Jump to content
Annons

Hur filtrerar man bort bruset?


Staffan (oregistrerad)

Recommended Posts

Staffan (oregistrerad)

Jag undrar hur man går till väga för att filtrera bort kraftigt brus från en inspelning där man inser att ett vanligt lågpassfilter inte löser problemet. Själv har jag använt mig av brusreduktionsfunktionen i Cool Edit och lyckats få bort en del av bruset, men resultatet blir långt i från bra.

För att förtydliga mitt problem så kan ni lyssna på ljudfilen som jag håller på att jobba med just nu. Det är en intervju som spelades in på ett kassettband för länge sedan och det låter så här: intervju.mp3

Som ni hör så är bruset rätt dominerande, fast eftersom det låter ganska konstant (inte direkt vitt brus, men ändå) så borde man väl kunna "lära" filtreringsverktyget att den skall eliminera allt detta brus. Efter lite mixtrande med Cool Edit så kom jag fram till följande resultat: editerat_resultat.mp3

Orsaken till att jag gärna vill få bort bruset är att intervjun är gjord med min stora idol Michiel van der Kuy och jag skulle gärna vilja veta vad som sägs i intervjun. För er som inte känner till namnet så kan jag tillägga att han är mannen bakom LA Style - James Brown Is Dead, Alice Deejay, Laserdance, Koto, etc, etc. För några år sedan så publicerade jag denna intervjun i denna tråden , fast som ni kan se så finns det stora luckor i texten.

I fall någon kan hjälpa mig att filtrera bort det kraftiga bruset i denna intervju så kan original filen laddas ner i wav-format här: http://www.sendspace.com/file/kb41pg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bästa brusreduceringsalgoritmen jag har träffat på, är den som Magix använder sig av, främst i Magix Samplitude och Sequia. Med den blir det ganska bra. Brusreduceringen i cool edit är inte fullt så rolig. Det finns ett par brusreduceringar, som t.ex. Bias Peak Soundsoap och Waves Z-noise som är mitt emellan bra.

Brusreducering är en jäkla konst, för att lyckas bra. Så jag tror nog du fått till ett förhållandevis bra resultat ifrån din erfarenhet och de verktyg du har till hands. Jag är ingen expert alls heller, men jag har aldrig hört en brusreducering som fått mig att säga/känna "yes, såhär ska det vara" heller.

Finns en kul historia om en gammal dam som kom in till en fotofirma och ville att dom skulle retuschera bort hatten från huvudet på ett foto av sin avlidne man. Fotofirman sa att det är ett jäkla jobb, men det kanske kan gå. Så han undrade vad hennes man hade för hårfärg och frisyr och så? och damen tittade förvånat, och sa att "jamen det ser ni väl, när ni får bort hatten". ☺️ Ofta är det så att när man får bort bruset så hör man hur dåligt originalmaterialet under bruset faktiskt låter. Det är inte så att det låter önskvärt när man får bort det som är oönskat, utan ofta så är det önskvärda i ganska dålig kondition därunder, och då är det lätt att man tror att man gjort ett dåligt jobb med brusreduceringen.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)

Det här med brusreducering låter så otroligt enkelt i teorin. Man lär helt enkelt programmet vad den skall tolka som brus och sedan så kommer programmet helt enkelt att dra bort allt som den har lärt sig vara brus. Det skall tydligen gå att trolla bort hela trumspår och dylikt. När man sedan sätter sig med tex Cool Edit så kommer jag inte ens i närheten av det resultat som jag har förväntat mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hämtade din intervju och gav mig i kast med problemet.

Tyvärr alltså, det finns egentligen inte så mycket information att tvätta fram, den nyttiga informationen ligger så oerhört nära den onyttiga så att det i princip är omöjligt att med tillgängliga passiva metoder få fram det du vill.

En aktiv och intelligent metod är ju att göra det du egentligen redan gjort, lyssna och gissa sig till vad som sägs. Du har ju en fördel genom att du var med vid själva intervjutillfället.

Ska kolla lite till, men det verkar hopplöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...