Jump to content
Annons

Test/referenston för inställning av nivåer.


Dan Ö

Recommended Posts

Hej! 🙂

Jag håller på och fixar med ett gammalt problem och om ni orkar så kika i den här tråden. tråden

Jag vill alltså ordna nivåerna mellan bandare och mixerbord. Vill köra obalanserat, -10dBV. Just nu är mixerbordet anpassat för +4dBu. Bandaren har -10dBV på input och output.

Finns det någon testton man kan använda som man kanske kan bränna på en cd? (Behöver någon bra referens.)

Hur gör man rent praktiskt om man mäter man med en voltmeter?

Hej hopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! 🙂

Jag håller på och fixar med ett gammalt problem och om ni orkar så kika i den här tråden. tråden

Jag vill alltså ordna nivåerna mellan bandare och mixerbord. Vill köra obalanserat, -10dBV. Just nu är mixerbordet anpassat för +4dBu. Bandaren har -10dBV på input och output.

Finns det någon testton man kan använda som man kanske kan bränna på en cd? (Behöver någon bra referens.)

Hur gör man rent praktiskt om man mäter man med en voltmeter?

Hej hopp!

Hej

Om du vill ha en referenston eller kanske vitt brus så kan jag skicka det till dig via PM om det skulle hjälpa dig 🙂 Bara att säga till.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! 🙂

Jag håller på och fixar med ett gammalt problem och om ni orkar så kika i den här tråden. tråden

Jag vill alltså ordna nivåerna mellan bandare och mixerbord. Vill köra obalanserat, -10dBV. Just nu är mixerbordet anpassat för +4dBu. Bandaren har -10dBV på input och output.

Finns det någon testton man kan använda som man kanske kan bränna på en cd? (Behöver någon bra referens.)

Hur gör man rent praktiskt om man mäter man med en voltmeter?

Hej hopp!

Hej

Om du vill ha en referenston eller kanske vitt brus så kan jag skicka det till dig via PM om det skulle hjälpa dig 😄 Bara att säga till.

MVH

Anders

Ja, det vore schysst! Går det sen att bränna den till cd utan att nivåerna förändras? Går det att få den då så att det visar noll på led mätarna?

(Har nämligen ingen dator i närheten av utrustningen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du får för nivåer ut från cd-spelaren beror på vilken standard den arbetar efter. Antagligen -10 dBV om det är en konsument-spelare.

Ja, jag gissade det. Hur blir det då om jag bränner en skiva med en ton som ska visa noll. Kan brännarprogrammet ställa till med problem då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon får gärna såga om jkag gjorde rätt när jag gjorde testonen också.

1. tog en signalgenrator som genererade en ton

2. Ställde om min digi96 på analog output till -10dbv

3. Ställde in nivån på testonen tills mätarna på digi96 visade 0

Gjorde jag rätt?

Är inte kunnig på detta 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du får för nivåer ut från cd-spelaren beror på vilken standard den arbetar efter. Antagligen -10 dBV om det är en konsument-spelare.

Ja, jag gissade det. Hur blir det då om jag bränner en skiva med en ton som ska visa noll. Kan brännarprogrammet ställa till med problem då?

Det enklaste är nog att kontrollera spänningen mellan signal och jord.

Fick för mig att det ska vara 0.775 V, men det är inget jag kontrollerat.

Edit: Nej fasen. 0,775 V är väl för +4 dBu förresten. Då ska det vara svagare för -10 dBV. Googla så hittar du säkert rätt.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...