Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

På jobbet har vi ett Yamaha 02R i studion.

Vi upplever att det blir ganska låg signal på alla preamps.

Om man spelar in gitarr med plock så går det nästan inte få dem att clipa alls, ens på närmickning.

För det mesta blir det bra ändå, men det vore bra att kunna få upp nivån på t.ex. rumsmickning.

Den blir på tok för låg.

Vi har funderat på om det kan vara så att man ska ställa in preampsen för att köra balanserat.

Alltså att de nu är inställda på +10 bdv. Men vi hittar ingenting i manualen om det.

Där verkar det snarare som det alltid är +4db inställt.

Är det någon som vet?

Är 02R alltid inställt på +4 i ingångarna?

Annons
Postat

Sound on Sounds recension av Yamaha DM-1000 bordet nämner samma sak, att preampsen låter bra, men är lite för veka för att orka få upp signalen hela vägen. Det kanske är så även på 02R

Postat

Hmm? Förstår nog inte frågan. -10/+4 avser ju linjenivå. Ni går väl in i preampen på micknivå? Alltså mikrofon och sedan XLR-kontakt in i 02-ans preamp. Då är linjenivån ointressant, finns bara inuti burken.

Vilken mick kör ni? Eller försöker ni köra gitarren in direkt i 02-an -- funkar inte, ordna en di-box eller extern mick-förstärkare.

Annars är väl 02 mest tänkt för kondensatormickar, de har ju mer utsignal än dynamiska.

// Gunnar

Postat

Vi körde 2 Cm3'or och en Milab, alltså bara kondingar.

Tycker bara det är konstigt att preampsen verkar så veka...

På sång går det få upp det en del, men de är fortfarande inte alls så heta som jag är van att preamps brukar vara.

Är de i allmänhet svagare på 02r än andra?

Postat

Har liknande "problem" med vårt yamahabord i TV-studion, ganska klena preamps. Vill ni komma ifrån det kan ni ju alltid skaffa en extern preamp, tex 8-kanals, som ni drar in på ADAT.

Postat

Möjligen - har ni lyckats sätta på PAD på ingången? Vill minnas att det är valbart -20dB per kanal.

Annars tror jag det är en extern preamp ni får titta på.

// Gunnar

Postat

Nä... PAD är inte på.

Det finns inga andra knix för att få upp nivån? Alltså förutom via externa preamps.

Postat

Du kan ju alltid gaina på med en flat EQ eller en kompressor som ställs på att inte jobba, bara gaina upp. Men ett varningens finger lyfts för att yamahas inbyggda grejer låter extremt digitalt, inte så trevligt oftast.

Postat

Det enda som händer då är väl att jag gainar upp det som redan kommit in i preampen, alltså även brus?

Känns som jag lika gärna kan göra det när grejerna kommit in i CuBase.

Postat

Japp, precis så är det, men du sa bara att du ville ha upp nivån, svårt att veta att du skulle in i cubase 😳

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag kör på DM1000 och jag tycker att 70db gain (mic in - omni out) räcker gott och väl. Det man måste tänka på är att preampen äe anpassad för att förstärka upp till nominell nivå +4 dBu dvs -20 dBFS plus lite till om det behövs. Men om du förväntar dig att preamparna ska få upp nivåerna till nollan i fullscale så förstår jag att du tycker dom är klena. ☺️

Postat
Jag kör på DM1000 och jag tycker att 70db gain (mic in - omni out) räcker gott och väl. Det man måste tänka på är att preampen äe anpassad för att förstärka upp till nominell nivå +4 dBu dvs -20 dBFS plus lite till om det behövs. Men om du förväntar dig att preamparna ska få upp nivåerna till nollan i fullscale så förstår jag att du tycker dom är klena. 😕

Det där hängde jag inte riktigt med i.

Men det jag vet är att när jag spelar in så måste jag dra upp gainen så mycket att jag får med rejält mycket egenbrus, bara från bordet.

Det är ju riktigt dåligt... Så min förväntan var iallafall att jag skulle få in en stark och ren signal, som med alla andra preamps jag testat hittills.

Det här duger helt enkelt inte.

Vet nån om man kan använda en DIGI002 bara som preamp?

Vi har en rack-002'a i studion. den sitter det ju fyra trevliga preamps i.

Skulle vilja slippa använda den som ljudkort, men det vore trevligt att kunna använda den som en extern mic-preamop.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.