Jump to content
Annons

Datorskärm


Sjodahl

Recommended Posts

Hej folks!

Jag tänkte inhandla mig en ny datorskärm nu i veckan och behöver er hjälp 😛

Jag undrar om det finns någon skärm som har sådan klar och fin bild som iMacarna? Tycker det är väldigt fin bild på dom!

Annars så spelar jag ganska mycket spel men håller inte på med bild och sånt. Ser film gör jag ofta på datorn!

HD stöd hade varit trevligt med.. =)

Jag vill helst ha 24" men 22" går också bra 🙂

Alla tips är välkomna 🙂

MVH

Simon

Redigerat av Sjodahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vet inte vad du har för budget men du kan ju inte komma alls fel om du köper en Apple LED Cinema Display ... eller Apple Cinema Display.

Appleskärm du vet 😆

8500kr är väll lite väl mycket 😛 Men 5000kr skulle jag kunna lägga på en schysst skärm!

Fler förslag? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att Apple inte tillverkar några skärmar själva, utan beställer dem som OEM med sitt eget skal i stället för tillverkarens, så är det inget unikt med dem. Eftersom Samsung anses vara en av de bästa, så är det ganska troligt att det är en Samsung-display som sitter i Apples skärmar - och du kan i så fall lika gärna köra med någon av Samsungs egna, mycket billigare skärmar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte mig en samsung 2493Hm igår

mkt mkt fin skärm. apples skärmar e överprisade.. för så bra är dom inte. du betalar BARa för designen. och äpplet. tycker du ska kolla in samsung. jag är extremt nöjd med min. 3695:- på computer city. för 5 borde du få 26" tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
du betalar BARa för designen. och äpplet.

Är det så BARA det?

Den som hade ett äpple ändå... Adamsäpple har man ju... tur man inte gillar Genelec...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte mig en samsung 2493Hm igår

mkt mkt fin skärm. apples skärmar e överprisade.. för så bra är dom inte. du betalar BARa för designen. och äpplet. tycker du ska kolla in samsung. jag är extremt nöjd med min. 3695:- på computer city. för 5 borde du få 26" tror jag

Den ser fin ut, är det skarp bild på den?😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte mig en samsung 2493Hm igår

mkt mkt fin skärm. apples skärmar e överprisade.. för så bra är dom inte. du betalar BARa för designen. och äpplet. tycker du ska kolla in samsung. jag är extremt nöjd med min. 3695:- på computer city. för 5 borde du få 26" tror jag

Du betalar för att slippa en sketen TN-panel, med usel betraktningsvinkel och en färgåtergivning som är ett skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att Apple inte tillverkar några skärmar själva, utan beställer dem som OEM med sitt eget skal i stället för tillverkarens, så är det inget unikt med dem. Eftersom Samsung anses vara en av de bästa, så är det ganska troligt att det är en Samsung-display som sitter i Apples skärmar - och du kan i så fall lika gärna köra med någon av Samsungs egna, mycket billigare skärmar... 😮

Jag är rätt säker på att jag har läst LG någonstans tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att Apple inte tillverkar några skärmar själva, utan beställer dem som OEM med sitt eget skal i stället för tillverkarens, så är det inget unikt med dem. Eftersom Samsung anses vara en av de bästa, så är det ganska troligt att det är en Samsung-display som sitter i Apples skärmar - och du kan i så fall lika gärna köra med någon av Samsungs egna, mycket billigare skärmar... :rolleyes:

Fast det är absolut inte samma panel i de billigare Samsungskärmarna och Apples dyrare skärmar. Billiga skärmar kör uteslutande med TN-panel som är billig att tillverka och har snabb responstid men som levererar felaktiga färger och har en betraktningsvinkel som rent ut sagt suger. Har man inga krav att färger ska vara korrekta och om man inte bryr sig om att skärmens färger blir inverterade om man inte sitter rakt framför skärmen, ja då finns det inga anledningar att köpa en dyr skärm med en kvalitetspanel.

