Jump to content
Annons

Ska mixen låta perfekt i monitorer?


GBlom (oregistrerad)

Recommended Posts

GBlom (oregistrerad)

Hejsan.

Ska man försöka få låten att låta "perfekt" i sina monitorer även om vanliga lyssnare inte använder sånna för att lyssna?

Det jag menar är att om det låter perfekt i monitorer (i teorin stereo med rak frekvensåtergivning), då låter det ju inte som man tänkt i majoriteten av stereosarna där ute?

/G

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
då låter det ju inte som man tänkt i majoriteten av stereosarna där ute?

Man får hitta ett mellanläge , men om du har ett någorlunda bra rum att mixa i och kan dina högtalare så

bör dina mixar låta i stort sett likadant i dom flesta stereon. Det man får akta sig för är att inte ha för basiga mixar då

Loudness knappen brukar vara intryckt på många stereomaskiner.

Den ska låta lika bra som andra proffsskivor gör i din ljudanläggning.

Sanning med en liten modifikation , Mixen i sig bör låta lika bra och detaljerad , volymen kan dock vara lite lägre

då " Proffsskivor " är mastrade.

Link to comment
Dela på andra sajter

... och låter det perfekt i stereosarna, så låter det betydligt sämre om din musik spelas på större mer detaljerade högtalare. Så det är nog en kvantitetsfråga. Men de flesta kommersiellt engagerade musiker och tekniker skriver nog under på att 12-20 åringar är mer än 90% av deras målgrupp, och ska man nå dom så är det en god idé att göra musik och mixa på det sätt dom uppfattar musik som bra på.

Själv tycker jag att det är delvis därför som så groteskt med limiting och kompression används idag. Men andra musiker och ljudmänniskor, är nog inte de man ska tilltala. Låter det skit enligt en ljudtekniker, så lär nog skivan sälja 😉

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har det senaste året arbetat i en studio med Genelec högtalare. De har ett analytiskt rent ljud, tydlig och djup bas och stor tydlighet och separation i mellanregistret. Men jag kan fanimej inte få till en vettig mix i dom. De stora problemen är rösternas nivåer och frekvenser, basfrekvensernas djup och nivåer samt diskantfrekvensernas nivåer. Dvs allt...

Och ja, jag använder mej av ljudreferenser: låtar som jag samlat på mej genom åren och de låter så bra så i Genelecarna och jag försöker efterlikna ljudbilden, men icke att det blir bra.

Så det blir att referenslyssna i datorhögtalarna, bilstereon, hemmastudions stereo och i mp3spelarens lurar... Jag har till och med känt mej tvungen att provlyssna i ett kraftigt JBL- och LABbestyckat PA som jag har tillgång till.

Det jävliga är att hemma hade jag förr en underbar Marantz stereo som jag köpte begagnad i mitten på åttiotalet. Den var i många år min referenslyssning som jag frekvenskorrigerade slutmixar i och de blev alltid bra eller i alla fall tillräckligt bra. Men både förstärkaren och högtalarna började rasa och till slut så lät anläggningen inte alls bra och glappade överallt.

Så därför har jag en ny lyssning hemma som jag inte alls är bekväm med. Så referenslyssningen hemma är i praktiken min frus gamla billiga Technicsstereo från ca 1990 som står i gillestugan...

Efter ett par varv med provlyssning så börjar jag närma mej ett ok slutresultat, men det tar väldigt lång tid att få ihop en färdig mix.

...

Den stora fördelen med Genelecarna (eller vilka monitorhögtalare av högre kvalitet som helst) är att dom avslöjar minsta missljud. Framför allt så hör jag om någon tagning har distat. Det kunde jag missa förr i världen när jag jobbade med enklare högtalare.

Den stora nackdelen med Genelecarna (eller vilka monitorhögtalare av högre kvalitet som helst) är att dom klarar av att återge kraftiga transienter och extrema frekvenser som är rejält starka i förhållande till mixens genomsnittliga ljudnivå. En sämre DA-omvandlare, en halvkass förstärkare och ett par normala stereohögtalare knäar och låter illa om man spelar ljudmaterial med sånt innehåll. Det missade jag aldrig förr i världen när jag jobbade med enklare högtalare.

Så jag kan inte byta ut Genelecarna. Jag har istället kompletterat dom med en gammal bergsprängare som låter riktigt illa. En intressant iakttagelse är att sönderkomprimerad kommersiell hiphop (Eminem osv) och hardcore (Refused osv) låter ok i såna anläggningar. Så när mina mixar låter ok i den så hoppas jag att jag är på rätt spår.

...

Sen så blir man ju yrkesskadad också. När man hör alla extrema ljud man kan spela in så vill man ju också återge dem i musiken. Vilket gör att man skruvar till ljud som en vanlig ljudanläggning inte klarar av att återge.

