Jump to content
Annons

Rainy Day


jonasekman

Betyg  

18 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      0
    • 3
      2
    • 4
      4
    • 5
      8


Recommended Posts

LÅTNAMN: Rainy Day

ARTIST/GRUPP: -

GENRE: soul/pop/rnb

LÅTLÄNGD: 3:36

KOMPOSITÖR: Jonas Ekman,Sofie Ohlsson

PRODUCENT: Jonas Ekman, Daniel Brännström

EV. MEDVERKANDE: Sofie Ohlsson, Sång

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mö3

STORLEK: 6,6 MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Rainy Day

Efter att ha smugit omkring på forumet ett tag så är det äntligen dags att posta något. Tacksam för konstruktiv kritik gällande komposition, produktion, mixning, mastering....och allt annat ni kan komma på att klaga på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snygg låt! Sofie sjunger bra tycker jag!

Men det första jag kom och tänka på var att jag tycker att elpianot (eller vad det nu heter, leslie? kommer inte på det nu) tar för stor plats...

Dessutom så störde jag mig lite på det ljudet som kom i slutet som, vad jag tror, skulle föreställa regn...

Men det är en snygg produktion... som jag gärna skulle höra på radio eller se på tv 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag kan säga är att jag gillar!

är dålig på mixning osv själv så där kan jag nog inte komma med något.

Jag tycker känslan verkligen finns där. och blev förvånad hur bra du lyckas med stråkarna för det gör jag aldrig 😲

men helt klart snygg enkelt och bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Klockrent. jajävlar.

Inget att klaga på, diggar jazzkänslan så hårt. Trummorna är så heta på offbeatsen.

Enda jag stör mig på är regnet i slutet. Det måste du ha i början också i så fall. Fast skippa det helst helt, det blir ju bara fjantigt övertydligt 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt! Mycket snyggt på min ära!

Har inte studiolurarna på mig så jag kan inte säga något om mixningen och mastringen. Det enda jag har att anmärka på är det lååååånga introt. Som någon annan redan har påpekat är långa intron inte publikvänligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker låten är kanon.. pianot är snyggt.. låten är bra uppbyggd.. trummorna är bra men kunde vara bättre ljud.. sången är helt otrolig..

angående slutet ni pratar om så tycker jag själv att det låter som när en öppen brasa brinner =) kanske kunde ha kommit in i börja i stället..

4½ av 5 möjliga av mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jg gillar också det här. Riktigt mycket också.

Enda tanken är att låten verkar ha svårt att bestämma sig för vilken genre den vill hamna i vilket gör det svårt att skapa intresse hos skivbolag/förlag.

Mitt förslag - stöp om den till en poplåt. Testa med att göra om Rusiak-stråkarna & skruva dom i mixen till en mer popig känsla. Svårt att förklara vad jag menar men jag tror du förstår.

Sångmelodin & texten är klockren i mina öron. Men sångerskans uttal/intonation måste ses över. Som det är nu sjunger hon t.ex. "heppen" där det det ska vara "häppen".

Ett tips från Dannys vocalcoaching;

När en sångerska som har problem med uttalet ska spela in - skriv texten precis som det låter

it häppend ån ö räjni dej t.ex. jag har använt det många gånger med övveraskande resultat.

Bra jobbat! ser fram emot mer sånt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Astor Q (oregistrerad)

Gillar mer och mer för varje gång jag lyssnar på låten!

Låter riktigt bra.

Lite förslag efter ett par gångers lyssnande:

Basen fram lite, tycker den försvinner litegrann. (Kan bero på de lurar jag har på mig just nu dock.)

Sen vill jag oxå ha bort "brasan" på slutet....kan du inte testa att behålla gitarren som kommer in mellan ~2:51-3:01 över sista refrängen också? Spar regnet till videon;)

Låter som Sophie har en mycket bra röst att jobba med! Sjunger väldigt bra. Däremot så känns det som hon inte utnyttjar rösten fullt ut... Skulle kunna "kräma på" lite mer framförallt i sista refrängen. Blir väldigt behagligt att lyssna på, men det känns som sagt att hon har mer att ge, vilket kan ge låten det lilla extra.

Och Dannys vocalcoaching förstås...

Åsså en lite längre fade på slutet, sen är jag nöjd;)

Annars kan jag bara instämma i hyllningskören:

Bra jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till Danny, Astor och övriga för vettiga idéer.

Håller med om att den flyter lite mellan genrerna (stavas det så). Tanken från början var ganska rnb:ig men sen började det dra mer åt pophållet. Kanske lika bra att gå hela vägen ner i popträsket

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Ingen tvekan om den saken...

Här kommer då mina åsikter och funderingar.

Vet inte riktigt hur jag ska säga detta utan att folk kommer att bli helt rosenrasande som vanligt, men strunta i allt folk säger om att anpassa låten för att den ska gå hem hos skivbolag och radio. Hittills har jag sett kommentarer om att introt är för långt och att den borde vara mer poppig så att den får en tydlig genrébindning. Lyssna inte på detta. Jag blir så trött att så fort någon gör någonting som är ytte pytte lite annorlunda så ska folk fram och peta och forma så att det ska vara precis likadant som allt annat. Pröva att gå ut på krogen utan att dricka så förstår du vad jag menar.

Nåväl, about das låt. Det finns vissa ljud som känns störande och mindre bra men jag brukar försöka hålla mig till själva kompositionen och arrangemangt, och överlåta ljudfetishen till andra.