Att hävda att en billig Samsungskärm är lika bra som en dyrare skärm från exempelvis Apple eller Eizo är fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hävda att en billig Samsungskärm är lika bra som en dyrare skärm från exempelvis Apple eller Eizo är fel.

Öven samsungs dyrare skärmar har pva panel precis som eizos dyrare och apples skärmar.

Alla skärmar i det billiga segmenten har TN panel lika så ezio.

Sen var apple får sina paneler ifrån är ju en annan intressant fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att Apple inte tillverkar några skärmar själva, utan beställer dem som OEM med sitt eget skal i stället för tillverkarens, så är det inget unikt med dem. Eftersom Samsung anses vara en av de bästa, så är det ganska troligt att det är en Samsung-display som sitter i Apples skärmar - och du kan i så fall lika gärna köra med någon av Samsungs egna, mycket billigare skärmar... 😉

Fast det är absolut inte samma panel i de billigare Samsungskärmarna och Apples dyrare skärmar. Billiga skärmar kör uteslutande med TN-panel som är billig att tillverka och har snabb responstid men som levererar felaktiga färger och har en betraktningsvinkel som rent ut sagt suger. Har man inga krav att färger ska vara korrekta och om man inte bryr sig om att skärmens färger blir inverterade om man inte sitter rakt framför skärmen, ja då finns det inga anledningar att köpa en dyr skärm med en kvalitetspanel.

Att hävda att en billig Samsungskärm är lika bra som en dyrare skärm från exempelvis Apple eller Eizo är fel.

Jag skrev kanske lite otydligt i mitt försök att vara lite rolig, men menade förstås att Samsungs egna skärmar av samma kvalisort är billigare än Apples OEM-skärmar - och inte att man skulle jämföra Apples dyraste med typ det billigaste från Samsungs budgetmärke Samtron... 😉

...om det nu är Samsungs skärmar dvs... 😳

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Med tanke på att Apple inte tillverkar några skärmar själva, utan beställer dem som OEM med sitt eget skal i stället för tillverkarens, så är det inget unikt med dem. Eftersom Samsung anses vara en av de bästa, så är det ganska troligt att det är en Samsung-display som sitter i Apples skärmar - och du kan i så fall lika gärna köra med någon av Samsungs egna, mycket billigare skärmar... 🙂

Fast det är absolut inte samma panel i de billigare Samsungskärmarna och Apples dyrare skärmar. Billiga skärmar kör uteslutande med TN-panel som är billig att tillverka och har snabb responstid men som levererar felaktiga färger och har en betraktningsvinkel som rent ut sagt suger. Har man inga krav att färger ska vara korrekta och om man inte bryr sig om att skärmens färger blir inverterade om man inte sitter rakt framför skärmen, ja då finns det inga anledningar att köpa en dyr skärm med en kvalitetspanel.

Att hävda att en billig Samsungskärm är lika bra som en dyrare skärm från exempelvis Apple eller Eizo är fel.

Jag skrev kanske lite otydligt i mitt försök att vara lite rolig, men menade förstås att Samsungs egna skärmar av samma kvalisort är billigare än Apples OEM-skärmar

Suck som vanligt har du fel på flera punkter 1. Samsung tillverkar inte Apples skärmar, 2. Vilken Samsung skärm håller samma kvalitet som Apples nya 24"-Cinema skäm? 3. Vet du ens vad en OEM-"tillverkare" är? 4. Tror du verkligen att Apple bara klistrar på sitt namn på andras skärmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du Claes... Vad ska vi göra med den där glaskatten tycker du?

