Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu måste jag uppdatera mig vad gäller tempoanpassning på delay. Hur räknar jag ut hur många procent jag ska ställa delayen på i jämförelse till bpm? Reverbet behöver man väl inte tänka på sådant? Har inte hittat någon ratt för tempoangpassning där iaf.

Tack på förhand! 🙂

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag brukar ställa så det känns rätt... Gå på känsla... 🙂

Postat
Jag brukar ställa så det känns rätt... Gå på känsla... 🙂

Jag har alltid gjort det hittills, men jag vet att det ska finnas ett sätt att räkna ut exakt hur mycket man ska ställa den. Jag är ute efter den "formeln".

Postat
[...] Reverbet behöver man väl inte tänka på sådant? [...]

Behöver och behöver... Ibland kan det vara coolt att ställa predelayet till t.ex. en 16-del. För min del får reverbsvansen gärna dö ut "i takt" också. 😳

Postat

De flesta delaypluggar synkar väl annars sitt delay med midi-tempot per default, så problemet är snarare om man INTE vill ha det att gå i takt, men då kan man inte räkna ut det heller, utan måste skruva på känn till det låter bra...

Postat
Hej!

Nu måste jag uppdatera mig vad gäller tempoanpassning på delay. Hur räknar jag ut hur många procent jag ska ställa delayen på i jämförelse till bpm? Reverbet behöver man väl inte tänka på sådant? Har inte hittat någon ratt för tempoangpassning där iaf.

Tack på förhand! 🙂

vafan då % på bpm??

om du tar 60/bpm * 100 får du antalet millisekunder som motsvarar fjärdedelar

är tempot 120bpm blir det alltså 500ms

andra taktdelar kan du nog klura ut själv

Postat
Hej!

Tack på förhand! 🙂

vafan då % på bpm??

om du tar 60/bpm * 100 får du antalet millisekunder som motsvarar fjärdedelar

är tempot 120bpm blir det alltså 500ms

andra taktdelar kan du nog klura ut själv

Menade millisec naturligtvis. inte %.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.