Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, hej, jag har lÀnge kört med en Y-kabel, mono in = mono x 2 ut, nÀr jag har haft behov för att splitta gitarrsignalen. Det har inte varit sÄ ofta och det har inte stÄtt högst upp pÄ prioritetslistan sÄ det har fungerat bra. Tex ibland vid inspelning eller om jag vill köra pÄ tvÄ förstÀrkare samtidigt i replokalen.. eller live om jag vill skicka den ena signalen till stÀmapparaten. Det enda problemet Àr att alla de smÄ kablarna som jag har köpt (alla och alla, men kanske 3-4 stycken) har slutat att fungera efter ett tag. Detta gör de ju vÀldigt opÄlitliga live. Kanske jag borde köpa likadana kablar av ett annat och bÀttre mÀrke (tror att det Àr Hosa som jag har köpt)? Jag sÄg i

att han tex anvÀnder en spiltterbox av mÀrket Palmer.

TvÄ frÄgor:

1. Vad ger det för fördelar att anvÀnda sig av en box istÀllet för en kabel? Jag antar att det borde vara en fördel. Jag behöver ingen fantommatning eller DI-utgÄng eller sÄ, jag vill helt enkelt bara splitta en vanlig gitarrsignal.

2. Är det nĂ„gon som har tips pĂ„ nĂ„gra bra splitterbox/kabel? Helst sĂ„ ska den vara sĂ„ liten som möjligt och den ska helst inte behöva ström för att fungera (kanske alla fungerar utan ström, vad vet jag.. kablarna borde i alla fall fungera utan ström 😆 ). Om den inte Ă€r sĂ„ dyr sĂ„ Ă€r det sĂ„klart ett plus i den kanten.

Citat
Jag behöver ingen fantommatning eller DI-utgÄng eller sÄ, jag vill helt enkelt bara splitta en vanlig gitarrsignal.
Obs, detta betyder inte att jag inte uppskattar om ni kommer med tips pĂ„ world-class-splitterboxar som har "allt", det Ă€r bara kul 😄 .
Annons
Postat
  TUFFTUFFTUFF sa:
Hej, hej, jag har lÀnge kört med en Y-kabel, mono in = mono x 2 ut, nÀr jag har haft behov för att splitta gitarrsignalen. Det har inte varit sÄ ofta och det har inte stÄtt högst upp pÄ prioritetslistan sÄ det har fungerat bra. Tex ibland vid inspelning eller om jag vill köra pÄ tvÄ förstÀrkare samtidigt i replokalen.. eller live om jag vill skicka den ena signalen till stÀmapparaten. Det enda problemet Àr att alla de smÄ kablarna som jag har köpt (alla och alla, men kanske 3-4 stycken) har slutat att fungera efter ett tag. Detta gör de ju vÀldigt opÄlitliga live. Kanske jag borde köpa likadana kablar av ett annat och bÀttre mÀrke (tror att det Àr Hosa som jag har köpt)? Jag sÄg i
att han tex anvÀnder en spiltterbox av mÀrket Palmer.

TvÄ frÄgor:

1. Vad ger det för fördelar att anvÀnda sig av en box istÀllet för en kabel? Jag antar att det borde vara en fördel. Jag behöver ingen fantommatning eller DI-utgÄng eller sÄ, jag vill helt enkelt bara splitta en vanlig gitarrsignal.

2. Är det nĂ„gon som har tips pĂ„ nĂ„gra bra splitterbox/kabel? Helst sĂ„ ska den vara sĂ„ liten som möjligt och den ska helst inte behöva ström för att fungera (kanske alla fungerar utan ström, vad vet jag.. kablarna borde i alla fall fungera utan ström 😆 ). Om den inte Ă€r sĂ„ dyr sĂ„ Ă€r det sĂ„klart ett plus i den kanten.

Citat
Jag behöver ingen fantommatning eller DI-utgÄng eller sÄ, jag vill helt enkelt bara splitta en vanlig gitarrsignal.
Obs, detta betyder inte att jag inte uppskattar om ni kommer med tips pĂ„ world-class-splitterboxar som har "allt", det Ă€r bara kul 😄 .

Tjenna TTT!

Anledningen till varför du ska ha en splitbox beror pÄ att du fÄr en jordslinga mellan till exempel tvÄ gitarrförstÀrkare via signalkabeln du har i gitarren.

Signalerna mÄste fysiskt kopplas frÄn varandra och detta görs med en transformator.

Dessa körs pÄ batteri dÄ den transformerade signalen mÄste ÄterförstÀrkas.

Olika varianter finns i massa prisklasser.

Krönta konungen kommer frÄn Little Labs och landar runt 6000:- och en Y-split frÄn Palmer som jag Àger snittar pÄ 1500:-

/Cruncharn'

Postat

Tusen tack för svar 🙁

Citat
Anledningen till varför du ska ha en splitbox beror pÄ att du fÄr en jordslinga mellan till exempel tvÄ gitarrförstÀrkare via signalkabeln du har i gitarren.

Signalerna mÄste fysiskt kopplas frÄn varandra och detta görs med en transformator.

Dessa körs pÄ batteri dÄ den transformerade signalen mÄste ÄterförstÀrkas.

Olika varianter finns i massa prisklasser.

Krönta konungen kommer frÄn Little Labs och landar runt 6000:- och en Y-split frÄn Palmer som jag Àger snittar pÄ 1500:-

Shit, jag hade hoppats pĂ„ en lösning för max 3-400:-. DĂ€r gick alltsĂ„ min vision om en bara-köpa-en-bĂ€ttre-kabel-lösning upp i rök 🙂 .

Citat
Ett billigt och bra alternativ Àr en boss TU-2 om man jÀmför med vad andra lösningar kostar.

Var sjÀlv pÄ jakt efter en splitbox men kom pÄ att jag kunde anvÀnda min TU-2:a istÀllet.

Funkar jÀttebra.

DĂ€r sa du nĂ„t, ha, ha, ibland ser man inte lĂ€ngre Ă€n nĂ€san rĂ€cker 🙂 . Jag har en Behringer kopia av den (det Ă€r egentligen den jag vill koppla ut) men dĂ„ skulle jag kunna anvĂ€nda den lösningen i alla fall i replokalen nĂ€r jag vill spela pĂ„ tvĂ„ förstĂ€rkare samtidigt. Jag tror inte att jag har testat den i mute/bypassmode (pga att jag lĂ€ste, innan jag köpte den, att det tog sĂ„ mycket av signalen) sĂ„ jag kopplade rĂ€tt in i Out nĂ€r jag köpte den.

Postat

Hej igen. TÀnkte bara höra om det Àr nÄgon som vet vad det blir för skillnad pÄ att anvÀnda Ibanez LU 20, Palmer Y-box eller Morley ABY? Bortsett frÄn de extra-funktionerna stÀmmapparaten och Morleyn har. Jag tÀnker att Ibanez-stÀmmapparaten, som Àr true bypass, borde vara det billigaste och mest passande alternativet. TÀnker jag fel?

Jag har Àven blivit erbjuden att köpa ett hemmabygge för 250 bananer, Àr det nÄgot speciellt jag borde tÀnka pÄ om jag köper det?

Postat

Morley ABY har jag. Fördelen med den Àr att den Àr helt tyst nÀr man byter mellan olika kÀllor. Med den kan du köra A/B eller AB samtidigt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.