Jump to content
Annons

Bästa material för bord, hyllor konsoller?


Emulator

Recommended Posts

Hej!

Håller som bäst på att försöka få till en ergonomiskt riktig situation i nya musikrummet 😏

Bild enligt nedan. Mitt klaviatur skall finnas under bordet, i "riktig pianohöjd".

Jag testar mig fram med en dörr nu, och klaviaturet under. (ej lösning på bild)

Något som slog mig när jag la dit dörrbladet som bordsskiva (en sån där härligt sjuttitalare baserad mest på papp) är att ljudet vid mixposition blev kass med en gång. Bordsskivan vibrerar och resonerar vid alla möjliga (och antagligen en hel del omöjliga också) frekvenser.

Detta kunde man ju räknat ut innan, men det fick mig på att fundera på val av material i bordet.

En kompis har använt tre lager gips på en bordsskiva för att döda vibrationer. (mest för att gipset blivit över tror jag).

Jag lutade ett tag på att köpa 28 mm ek på Rusta, men börjar fundera på om inte 40mm bänkskiva från ikea vore det fiffigaste för mig ändå, den är blytung, och rätt "död" i sin framtoning.

Hur brukar man göra i professionella miljöer? Man kan ju alltid dämpa genom att skruva upp tunga stålbitar/betongklumpar under, och se til latt inget skallrar...

två skivor spån med green glue? ☺️

tips/erfarenheter/ideer någon?

Nuvarande konstnärliga utformning :

eureka.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant!!

MDF borde bli rätt tungt annars är det väl en tjockare bänkskiva som gäller? Ett alternativ är ju att sätta monitorerna på stativ? man kan ju till och med borra hål för stativen i själva bordet så kommer de inte så långt bak.

Tänker du ha klaviaturet på stativ under eller bygga in en hylla i bordet? Jag har med funderat på att bygga in klaviaturen men det känns som att man mister för mycket plats för benen samt att man måste sträcka sig för att nå mus och tangentbord. Har haft det så tidigare fast på stativ och det var inte särskilt ekonomiskt.

Min nuvarande lösning är att ha min stora Klaviatur (88 vägda tangenter) på stativ till vänster och ha en mindre midiklav uppe på skrivbordet med ca 20 cm till kanten på framsidan så man kan ha mus och tangentbord där:)

Till mitt framtida skrivbordsbygge kommer jag nog att använda MDF till bordet och ha monitorerna på stativ bakom.

Tänkte även sätta skärmen på stativ så man får in keyboarden under den.. Måste leka lite i sketchup.

Ett alternativ är ju en färdig svindyr (och svincool) lösning: 😏

argosy_dual15k_rocketship.png

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Lazarus, hela ditt bygge är ju kalas! Jag har ev. lite tips angående skyuline till dig senare!

gnu: En sån vore lite cool. kanske kan sälja bilen?? 😏 Min tanke är att ställa min 88a på ben under bordet, skall fixa bild strax!

Link to comment
Dela på andra sajter

Meckade en timme idag med lite höjder, gamla bordsskivor och elände, och nu tror jag att jag vet hur jag rent tekniskt vill ha det...så återstående funderingar är ju kring material och färger/beläggningar etc. Det funkar kanon att ha ett bord under med klaviaturet, speciellt senare när det kommer hjul på den jag skall bygga 😏 Skön, riktig höjd att spela på, och sen när man mixar eller använder datorn, så skjuter man in den och bort från knän. Klockrent !

bordskiss.jpg

Lazarus: Lite info kring skylines här under: jag kanske skapar en tråd här också:

Ideer kring skylines

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bra länksamling där ja!!

Hur går det med ditt bygge Emulator?😆

Jag ska nog börja planera mitt eget skrivbordsbygge.. har lånat lite ritningar från de sidorna och det blir nog någonting i den här stilen:

DS4W_Med.jpg

Ritningen

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte börjat än, håller på o spelar in mig och kollar av höjder o sånt. jag vill däremot ha mitt klaviatur i vanlig pianohöjd, kan fanken inte spela vettigt med den sådär högt.. 🙂

men jag återkommer när jag får fingarna ur 🙂

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nu har jag ritat och funderat och tänkt och skrotat massa tänkbara system och kommit fram till följande:

Jag bygger ett bord med lutande skiva, ca 1:10, detta innebär:

1. Studsarna från monitorerna kommer hamna i mitt mellangärde, dvs iaf inte rakt mot öronen.

2. kaffekoppar, även mina höga lattemuggar klarar lutning. Jag har givetvis testat med olika fyllnadsgrad.

