem.

//Jocke

Redigerat av Tellskog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...