Jump to content
Annons

Samma sträng går av...


Lilltompa

Recommended Posts

Har en Ibanez akustisk gitarr, är inte helt säker på modell, men den är stålsträngad och kostade ca 3000 vid inköp. Har ett problem med den och det är så att varje gång jag sätter på nya strängar på den så går g-strängen av inom en månad. sätter ¨på de andra strängarna på samma sätt, men de håller betydligt längre. Ingen aning vad jag gör fel... nåt tips? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gissning; den går av vid bryggan/stallet? Jämna i så fall till spåret i bryggan/stallet så att strängen inte skaver mot någon vass kant. Försiktigt så att inte skåran blir för stor/djup bara. Jag gjorde detta på min Gibson SG med bigsby genom att gnida en slö kniv i skårorna på tune-o-matic-stallet så att de blev jämna. Strängarna håller bättre och den håller stämningen mycket bättre även vid frekvent svajanvändning.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

G-strängen brukar/-ade paja titt som tätt för mig förut också, avhjälpte det genom att börja köpa lite dyrare strängar! Nu är det sällan strängar går av för mig, men om de gör det så kan man ge sig fan på att det är G-strängen ändå!

Men strängar av lite bättre kvalitet gjorde dunder för mig i alla fall! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips! det är dock inte vid stallet som problemet ligger, utan strax ovanför, nästan uppe vid stämskruven. kan det vara att jag sätter på strängarna på något konstigt sätt? fast då tycker jag iof att de andra strängarna, spec de ljusare, borde gå av också!

Link to comment
Dela på andra sajter

ennels (oregistrerad)

Jag hade samma problem på ett par av mina Gibson guror, fast det var elgitarrer och det var ständigt den där satans A-strängen som gick av för mig.

Den gick jämt och ständigt av nere vid stallet , och jag försökte fila lite i stallet men det hjälpte inte, så när jag hade köpt en ny så var det samma problem med den så min slutsats var att när jag vart för uppspelt och spelade för hårt som den gick av 😳

Så jag ändrade helt enkelt spelstil och nu var det ett bra tag sen den gick åt helvete sist. Fast detta borde dock inte vara ditt problem om du spelar mjukt fingerspel och den går av uppe vid stämskruven ..

Så vart jag ville komma med detta vet jag nog inte själv riktigt 😐

/ Niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om något ligger och nyper på strängen ... svårt att säga när man inte ser det framför sig! Kolla så du inte har en vass kant på stämskruven!

JAg smällde strängar innan med, men sedan bytte jag till Elixir och har aldrig haft en sträng som gått av för mig! Ja jo de jag har bytt själv förstås 😐

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ju vara intressant att se hur du strängar guran också... många gör fel när de lindar strängen på stämskruven. Annars kanske det finns någon vass kant vid huvet? Passerar strängen någon skruv (asså, nått som trycker ner strängen till rätt höjd) innan den kommer till stämskruven?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla grymma förslag och tankar 😉 har funderat en del på att jag kanske strängar fel. Ska byta till lite dyrare strängar, och skulle ju vara suveränt med en länk till någon vettig how to på hur man strängar på rätt sätt! 🙂 Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.stringitup.com/resyourguit.html

Jag använder själv metoden du ser på första bilden. Funkar bra.

När du trätt igenom strängen, lämna ca 3 cm så strängen inte är helt spänd. Upp med änden runt som på bilden, och se sen till att varje varv av strängen hamnar under föregående varv på stämskruven. Bör bli runt 2 varv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...