Jump to content
Annons

Väggkonstuktion mot yttervägg


MkIV

Recommended Posts

Jag ska bygga studio i ett gammalt gårdshus jag har här hemma på gårdsplanen. Det är byggt i början av 1900-talet och har ytterväggar byggda med dubbel tegel, dvs de är 20-25 cm tjocka.

Ska jag bygga (sett från tegelväggen) 2 lager gips - isolering - luftspalt - isolering - 3 lager gips eller är det lite overkill med tanke på att ytterväggen förmodligen dämpar ganska bra i sig själv? Det kanske går att skippa de yttre 2 lagrerna gips och isoleringen och ändå erhålla tillräcklig ljuddämpning?

Jag kommer mest spela in elgitarrer, bas och sång i studion, men ibland så kommer det att spelas in trummor också. Eventuellt kommer liverummet även att användas till repetition med fullt band någon gång i framtiden...

Redigerat av MkIV
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då var det det här igen vad du vill uppnå? Ljudisolering eller akustikbehandling?

Låter som på din beskrivning att du vill ljudisolera så att inget ljud hörs utanför huset?

Optimalt är att göra ett rum i rummet. Sök lite på "flytande rum" så borde du finna information.

Är det tegel både invändigt och utvändigt på väggarna, d.v.s ingen isolering, gips/masonit/tretex-skivor och tapet på insidan av väggen?

Skall du akustikbehandla så skall det väl inte behöva byggas massa extra väggar?

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tänk även på att det inte bara handlar om akustik. Bygger man mot ytterväggar så ska man även ha kunskaperna som behövs

för att unvika fuktskador.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo vad det gäller kunskap om byggkonstuktioner så är vi på det torra då jag har både byggnadsingenjörer (varav 2 st disputerade) och erfarna byggare i bekanskapskretsen.

Självklart så var jag lite snål med info i första inlägget, så här kommer mer:

Jag är ute efter ljuddämpning så att jag slipper störa de få grannar jag har och slipper få med när bonden är ute och plöjer på mina inspelningar. Akustikbehandling blir ett senare kapitel hade jag tänkt. Eller tänker jag fel då? Jag antog att det blir lättare att fixa akustikbehandlingen efteråt när liverummet är färdigt och man vet hur det låter - men det är kanske inte det smartaste sättet?

Flytande rum tycker jag är overkill då jag vill hålla nere budgeten.

Just det, glömde nämna att golvet är helgjuten betongplatta.

Och det är tegel både invändigt och utvändigt. Den gamla isoleringen och innerväggarna är nedrivna då det var en anings mögelangrepp.

Redigerat av MkIV
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är overkill att ha de yttre två lagrena gips så det kan du strunta i. Sedan kommer ditt största problem inte att vara väggarna utan dörrar och fönster som läcker som såll. I alla fall om du hade tänkt ha det i studion. Själv valde jag bort fönster till omvärlden och slapp det i alla fall.

Kan man ta hänsyn till akustiken redan när man bygger rummen så är det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fönster finns det två stycken i dagsläget, men de ska bort. Inget dagsljus - det är ju mestadels hårdrock som kommer att spelas där! ;-)

En dörr blir det så klart. Jag har ganska bra koll på hur den konstruktionen (har lusläst "Home Recording Studios: Build it like the pro's" av Rod Gervais) kommer att bli. Jag har dessutom ett helt rum mellan liverummet och kontrollrummet...

Angående akustikbehandlingen: ska jag analysera rummet innan jag börjar bygga de ljudisolerande väggarna så att jag kan börja fundera på var och hur akustikbehandling behövs? Kommer förmodligen att kolla med någon akustikingenjör då jag känner att det är lite utanför min expertis känner jag...

Redigerat av MkIV
Link to comment
Dela på andra sajter

Fönster finns det två stycken i dagsläget, men de ska bort. Inget dagsljus - det är ju mestadels hårdrock som kommer att spelas där! ;-)

En dörr blir det så klart. Jag har ganska bra koll på hur den konstruktionen (har lusläst "Home Recording Studios: Build it like the pro's" av Rod Gervais) kommer att bli. Jag har dessutom ett helt rum mellan liverummet och kontrollrummet...

Angående akustikbehandlingen: ska jag analysera rummet innan jag börjar bygga de ljudisolerande väggarna så att jag kan börja fundera på var och hur akustikbehandling behövs? Kommer förmodligen att kolla med någon akustikingenjör då jag känner att det är lite utanför min expertis känner jag...

Inga fönster underlättar. Dörren skulle jag köpa begagnad i Malmö.

Akustiskt sett så kan man vanligen "se" på rummet om man kommer att få problem, och har man tillräckligt med utrymme så kan man ibland använda rumsformen till att åtgärda det. Är rummen små och taken platta så har man inte så mycket val skulle jag påstå. Har du akustiker i närheten kan du alltid använda dig av dem.

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag har egentligen ingen akustiker i närheten, men har mycket kontakter så jag skulle nog kunna hitta någon.

Rummen är relativt små, men öppet upp till nock kommer det att bli när jag rivit färdigt och röjt ut hela huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...