Sista utvägen är att titta på ljudet i spektrumanalysator och lära sej se hur mycket man kan och vill ha och kan ha av olika frekvenser. Det hjälper i alla fall en att balansera bas- och diskantfrekvenser samt att se om det är för lite eller mycket av nån frekvens i mellanregistret.

Ja fy fan. Livet är hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Puff, du kanske skall ta med dig egen lyssning om du inte fixar Genelecarna?

Sedan tror jag det är bättre att du lär dig lyssna i olika högtalare än att lära dig att se ur det låter.

Det funkar nämligen inte.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Överhuvudtaget så är det väl bra att ha tillgång till ett antal "alternativlyssningar" som man känner väl. I bilen, hemmastereon, bergsprängaren, hörlurarna. Upplever man att t ex att det finns ett bumligt område i basen och detta går igen i flera av lyssningarna så bör man nog göra ngonting åt det.

Sen är det min lilla erfarenhet att man lär sig hur ett par monitorer funkar och kan, ganska snart, kompensera för det.

Myten säger att "Mutt" Lange köpte in, jag tror det var, de tre mest sålda bilstereoanläggningarna inför inspelningen av Def Leppards "Pyromania". Han insåg nämligen att de han ville nå var amerikanska ungdomar i ett visst segment. Han visste att de lyssnade på radio när de cruisade runt. Myten säger att han, för det mesta, använde dessa anläggningar och kontroll-lyssnade genom dessa under hela inspelnings- och mixprocessen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mutt Lange är ett monster, nära nog en galning i produktions-sammanhang. Så jag kan mycket väl tänka mig att han gjorde på det sättet och flera andra sätt med. Hans sätt är att inte lämna någonting åt slumpen överhuvudtaget .. så han tar en sjuhelsikes tid på sig med sina produktioner. Celine Dion har berättat om hur han tog 4 dagar på sig att bestämma vilka 3 mikrofoner han skulle banda henne med. Medlemmarna i Def Leppard har också vittnat om hur ett enda 2 takers gitarr-riff kunde ta upp till en månad att göra klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Rick Rubin som producerade Metallicas senaste skiva lyssnade mycket i bilstereon för att han ville att skivan skulle låta bra där. Det var jätteviktigt för honom, bilstereon, och högt skulle det vara. Och ni vet ju hur bra det blev.

Var en jättelång intervju med honom i förra Met Club-tidningen. Fyfan vilken pajas. Och ja, det var han som stod för überkomprimeringen och digitala disten. Det töntiga var hans förklaringar till ljudet, han beskrev allt på ett positivt sätt och svarade inte riktigt rakt på frågorna... samtidigt som han som intervjuade svarade "ahh ok, i see!". Nä usch.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Rick Rubin som producerade Metallicas senaste skiva lyssnade mycket i bilstereon för att han ville att skivan skulle låta bra där. Och ni vet ju hur bra det blev.

Menar du att man inte ska försöka få det att låta bra i bilstereon...? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Rick Rubin som producerade Metallicas senaste skiva lyssnade mycket i bilstereon för att han ville att skivan skulle låta bra där. Och ni vet ju hur bra det blev.

Menar du att man inte ska försöka få det att låta bra i bilstereon...? 🙁

Haha nej, det var lite dumt formulerat av mig. Det ska ju givetvis låta bra överallt! 😏

Men man ska nog inte lägga allt krut på bilstereon. Det ska låta bra i monitorhögtalare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Rick Rubin som producerade Metallicas senaste skiva lyssnade mycket i bilstereon för att han ville att skivan skulle låta bra där. Och ni vet ju hur bra det blev.

Menar du att man inte ska försöka få det att låta bra i bilstereon...? 🙁

Haha nej, det var lite dumt formulerat av mig. Det ska ju givetvis låta bra överallt! 😏

Men man ska nog inte lägga allt krut på bilstereon. Det ska låta bra i monitorhögtalare också.

Jag tror inte Rick lägger allt krut på bilstereon heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En (eller två) sak är säker, låter det din mix kasst i monitorerna kan det bara bero på två saker.

1. Du har gjort en kass mix.

2. Du har kassa monitorer.

Kan vara en av dessa ting eller en kombination båda.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Rick Rubin som producerade Metallicas senaste skiva lyssnade mycket i bilstereon för att han ville att skivan skulle låta bra där. Och ni vet ju hur bra det blev.

Menar du att man inte ska försöka få det att låta bra i bilstereon...? 🙁

Haha nej, det var lite dumt formulerat av mig. Det ska ju givetvis låta bra överallt! 😏

Men man ska nog inte lägga allt krut på bilstereon. Det ska låta bra i monitorhögtalare också.

Jag tror inte Rick lägger allt krut på bilstereon heller.

