Jump to content
Annons

Mac:en Laggar....


Preeben

Recommended Posts

Jag har en iMac

http://seobr.files.wordpress.com/2007/11/imac24.jpg

en sådan... och den ska ju vara väldigt bra när det gäller musikinspelning osv.

Den börjar vara några år nu men inte så gammal. Jag har cubase 4, ez drummer, virutal gitarist. Och när jag har använt dom programmen så har allt gått rätt bra. Lite lagg ibland men inte så farligt. Mest när jag lägger på en Deesser så kan det börja lagga mkt. Och nu är det så att jag har införskaffat mig Chris Hein Horns. och nu laggar det kopiöst mkt. Jag vet inte vad jag ska göra?? Har prövat frysa vst osv men funkar inte speciellt bra. Någon som har något bra tips på hur man kan få den att lagga lite mindre. Sen så är det knappt någon ordning på den eftersom vi bara spelade in och visste inte bättre att man skulle lägga mappen med audio filerna i samma mapp som själva låten. Så har typ 1000000 audiofiler i en och samma mapp typ.

Ni kanske förstår mitt problem, är hursomhelst trist att det ska lagga så mycket när man äntligen har fått sin efterlängtade nya plugg!!

Hoppas någon kan hjälpa mig!!

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkar vara tjockt med skit på disken? Hur mycket ram har du? Tror det inte är cpu-relaterat.

Kolla Activity Monitor och se hur mycket ram Cubase använder i nån låt där du vet att det går tungt eller laggar.

Är det så att OS går in och använder hårdisken som minne, SWAP så segar det ner rejält.

Kolla under System Memory så ser du värdet för SWAP och värdet för Virtual Memory.

Du bör se till att du alltid har minst 10% ledigt på hårddisken. Så kolla om du inte kan rensa ur en del.

Ett tips är oxå att köpa mer ram. 4GB är att föredra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!!

Ska försöka rensa så mycket som möjligt!!

Men ryms det att sätta in ett till ram minne internt i imac:en??

Och vad kostar det att utöka ungefär och vars inhandlar man det som bäst??

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara tjockt med skit på disken? Hur mycket ram har du? Tror det inte är cpu-relaterat.

Kolla Activity Monitor och se hur mycket ram Cubase använder i nån låt där du vet att det går tungt eller laggar.

Är det så att OS går in och använder hårdisken som minne, SWAP så segar det ner rejält.

Kolla under System Memory så ser du värdet för SWAP och värdet för Virtual Memory.

Du bör se till att du alltid har minst 10% ledigt på hårddisken. Så kolla om du inte kan rensa ur en del.

Ett tips är oxå att köpa mer ram. 4GB är att föredra!

Det är 1.5 ram minne på den nu. 2ghz intel core duo. Så kanske behövs mer ram....

Vars kollar jag det? activity monitor??och hur ser jag värdena för SWAP och Virutal memory??

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Men brukar väl vara 2 st så man byter då ut halvgiggarn mot en ny hel giggare? då har man ju 2 gig?

Kan man köpa från den där sidan till den datorn? Tänkte om det måste vara samma som det står att det är i nu.

Där står det ddr2 sdram. Måste det vara exakt den eller?

peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...