Det är som att det ligger en liten trotsig 5-årings hjärna bakom hans kommentarer hela tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att Apple inte tillverkar några skärmar själva, utan beställer dem som OEM med sitt eget skal i stället för tillverkarens, så är det inget unikt med dem. Eftersom Samsung anses vara en av de bästa, så är det ganska troligt att det är en Samsung-display som sitter i Apples skärmar - och du kan i så fall lika gärna köra med någon av Samsungs egna, mycket billigare skärmar... 😛

Fast det är absolut inte samma panel i de billigare Samsungskärmarna och Apples dyrare skärmar. Billiga skärmar kör uteslutande med TN-panel som är billig att tillverka och har snabb responstid men som levererar felaktiga färger och har en betraktningsvinkel som rent ut sagt suger. Har man inga krav att färger ska vara korrekta och om man inte bryr sig om att skärmens färger blir inverterade om man inte sitter rakt framför skärmen, ja då finns det inga anledningar att köpa en dyr skärm med en kvalitetspanel.

Att hävda att en billig Samsungskärm är lika bra som en dyrare skärm från exempelvis Apple eller Eizo är fel.

Jag skrev kanske lite otydligt i mitt försök att vara lite rolig, men menade förstås att Samsungs egna skärmar av samma kvalisort är billigare än Apples OEM-skärmar - och inte att man skulle jämföra Apples dyraste med typ det billigaste från Samsungs budgetmärke Samtron... 😱

...om det nu är Samsungs skärmar dvs... 😳

Och du har fortfarande fel. En samsungskärm med S-PVA-panel 24" kostar på dustin.se precis lika mycket som Apples senaste 24"-skärm. Apples skärm är dessutom utrustad med LED-belysning, och ska du skaffa en Samsungskärm med samma specar så kostar den nästan 10 lakan till.

Du pratar fortfarande om skärmar med TN-panel, och sådana är billigare men sämre än de paneler som Apple använder sig av i sina skärmar. För de allra flesta duger en sådan skärm alldeles utmärkt och det vore bortkastade pengar att köpa en skärm med en bra panel i, men att säga att de är lika bra som Apples skärmar är bara skitsnack.

Till Glaskatten - Apple använder sig av paneler tillverkade av Samsung och LG-philips. Apple har ingen egen tillverkning av skärmpaneler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du Claes... Vad ska vi göra med den där glaskatten tycker du?

Det är som att det ligger en liten trotsig 5-årings hjärna bakom hans kommentarer hela tiden...

Snarare så påpekar jag Claes och din uppenbara brist på koll på många punkter ...

Synd att ni inte tar till er..

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag själv ska köpa skärm snart har jag kollat en hel del...

Kan ju varmt rekommendera dig http://www.prad.de

Dom gör RIKTIGA professionella recensioner, så det dom skriver kan man lita på...

Som nämns ovan TN panaler är total skräp.. så jag har främst letat efter den mest prisvärda skärmen som inte

är baserad på TN panaler. IPS panaler får man helt klart bäst bild för pengarnai dagsläget, och dom har även nuförtiden

hyffsat bra input lag/latency på 6ms, vilket är acceptabelt när man spelar spel...

Det finns dock ingen skärm som är bra på allt, IPS panaler är dock mest "allround" just nu....Man får dock ingen IPS baserad

24 tummare för under 5000:-

Om 6ms input lag är ok för dig ska du absolut köpa en skärm med IPS panel, annars får du nöjja dig med en TN panel

med underlägsen bildkvalité men bra latency.

I denna prisklass så finns det inte mycket konkurrens, HP LP2475w är överlägsen bäst i denna prisklass.

Den kostar dock lite över din budget, ca 5700:-, men jag tycker det är helt klart värt att lägga ut 700:- extra... Beställer du den från tyskland blir det något billigare omkring 5100:-

http://www.prad.de/en/monitore/buyers-guide/graphic24.html

Hade kunnat rekommendera LG W2600HP också...otroligt prisvärd med IPS panel..

Den kostar 5200, otroligt bra bildkvalité.

Tyvärr så avger den dock transformatorn i skärmen ett "brummande ljud" ..hur irriterande detta ljud är..är nog väldigt subjektivt

Att skärmar ger ifrån sig ett ljud är dock ett problem

som är väldigt vanligt med 24 tummare tyvärr..och för mig personligen som är känsklig för den typen av ljud

är det helt oacceptabelt... HPn som jag rekommenderade är TOTALT ljudlösoch avger inga irreterande ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...