Nej, men man kan ju fundera när det låter som det gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Rick Rubin som producerade Metallicas senaste skiva lyssnade mycket i bilstereon för att han ville att skivan skulle låta bra där. Och ni vet ju hur bra det blev.

Menar du att man inte ska försöka få det att låta bra i bilstereon...? 🙁

Haha nej, det var lite dumt formulerat av mig. Det ska ju givetvis låta bra överallt! 😏

Men man ska nog inte lägga allt krut på bilstereon. Det ska låta bra i monitorhögtalare också.

Jag tror inte Rick lägger allt krut på bilstereon heller.

Nej, men man kan ju fundera när det låter som det gör.

Avsiktligt beslut.

Inte omöjligt att som sista åtgärd bara drog upp en gainratt som bara digitaldista allt som bare den.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Rick Rubin som producerade Metallicas senaste skiva lyssnade mycket i bilstereon för att han ville att skivan skulle låta bra där. Och ni vet ju hur bra det blev.

Menar du att man inte ska försöka få det att låta bra i bilstereon...? 😄

Haha nej, det var lite dumt formulerat av mig. Det ska ju givetvis låta bra överallt! 🙂

Men man ska nog inte lägga allt krut på bilstereon. Det ska låta bra i monitorhögtalare också.

Jag tror inte Rick lägger allt krut på bilstereon heller.

Nej, men man kan ju fundera när det låter som det gör.

Avsiktligt beslut.

Inte omöjligt att som sista åtgärd bara drog upp en gainratt som bara digitaldista allt som bare den.

Vad menar du?

Självklart är allt med ljudet avsiktligt, det är det han försöker förklara i intervjun. Exakt hur han gick tillväga spelar mindre roll, det är ju busenkelt att få det att låta så.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Rick Rubin som producerade Metallicas senaste skiva lyssnade mycket i bilstereon för att han ville att skivan skulle låta bra där. Och ni vet ju hur bra det blev.

Menar du att man inte ska försöka få det att låta bra i bilstereon...? 😄

Haha nej, det var lite dumt formulerat av mig. Det ska ju givetvis låta bra överallt! 🙂

Men man ska nog inte lägga allt krut på bilstereon. Det ska låta bra i monitorhögtalare också.

Jag tror inte Rick lägger allt krut på bilstereon heller.

Nej, men man kan ju fundera när det låter som det gör.

Avsiktligt beslut.

Inte omöjligt att som sista åtgärd bara drog upp en gainratt som bara digitaldista allt som bare den.

Vad menar du?

Självklart är allt med ljudet avsiktligt, det är det han försöker förklara i intervjun. Exakt hur han gick tillväga spelar mindre roll, det är ju busenkelt att få det att låta så.

Hur vet du att det är busenkelt att få det att låta så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på gårdagens rockbandstagning idag i mina Event monitorer, det första jag hört i dem. Det låter inte så basfattigt och tråkigt alls som jag trodde, även med noll eq och nada kompressor.

Ligger på soffan och gruvar mig för att släpa upp bergsprängarn på övervåningen för att jämföra med monitorerna. Det blev nog rena reggeabasen i går.

Kidsen gillar det, som Percy Nilegård sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från en nybörjare som inte mixat mycket, men känns det inte lite som att man genar om man tror att man har hittat ett bra "sound" om det låter bra i en bergsprängare från 80-talet fast fortfarande mindre bra i ett par Genelec monitorer?

Borde det inte vara så att om det låter bra i ett par "raka" Genelec, så låter det säkert förträffligt i de flesta anläggningar, inkl både mp3spelare, bilstereo och bergsprängare? 😲

Redigerat av Thomas_ö
Link to comment
Dela på andra sajter

Borde det inte vara så att om det låter bra i ett par "raka" Genelec, så låter det säkert förträffligt i de flesta anläggningar, inkl både mp3spelare, bilstereo och bergsprängare? :rolleyes:

jo i grund å botten har du rätt

sen kan vissa anläggningar givetvis framställa nästan all musik med dåligt ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

....å andra sidan tror jag att jag hört att man också kan bli lurad av en "för bra" (=Genelec-typ) monitor....

dvs på nåt sätt, efter timmar/dagar i studion med trötta öron låter det "för bra" i monitorn så man lägger ned för lite jobb på mixen, för att sedan drabbas av panik när man hör hur det låter i SIBA-stereon för 999:-...dvs tvärtom mot vad Puff erfarit...eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med lyssning och kännedomen om sin egen lyssning är ju en evig diskussion. Men det är ju alltid en fördel att ha ett par lurar man känner, framförallt när man jobbar i studios där man kanske inte är 100% kompis med lyssningen, med lurar tar du ju rummet och monitorerna ur spel, det kommer alltid låta likadant.