Jag tycker att det är rätt charmigt att höra en sångare med lite speciellt uttal i detta annars överamerikaniserade landet. Ingenting som jag stör mig på. Tvärtom lyckas det fånga mitt intresse på ett positivt sätt. Sångerskans röst är på det hela taget hyffsad orginell vilket känns fräsht.

Gillar absolut den diskreta tonhöjningen inför sista refrängen som inte alls är så där melodifestivalig utan för en gångs skull faktiskt inte känns klyshig.

Jag skulle gärna höra en liten utsvävning av stråkarna mot slutet ( som nu håller sig rätt hårt i bakrunden ) och gärna en lite längre instrumental del. Fast detta är bara förslag. Spontana tankegångar. Jag gillar låten. Den är skön och har en ganska egen stil. Fortsätt så, håll igång, rock on och gör vad du ska.

Ha det bra!

Edit: brasor är mysiga...( hörde faktiskt på en gång att det var regn ).... 🙂 Nä, men fixa en schysst regnsampling.....jag tycker inte att det överambisjöst på något sätt alls.....

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Citat:

Vet inte riktigt hur jag ska säga detta utan att folk kommer att bli helt rosenrasande som vanligt, men strunta i allt folk säger om att anpassa låten för att den ska gå hem hos skivbolag och radio. Hittills har jag sett kommentarer om att introt är för långt och att den borde vara mer poppig så att den får en tydlig genrébindning. Lyssna inte på detta. Jag blir så trött att så fort någon gör någonting som är ytte pytte lite annorlunda så ska folk fram och peta och forma så att det ska vara precis likadant som allt annat. Pröva att gå ut på krogen utan att dricka så förstår du vad jag menar. Slut citat....

Kan inte hålla med mer.... 🙂

Låten är helskön....

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnygg låt!

Sångerskans vibrato är underbart segt och gott. 😳

Jag störde mig lite på kantslagen i början, sen håller jag med om att det låter lite tunt ibland. Särskilt på sista refrängen där den distade guran (som kanske är lite för distad för mig) bygger upp inför höjningen och det blir helt tomt. Jag skulle vilja ha brutalt ös i sista refrängen. 😆

Trummorna låter okej, men lite för cleana eller nåt. För nära kanske? Vad är det för några?

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra produktion! Sångerskan är oerhört duktig. Gillade den rösten skarpt.

Regnet var inte mycket att orda om även fast det duggar en del kommentarer. Men det måste ju bort.

Tack för en skön låt!

Edit: oops. Håller med, kantslagen i allra början är onödiga, störde mig på dem också.

Redigerat av Lindh
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Tack till Danny, Astor och övriga för vettiga idéer.

Håller med om att den flyter lite mellan genrerna (stavas det så). Tanken från början var ganska rnb:ig men sen började det dra mer åt pophållet. Kanske lika bra att gå hela vägen ner i popträsket

Ja.

Gå ner dig.

Är du signad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket proffsigt låter det.

Jag gillar arrangemanget. Visst kanske ner mer i popträsket, men det är öronbedövande vackert ändå. Elpianot är grymmt snyggt, precis lagom distigt. Möjligen ligger det lite långt fram i mina öron. Men en 5.a av mig.

Jag hör att det regnar... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon whale:ar riktigt bra, jag skulle vilja höra mer av det som en soft avslutning på låten.. (ett långsamt sjunkade tempo där hon avslutar på egen hand kanske?) Och möjligen en andra stämma i slutet.. (alltså inte en andrastämma, utan en till..) eller någon fom av körliknande som går in och trycker upp det och visar att "nu är det snart slut, så lyssna nog nu"...

Men jäkligt skön låt.. dock skulle jag vilja hålla med om som någon annan har skrivit att dist-guran kanske är för distad och kall, en rör-dist istället?

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, bra arr, bra sång.. Bra tänkt överlag. Danny säger mycket som är sant..

Men trumprogrammeringen, basen samt delvis keybaordspelet är ganska ruttet i jamförelse med resten av låten. Som demo duger det å andra sidan gott! Som låtskrivare/arrangörer är ni helt klart hemma. Ska man se låten som en en färdig produktion håller den inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken från början var ganska rnb:ig men sen började det dra mer åt pophållet. Kanske lika bra att gå hela vägen ner i popträsket..

Tycker tvärt om att du skall gå mot rnb hållet.. Hon har en röst som duger för båda, och med produktionen på denna låten finns det en riklig potential i ditt producerande.. Dessutom görs ju många av dagens låtar i många olika tappningar.. gå fullt ut på båda.. skulle gärna höra denna i en rnb tappning.. (Bara inte en sån där Tess-disco tappning.. De är på gränsen till tragiska... Vem har inte hört Saybia:s "The second you sleep" helt trashad av Tess i den fasansfulla disco-versionen.. är det inte olagligt.. )

Har redan skrivit att jag diggar den hårt, men jag gör det igen.. riktigt mysigt att höra..

Link to comment
Dela på andra sajter

it häppend ån ö räjni dej

...ar jo rily schår?.. klockrent 😕

Jonas:

Jag vet inte riktigt åt vilket håll låten drar..som många redan påpekat känns det lite splittrat.. och sångerskan sjunger så jäkla, dämn bra..

Rhodesgrejen du gör passar till hennes mjuka röst men resten måste nog tuffas till lite för att inte john blund ska komma o viska i örat..

Bara du bestämmer åt vilket håll låten ska åt kan det här bli riktigt bra.

Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...