Jump to content
Annons

Vista 64 Ultimate klarar 128 Gb Ram (vilken hårdvara?)


Jan (oregistrerad)

Recommended Posts

Jan (oregistrerad)

Jag vet att det redan finns trådar gällande datorbygge med förslag på olika konfigurationer etc. Men jag undrar ifall det är någon som har koll på vilken/vilka hårdvaror man skall ha när det gäller att bygga ihop en rejäl stabil PC för tung, tung musikproduktion med mycket stora orkesterbibliotek i 24 bitars och upptill 192 kHz i in- och uppspelningsläge?

Det kan ju låta lite väl maffigt med 128 Gb ram, men åtminstone 64 Gb ram skulle inte vara helt fel. Pratar vi stora servrar när det gäller så mycket RAM-minne eller finns det rackmonterade PC-datorer som sväljer 64 Gb RAM. Jag kanske är lite ute och "cyklar" och är ingen datorbyggare, men är däremot bra på det jag kan och gör. Jag är ute efter en bra PC som skall klara av mycket streamande orkesterbibliotek, så att man inte skall behöva frysa ett gäng spår utan kunna ha allt öppet när det gäller efter-editering och tillika kunna ha en så låg latency som möjligt utan att det börjar skrapa och knastra, det är allt.

Lite frågor och funderingar från en som jobbar med filmmusik och har stora ambitioner med det?

God fortsättning på er allihopa här på forumet och hoppas att ni får ett trevligt nyårsfirande.

M.v.h.

Jan

Redigerat av Jan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är nog för framtida datorer.. Mac Pro hanterar upp till 32gb RAM och det var (iaf för mig) helt banbrytande och nästintill skrattretande när det kom!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör du 192kHz så är flaskhalsen CPU.

Du kan bara köra 1/5 så mångapluggar i 192kHz.

Men det är klart.

Du kan ju jobba i 44.1kHz och rendera ut i 192kHz.

Men vilka samplingsbibliotek finns i 192kHz?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sun säljer x86 maskiner som kan ha 128 GB. De kan köra Microsoft windows och med en cubase i 64 bitars version så borde det gå att utnyja rubbet. Vill man ha mer minne så för man köra unix. Då finns det maskiner som huserar 2 TB minne. (och 64 stycken quad-core cpu:er) Minnesbussen är dock begränsad till 737 GB/s, vilket gör att man inte kan hantera mer är 160000 ljudkanaler i 24 bitar @192 khz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan (oregistrerad)

128 Gb ram är nog lite överdrivet och jag tror att man inte behöver sitta med 16.000 ljudkanaler i 192 kHz. Det viktigaste är ju att det är en bra maskin och en pålitlig sådan.

Det som jag upplever och som jag nog inte är ensam om är att det är viktigt att alla delar såsom moderkort, CPU etc att de delar pratar väl med varandra så att det genomsyrar stabilitet och att det finns en viss orokänsla för detta inför ett PC-bygge. Detta gäller nog om man skall sätta ihop sin egen "Musik"-PC.

I det fallet kanske man skulle satsa mera på en MacPro med 32 Gb i ramminne eftersom en Mac består av delar som redan från början är ämnade för varandra, istället för att skaffa en PC och vara orolig för vilka delar det skall vara.

Men å andra sidan så får man mer kraft för pengarna än om man skaffar sig en Mac.

M.v.h.

Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
128 Gb ram är nog lite överdrivet och jag tror att man inte behöver sitta med 16.000 ljudkanaler i 192 kHz. Det viktigaste är ju att det är en bra maskin och en pålitlig sådan.

Det som jag upplever och som jag nog inte är ensam om är att det är viktigt att alla delar såsom moderkort, CPU etc att de delar pratar väl med varandra så att det genomsyrar stabilitet och att det finns en viss orokänsla för detta inför ett PC-bygge. Detta gäller nog om man skall sätta ihop sin egen "Musik"-PC.

I det fallet kanske man skulle satsa mera på en MacPro med 32 Gb i ramminne eftersom en Mac består av delar som redan från början är ämnade för varandra, istället för att skaffa en PC och vara orolig för vilka delar det skall vara.

Men å andra sidan så får man mer kraft för pengarna än om man skaffar sig en Mac.

M.v.h.

Jan

MacPro är en vanlig PC workstation. Dell T7400 kan du bygga ut till 64 GB. (MacPro är dock en bra maskin till en studio även om man tänker köra vista64 eller XP64)
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Minnesbussen är dock begränsad till 737 GB/s, vilket gör att man inte kan hantera mer är 160000 ljudkanaler i 24 bitar @192 khz.

och folk gnäller på att Pro Tools LE bara kan hantera 32 kanaler... hallå, vad händer??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Servrar är nog inte att rekommendera då väldigt få är supportade för klientoperativ (typ XP eller Vista). Det skulle man dock komma förbi med virtualisering (tex med VMware eller Xen) om man inte har krav på några speciella ljudkort utan vill hantera all produktion i mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...