Jump to content
Annons

studiobygge


pjotor

Recommended Posts

vet inte om jag lagt detta ämnet i rätt kategori men jag hoppas.

investerade mig en porta för några veckor sen och blev mindre nöjd. nu ska den bort.

eftersom jag har en bra dator tänkte jag satsa på inspelning via dator. nån som kan ge lite tips på prylar för 4000-6000kr. vet inte riktigt vad jag ska ha.

ljudkort? läst lite om ett emu i 1000kr klassen.

preamp?

mixerbord?

bara att slänga in tips så jag blir lite klokare av det.

tack 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är så jäkla svårt att säga vad du ska köpa då vi inte vet vad du ska göra, eller hur. Har du massa instrument som ska spelas in? Eller gör du allt i datorn?

Om du har många instrument så är ju ett större mixerbord att föredra. Förslagsvis något från Soundcraft då de ligger alldeles rätt i pris.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en amd 2800+ barton, 512 ram. windows XP. tänkte använda mig av programet cubase. det är mest gitarr och sång som kommer spelas in även piano och trumpet. 🙂

så vilket lågpris ljudkort är att rekomendera audiophile? emu? juli?

till sång och gitarr använder man samma preamp då eller finns det olika typer av mic och gitarr preamp? nån som kan rekomendera lite olika.

också problemet med mixerbord ska man investera sig ett, finns ju mixerbord i cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

så vilket lågpris ljudkort är att rekomendera audiophile? emu? juli?

Ingen aning, har dålig koll på de där korten

till sång och gitarr använder man samma preamp då eller finns det olika typer av mic och gitarr preamp? nån som kan rekomendera lite olika.

Det brukar gå alldeles utmärkt att använda sig av samma preamp till både sång och gitarr. (det finns även speciella gitarrpremps)

Vad gäller vilken preamp du skall välja så kan du söka här på forumet så borde du få upp lite olika alternativ i rätt prisklass.

också problemet med mixerbord ska man investera sig ett, finns ju mixerbord i cubase.

Det lär du nästan välja själv om du behöver.

Jag har inget "riktigt" mixerbord, utan kör med Digidesigns Command|8 controller till pro-tools, ingen livsnödvändighet men jag gillar att ha lite reglar att rycka i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du bara spela in en sak i taget, så är det inte så stor vits med mixer, du klarar dig troligen bra med en preamp.

Enda frågetecknet kan väl möjligtvis va hur man ordnar lyssningen...

Det finns fler trådar här om preamps om du kollar. Claes är en klippa och har listat några kandidater här... 🙂

Alla de tre ljudkorten du räknar upp verkar va rekommenderade. Kolla även in nya versionen audiophile192.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...