Sedan har jag lite rackelände jag vill ha monterat, och dessutom kanske skaffa något till. EN m-audio orojectmix, två skärmar, tangenbord skall också få plats.

Mitt keyboard står på ett ställ under bordet, i rätt pianohöjd, och kan skjutas in långt under bordet när man vill mixa.

Om jag vänder monitorerna upp å ner så får jag:

1. iof rätt ful setup :rolleyes:

2. Bra höjd för öronen, inget behov att att vinkla monitorerna, och tack vare detta, större sweetspot.

3. Gott om plats under monitorerna för en massa skräp i racken.

Så, jag tänkte göra något sånt här:

tischhe3.jpg

Byggs i Ekskiva och lite sån där granitfärgad bänkskiva jag har ligger o skräpar.

Pads under högtalarna.

Vad tror ni ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst bygge och tack för tipsen 🙂

Enda jag har att invända är bordsstudsar när man har ett plant bord och inte vill vinkla monitorerna. Studsarna som kommer från bordet kanske är oviktiga, men jag har blivit lite fixerad av att få bort dem nu, så det blir vinklat. Lite som du byggt tror jag, fast lutande då.

Vad har du använt för skivor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser vackert ut ditt bord. Skall försöka bidra med med min konstruktion i morgon. Gjorde två hurtsar med rackpaneler och sedan ett mittenbord som var höj/sänkbart och det har fungerat rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst bygge och tack för tipsen 🙂

Enda jag har att invända är bordsstudsar när man har ett plant bord och inte vill vinkla monitorerna. Studsarna som kommer från bordet kanske är oviktiga, men jag har blivit lite fixerad av att få bort dem nu, så det blir vinklat. Lite som du byggt tror jag, fast lutande då.

Vad har du använt för skivor?

I mitt bord har jag massiva bokskivor 60cm breda (finns på Cheapy för 799:- för 3m)

I de borden jag skall bygga blir det Nyatoh då bokskivorna var slut och kunderna ändå önskade något med mer "färg" i.

Jag vet inte hur du menar att du får bort "studsen" om du vinklar ?? Känns inte som ett problem med mitt bord men jag har ju monitorerna på separata stativ bakom bordet. Jag upplevde däremot att ljudet blev så mycket bättre med den här lösningen än när jag hade ett stort mixerbord och monitorerna stod uppe på en hylla på mixern.

Det som var viktigast för mig och vilket jag är riktigt nöjd med är att skärmarna är i nederkant av bordet. Detta ger en bra ergonomi när man skall sitta och jobba samt att jag ser över dem in i inspelningsrummet (genom glasrutan). Har man inget studiofönster är det kanske inte lika viktigt. Jag har alltså gjort en hylla under bordet som skärmarna står på. Har sett många skräckexempel på studiobord där skärmen står uppe på en hög hylla. Skulle inte klara att jobba många timmar framför det utan att få nackspärr.

Jag har använt min studiomöbel i över ett år nu och är supernöjd. Saknar inte mitt gamla mixerbord ett dugg då det bara innebar en massa kompromisser när det gäller arbetsmiljön då man skulle få in en dator mitt i allihop.

Lycka till

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

tack! skall kolla cheapy!

Angående vinkeln: Om du har högtalarna helt i horisontalplanet, en plan skiva mitt emellan dig och högtalarna, så kommer ljudet studsa på bordsskivan och in i örat på dig, vilket kan då ge en liten grötning av ljudet. Om man vinklar skivan, så studsar det inte rakt in i öronhöjd.

Dock är detta kanske mest av akademisk natur, man kanske inte störs av det?

har för mig att den s.k Haas-effekten slår in när det skiljer bara några millisekunder mellan ljuden som kommer till örat. Man skulel alltså uppfatta en baskagge som mer "utdragen" i tid.

Menmen, kanske är det helt oviktigt. Svårt att bortse från dock när man börjat tänka på det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...