Anledningen att bilen funkar bra som referens är ju att de flesta vet hur det brukar låta där i.o.m att man lyssnar väldigt mycket på musik i bilen. Att göra det bara för sakens skull känns ju lite knäppt, säger dock inte att det är fel...

Ska man vara ärlig borde man väl referenslyssna i iPod-snäckor nuförtiden eftersom alla kids lyssnar så, eller kanske ur en mobiltelefons inbyggda högtalare? Eller varför inte genom TVn?

Personligen brukar jag referenslyssna i studions olika monitorer och lurar, känner jag mig osäker kör jag en lyssning i bilen och hemstereon. Funkar det där brukar det funka på de flesta ställen. Men alla kan ju inte alltid bli nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med lyssning och kännedomen om sin egen lyssning är ju en evig diskussion. Men det är ju alltid en fördel att ha ett par lurar man känner, framförallt när man jobbar i studios där man kanske inte är 100% kompis med lyssningen, med lurar tar du ju rummet och monitorerna ur spel, det kommer alltid låta likadant.

Anledningen att bilen funkar bra som referens är ju att de flesta vet hur det brukar låta där i.o.m att man lyssnar väldigt mycket på musik i bilen. Att göra det bara för sakens skull känns ju lite knäppt, säger dock inte att det är fel...

Ska man vara ärlig borde man väl referenslyssna i iPod-snäckor nuförtiden eftersom alla kids lyssnar så, eller kanske ur en mobiltelefons inbyggda högtalare? Eller varför inte genom TVn?

Personligen brukar jag referenslyssna i studions olika monitorer och lurar, känner jag mig osäker kör jag en lyssning i bilen och hemstereon. Funkar det där brukar det funka på de flesta ställen. Men alla kan ju inte alltid bli nöjda.

Jepps.. iPod-snäckor är det som gäller idag! 😉

Själv kör jag nästan alltid med sista ref. i mina iPhonelurar, mixar annars på Klein+Hummel fullrangelådor och RCF närfältare..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Mutt Lange är ett monster, nära nog en galning i produktions-sammanhang. Så jag kan mycket väl tänka mig att han gjorde på det sättet och flera andra sätt med. Hans sätt är att inte lämna någonting åt slumpen överhuvudtaget .. så han tar en sjuhelsikes tid på sig med sina produktioner. Celine Dion har berättat om hur han tog 4 dagar på sig att bestämma vilka 3 mikrofoner han skulle banda henne med. Medlemmarna i Def Leppard har också vittnat om hur ett enda 2 takers gitarr-riff kunde ta upp till en månad att göra klart.

Herr Lange måste vara en Dåre.

Att ta sån tid på sig att välja grejer och ändå låter det som det gör... inte är det Ljudet på Celine Dions röst som gjorde susen..

En månad för ett riff.. Han kan inte ha vetat nånting..

Upprörande läsning..brrr.

Lyssna-Lära-Lyssna-Lära. Hela tiden med sund kritisk botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar själv i ett par halvdåliga högtalare som inte alls är avsedda som studiomonitorer egentligen. De låter lite papplåda och jag har ingen sub. Jag har blivit förvånad hur bra mina mixar ändå låter när jag lyssnar i andra högtalare. Jag antar att det beror på att jag mixar i samma högtalare som jag lyssnar på musik i flera timmar varje dag, så jag känner min lyssning väldigt bra.

Kanske en kul anekdot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar själv i ett par halvdåliga högtalare som inte alls är avsedda som studiomonitorer egentligen. De låter lite papplåda och jag har ingen sub. Jag har blivit förvånad hur bra mina mixar ändå låter när jag lyssnar i andra högtalare. Jag antar att det beror på att jag mixar i samma högtalare som jag lyssnar på musik i flera timmar varje dag, så jag känner min lyssning väldigt bra.

Kanske en kul anekdot.

Jag vet inte om detta är tokigt, men på nåt sätt så "talar ingenjören i mig" 😉 och viskar att:

*borde* det inte vara bäst att mixa i ett par perfekta*) monitorer där man verkligen "hör hur det låter"?

Då borde väl chansen vara störst att man får det att låta "som det ska" och därmed kan man liksom inte göra mer, om det sen inte då funkar i alla möjliga och omöjliga anläggningar så är det väl ändå bättre om man då får "skruva" på den anläggningen istället? det finns ju oftast tonkontroller. Soundet man vill ha borde ju då också egentligen vara lättast att få till då inte bergränsningarna i monitorn spelar in.

Är det en utopi eller??? troligen för Mutt Lange iallafall :rolleyes:

Vh

/ Thomas

*) dvs som låter så rätt/rakt som möjligt.

EDIT: heh, jag är lite knasig, såg att jag skrev ungefär samma sak längre upp i tråden (19/1) man börjar visst bli tjatig......

Redigerat av Thomas_ö
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...