Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej!

Äntligen hittar jag en svensk sida när det gäller program och ljud 🙂

Jag har en fråga. Jag har sett på Waves hemsida olika plugin program Mercury, Diamond osv. En av plugin heter Waves PS22 stereo maker. Inom parantesen står det alltid TDM only. Vad menas med det? Vad ska man ha att använda det? Hårdvara? Mjukvara? Båda?

Det kan låta som en dum fråga men skulle gärna vilja veta lite mer. Har inte lyckats hitta någon svar på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
TDM är ett plug-in format som används tillsammans med Pro Tools HD. TDM-pluggar är pluggar som hämtar kraft från Pro Tools HD-kort och belastar inte datorns egna processor.

Är det något sådant som jag behöver: http://www.thomann.de/se/digidesign_protoo...artner_id=82764

eller det här:

http://cgi.ebay.com/Digidesign-Pro-Tools-H...3A1%7C294%3A100

Link to comment
Dela på andra sajter

TDM är ett plug-in format som används tillsammans med Pro Tools HD. TDM-pluggar är pluggar som hämtar kraft från Pro Tools HD-kort och belastar inte datorns egna processor.

Är det något sådant som jag behöver: http://www.thomann.de/se/digidesign_protoo...artner_id=82764

eller det här:

http://cgi.ebay.com/Digidesign-Pro-Tools-H...3A1%7C294%3A100

Ett sånt HÄR behöver du först. Sen kan du köpa fler extra DSP-kort som du länkade till om du behöver mer kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att koppla in i datorn?

Ja, PCI-kortet sätter du ju i datorn. Sen behöver du ett interface som är anpassat för ProTools HD om du vill ha några in- och ut-gångar.. så du kan spela in nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att det kan vara läge att påpeka att det finns BETYDLIGT billigare sätt att komma igång med musik i datorn 😉

Surfa runt lite här på forumet!

Ja, jag jobbar med musik redan, men är just intresserad av den plugin som jag påpekade - Waves PS22 Stereomaker, det verkar så att den jobbar enbart med TDM eller kanske med någon annan kort? Alla tips är välkomna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som jag misstänkte 🙂

Nu gäller det att fundera om det lönar sig att skaffa systemet för att komma åt detta plug-in. Har inte lyckats få någon konkret exempel ljudklipp hur audiomaterialet låter efter man har behandlat det med PS22. Waves hemsida är verkilgen dålig på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som jag misstänkte 🙂

Nu gäller det att fundera om det lönar sig att skaffa systemet för att komma åt detta plug-in. Har inte lyckats få någon konkret exempel ljudklipp hur audiomaterialet låter efter man har behandlat det med PS22. Waves hemsida är verkilgen dålig på det.

Hejsan

Jag sitter med ett Pro Tools HD-system. Men när jag läser inläggen i tråden så får jag känslan av att du kanske inte hållit på så jättelänge med just DAW:s. Pro Tools HD är en kostsam investering och även om jag är hur nöjd och lycklig som helst med det så skulle jag inte rekommendera någon att lägga ut alla dessa pengar utan att veta precis vad man köper. Nu vet jag inte vad pluggen du vill ha gör för något. Men det kanske finns en annan plugg som gör samma jobb till en bråkdel av priset och som finns i native version. Jag skulle inte lägga ut alla pengarna på ett HD-system för endast en plugg. Men det är ju bara min personliga åsikt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant, det är dyrt men har inte sett någon annan plugg som kan göra jobbet som jag är ute efter. Jo, kanske - därför vill jag gärna höra en ljudklipp på någon audiomaterial efter behandling. PS22 gör en fake- stereo , jag vet att det finns hur många plugins ute som gör detta men oftast med phase eller delay, treble-bass audio split osv, vilket gör att om jag summerar audio till mono igen låter den inte som tidigare. waves PS22 säger att efter behandlingen har jag möjlighet att summera 2 kanaler tillbaka till mono utan att jag lagt till något eller tagit bort.

Varför just plugg med fake stereo? Jag jobbar med att skapa stereo från mono audio via DES dvs Digitalt extraherad stereo- används mest på gamla inspelningar. Oftast får man väldigt bra stereo bild, men ibland blir det många "artyfacts" kvar, vilket måste blandas in i stereobildet på bästa möjliga sätt. Då kom jag tänka på att PS22 kanske gör det som jag är ute efter. Pluggen kan man även applicera på stereo audiomaterial.

Hoppas att jag beskrev detta lätt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vad är det som är så speciellt med Waves PS22 stereo maker för 3000:- att du överväger att köpa en HD rigg för 100 000:- ?

103 000:-, måste vara den dyraste pluggen i historien. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...