Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis införskaffat mig en Joemeek Three Q kompressor som jag främst använder till sånginspelning.

Jag vill ha den till att komprimera lite på insignalen. Men jag skulle gärna använda den i mixen efteråt också.

Jag har läst att det ska vara ett bra sätt att få snygg komprimering på sången... någon som har åsikter?

Så som jag har förstått det borde jag kunna koppla in den som en external effect. Grejen är bara den att när jag går in på external effects så kan jag bara välja ljudkortets main outs...

Jag har ju en massa utgångar på ljudkortet och vill ju kunna skicka bara från en kanal i cubase (sx3), ut på en separat utkanal på ljudkortet, till kompressorn och sen tillbaka till sångkanalen i cubase.

Någon som har koll på hur man ska lägga upp allt det här? Har också för mig att man kanske måste latencykompensera på något vis?

Har ett Emu 1820 ljudkort.

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror att du måste ställa in det i Steinberg ASIO Multimedia Setup först, att tala om för ASIO rutinen vilka in- och utgångar den ska ta med. ASIO Multimedia Setup hittar du i startmenyn, under Steinberg. Sen lär nog fler utgångar dyka upp i Inputs/Outputs och External FX ruttningarna i VST Connections. Latencyn sköter Cubase ganska bra, men om du vill kan du även mäta latencyn och ange den manuellt (förutsatt att den är konsekvent) i bl.a. External FX fliken i VST Connections.

Om Cubase ändå inte visar dig fler in- och outputs i VST Connections, så kan det vara möjligt att dom blivit dolda. Kolla i så fall i menyn Devices > Device Setup > VST Audiobay och se efter under Inputs och Outputs om det finns några användbara där som står markerade som NO under Visible.

Redigerat av Opus99
Postat
Jag tror att du måste ställa in det i Steinberg ASIO Multimedia Setup först, att tala om för ASIO rutinen vilka in- och utgångar den ska ta med. ASIO Multimedia Setup hittar du i startmenyn, under Steinberg. Sen lär nog fler utgångar dyka upp i Inputs/Outputs och External FX ruttningarna i VST Connections. Latencyn sköter Cubase ganska bra, men om du vill kan du även mäta latencyn och ange den manuellt (förutsatt att den är konsekvent) i bl.a. External FX fliken i VST Connections.

Om Cubase ändå inte visar dig fler in- och outputs i VST Connections, så kan det vara möjligt att dom blivit dolda. Kolla i så fall i menyn Devices > Device Setup > VST Audiobay och se efter under Inputs och Outputs om det finns några användbara där som står markerade som NO under Visible.

Mycket bra svar. Tusen tack, verkligen.

Ska kika på det här i eftermiddag för att se om det hjälper.

Postat

Gör så här. Koppla in kompressorn på valfri ingång i ljudkortet.

Koppla valfri utgång från ljudkortet till line in på kompressorn.

I cubase. Tryck F4 för att få upp VST connections. Tryck på fliken external effects.

Tryck på add. Dop den till tex JoeMeek ThreeQ och välj mono. ( antar att threeq är en kanal )

Välj rätt in och utgång. Så att de övernstämmer med de du kopplat effekten på.

Klart.

På kanalen väljer du effekten som insert som vanligt. Den dyker upp i den vanliga insert listan. ( står external effects som mappnamn ).

När du öppnar effekten får du upp en liten ruta där du kan justera gain in och ut. Samt en liten ruta ( vill mig minnas att det är den högra längst upp )

Med hjälp av denna ruta kan du pinga den externa effekten. Alltså låta cubase räkna ut latencyn. Så om du valt rätt in och ut så är det bara att trycka på ping så sköter Cubase latencyn åt dig.

Så fungerar det i C4 iallfall. Skrivet med en hand ( skadad ) ur minnet.

Lycka till / DrHans

Postat
Fasen... verkar helt omöjligt att få fler utgångar än mic ett och två in och stereo ut i cubase sx3...

Om du ska mixa med kompressorn så är det bästa om du har tillgång till inserts antingen på mixerbordet eller

ljudkortet. Samma sak med extern EQ. Där fungerar inte send/return med FX både för EQ och kompressor.

http://www.tweakheadz.com/choosing_a_mixer...our_studio.html

http://www.audiomasterclass.com/arc.cfm?a=...-is-it-used-for

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.