Jump to content
Annons

Addictive Drums och M-Audio Axiom


gibsonmatte

Recommended Posts

Tjenare,

Jag går nu i handlingstankar och ska köpa Addictive Drums samt någon form av midi-klaviatur med pads (typ M-Audios Axiom 25).

Anledningen till att jag vill ha en midi-klaviatur med pads är helt enkelt för att jag är sinnessjukt dålig på att lägga ut trummor i Cubase via GM-Map eller liknande och inbillar mig då att det blir enklare om jag med hjälp av pads kan "trumma" in direkt, och sen justera såklart.

Men min fråga, eller frågor, blir nu vad jag bör tänka på när jag köper detta? Och hur fungerar det rent praktiskt/tekniskt med AD, midi-klaviaturen och Cubase? Är det krångligt att sätta upp det?

Det jag har idag är:

Ljudkort: EMU - Tracker Pre USB

DAW : Cubase LE

Kommer jag med denna utrustning kunna göra det jag vill eller finns det några "flaskhalsar" i den tänkbara setup:en?

Stort tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det följer ju med färdiga midispår som du kan använda.

ska du bara ha midiklaviaturen till att trumma på så är en padkontrol bättre.

edit: läste lite för fort, ser nu att du ville ha en midiklaviatur med pads, det borde ju funka lika bra.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

det följer ju med färdiga midispår som du kan använda.

ska du bara ha midiklaviaturen till att trumma på så är en padkontrol bättre.

edit: läste lite för fort, ser nu att du ville ha en midiklaviatur med pads, det borde ju funka lika bra.

Tack för svaret och precis. Jag tänkte att med en liten klaviatur så jag kan även spela in lite med hjälp utav den. Förvisso är det bara 8 pads på de modeller jag tittat på men det borde räcka.

Mitt problem är egentligen om allt kommer vara kompatibelt? Alltså kommer jag kunna med hjälp utav Axiom 25 kunna spela in Addictive Drums i Cubase?

Ber om ursäkt om jag inte uttrycker mig helt korrekt. Jag är extremt grön när det gäller sånt här... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte svårt att sätta upp. Viktigt att tänka på är att du använder en ASIO-drivrutin som ger dig låg latency (fördröjning från det att du ger en signal från din controller tills ljudet låter). Ska du trumma in tighta trummor (och inte alltid köra med autoquantize 1/16) så vill du inte ha latency över 7 ms. (Det är min smärtgräns iaf).

Det beror ju mycket på hur snabbt du tänkte spela också 🙂

Det finns musiker, har jag hört, som kör med icke ASIO drivrutiner och får då latency omkring 40 ms men har lärt sig att anpassa spelandet efter det (dvs spelar lite före takten hela tiden). Är man bra på trummor så klarar man det däremot drumrolls kan bli lite knepiga att få till.

Kolla forument Ljudkort, där finns många trådar om detta. T.ex verkar det vara en vanlig uppfattning att USB ger högre latency än Firewire och PCI, så detta är värt att gräva ner sig i före ett inköp (jag kör med PCI och är halvnöjd med det).

Observera att de som säljer ljudkort försöker luras när de skriver t.ex att:

"Plus Monitoring ensures zero latency on live inputs"

Detta innebär alltså bara monitorering när man ska spela in Audiospår.

INTE inspelning via MIDI, följt av uppspelning av ljud via mjukvara.

(dessa siffror brukar inte nämnas lika tydligt).

Link to comment
Dela på andra sajter

det följer ju med färdiga midispår som du kan använda.

ska du bara ha midiklaviaturen till att trumma på så är en padkontrol bättre.

edit: läste lite för fort, ser nu att du ville ha en midiklaviatur med pads, det borde ju funka lika bra.

Tack för svaret och precis. Jag tänkte att med en liten klaviatur så jag kan även spela in lite med hjälp utav den. Förvisso är det bara 8 pads på de modeller jag tittat på men det borde räcka.

Mitt problem är egentligen om allt kommer vara kompatibelt? Alltså kommer jag kunna med hjälp utav Axiom 25 kunna spela in Addictive Drums i Cubase?

Ber om ursäkt om jag inte uttrycker mig helt korrekt. Jag är extremt grön när det gäller sånt här... 🙂

Du kommer nog behöva mecka lite med drum maps i Cubase för att få mappingen som du vill ha den (d.v.s. vilket ljud som ska vara på vilken pad), men annars ska det inte vara några som helst problem så länge kopplingen mellan Axiomen och Cubase fungerar bra.

/Tore

XLN Audio

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte svårt att sätta upp. Viktigt att tänka på är att du använder en ASIO-drivrutin som ger dig låg latency (fördröjning från det att du ger en signal från din controller tills ljudet låter). Ska du trumma in tighta trummor (och inte alltid köra med autoquantize 1/16) så vill du inte ha latency över 7 ms. (Det är min smärtgräns iaf).

Det beror ju mycket på hur snabbt du tänkte spela också 🙂

Det finns musiker, har jag hört, som kör med icke ASIO drivrutiner och får då latency omkring 40 ms men har lärt sig att anpassa spelandet efter det (dvs spelar lite före takten hela tiden). Är man bra på trummor så klarar man det däremot drumrolls kan bli lite knepiga att få till.

Kolla forument Ljudkort, där finns många trådar om detta. T.ex verkar det vara en vanlig uppfattning att USB ger högre latency än Firewire och PCI, så detta är värt att gräva ner sig i före ett inköp (jag kör med PCI och är halvnöjd med det).

Observera att de som säljer ljudkort försöker luras när de skriver t.ex att:

"Plus Monitoring ensures zero latency on live inputs"

Detta innebär alltså bara monitorering när man ska spela in Audiospår.

INTE inspelning via MIDI, följt av uppspelning av ljud via mjukvara.

(dessa siffror brukar inte nämnas lika tydligt).

Tack för tipset! Ska genast bege mig till Ljudkortsforumet och grotta ner mig i vad som finns där.

Mitt ljudkort idag har USB men då jag upp till nu bara spelat in Gitarr, audiospår, så har det funkat helt ok. Hade lite strul med latencyn ett tag men fick ordning på det sen (fråga mig inte hur dock, det bara löste sig... Vilket vittnar om min enorma inkompetens inom detta 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

det följer ju med färdiga midispår som du kan använda.

ska du bara ha midiklaviaturen till att trumma på så är en padkontrol bättre.

edit: läste lite för fort, ser nu att du ville ha en midiklaviatur med pads, det borde ju funka lika bra.

Tack för svaret och precis. Jag tänkte att med en liten klaviatur så jag kan även spela in lite med hjälp utav den. Förvisso är det bara 8 pads på de modeller jag tittat på men det borde räcka.

Mitt problem är egentligen om allt kommer vara kompatibelt? Alltså kommer jag kunna med hjälp utav Axiom 25 kunna spela in Addictive Drums i Cubase?

Ber om ursäkt om jag inte uttrycker mig helt korrekt. Jag är extremt grön när det gäller sånt här... 🙂

Du kommer nog behöva mecka lite med drum maps i Cubase för att få mappingen som du vill ha den (d.v.s. vilket ljud som ska vara på vilken pad), men annars ska det inte vara några som helst problem så länge kopplingen mellan Axiomen och Cubase fungerar bra.

/Tore

XLN Audio

Också ett trevligt svar! Tack så mycket Tore!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...