Jump to content
Annons

Behöver jag en preamp?


Assar

Recommended Posts

Jag kör hemmainspelningar i ett inte särskilt dämpat rum. Har lite väggbokhyllor och en billig akustikskärm runt micken, en Studio B1.

Micken kör jag rakt in i ljudkortet, ett Presonus Firebox som har inbyggd preamp. Det handlar egentligen bara om sånginspelningar.

Om jag skulle kliva upp ett steg i mick-kvalitet så finns det många trådar där jag kan hitta info om mickval. (Ja, Claes, självklart kommer jag att lyssna igenom din testsajt också! Goes without saying ...). Men en fråga jag har är om jag behöver en separat preamp? Jag har ingen aning om hur pass bra kvalitet det är på den inbyggda i ljudkortet, har liksom ingen erfarenhet av såna.

Skulle det ge nåt extra med en separat preamp om jag nu skaffar en ny mick i 4000-kronorsklassen?

Vad skulle det i så fall ge?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Det är inget jättestor skillnad på preamps.

Mickar gör större skillnad ljudmässigt.

Preamps är lite finlir om man säger så.

Man kan använda preamps för att skoja till det, tex dista preampen vid inspelning.

Jag kör ibland min preamp så den bottnar och distar både på sång, gitarr och synt. Gott!

Dista brukar vara svårt att göra med preamps inbyggda i ljudkort för då får man ofta digitaldist på köpet eftersom man bara ställer en gain och har ingen outputratt så man inte distar sin DAW.

Olika kombinationer av preamps och mickar olika resultat.

I vissa fall gör en viss kombination lite större skillnad än andra...

Jag har en billig rackare, Art TubeMP och har jämfört denna med en billigare Focusrite för ca 3000 samt StudioProjects VTB1. Kan inte motivera mig att köpa någon av dessa istället för min Art TubeMP.

Golden Age har en Neveklon för under 3 000:- Den kan kanske var värd att testa.

Om man tittar på dyrare preamps så är jag sugen på en Universal Audio LA-610 som är en preamp med en LA-2 liknande kompressor. Kommer i en version 2 strax. Men då snackar vi 13 000:-

Det tycker jag egentligen är klart overkill för hemmabruk. Men är man riktigt duktig och har stålar så skulle jag nog inte tveka. Hoppas på att få testa den nya versionen strax.

Antar att dina preamps i Presonusen färgar väldigt lite, så jag skulle satsa på en preamp som färgar om jag var du.

EDIT: Kom på att jag provat en Firebox (eller om det var ett tidigare firewire interface) för nåt år sedan. Testade med en stormembransmick och det funkade fint.

Helt ok preamps enligt mig, vad jag minns.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget jättestor skillnad på preamps.

Mickar gör större skillnad ljudmässigt.

Preamps är lite finlir om man säger så.

Äh!

En finfin mikrofon genom en värdelös preamp låter sämre än en 57'a genom en höjdarpreamp.

En preamp kan antingen lyfta fram alla de frekvenser du betalat för att din mick skall återge eller agera flaskhals och krympa signalen så att den blir tunn och livlös.

Din B1 skulle garanterat låta bättre genom t.ex UA solo 610 eller valfri Vintagedesign preamp men för att verkligen komma upp ett par pinnhål behövs nog en ny mikrofon kombinerat med en ny preamp.

Har du dock bestämt dig för EN grej rekommenderar jag lätt en preamp. Alla dina framtida mickar kommer tacka dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker man skall skilja på om man spelar in hemma eller spelar in i studio.

Mot störningar och lite halvtaskig akustik hjälper inte dyra mickpreampar, mycket skrik för lite ull liksom.

I en studio så håller jag med dig basshole, men för hemmabruk, njae.

Men det bästa är väl om du kan låna hem både mick och preamp så kan du testa själv hemma Assar.

Om jag hade 4 000 spänn att spendera skulle jag lägga det på en ny mick, inte en preamp.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej o God Hjulsättning :rolleyes:

Jag som amatör inom inspelning kan bara utgå från min ringa erfarenhet. Har den ART´n som dr Loop nämnde o en B1. Tidigare använde jag en billig tapcomixer istället för preamp. Upplever stor skillnad nu till det bättre. MEN det jag gör fel nu är att jag använder kompressor o effekter galet vid mixning istället.

Ljudet som fångas vid inspelning tycker jag är suveränt dock till på både akustisk gitarr o sång. Även elbas. Har inte erfarenhet av annat men det är vad min lilla budget tillåter. Är bara nivåerna bra så blir det rätt okej sound inspelat.

Dagens möjligheter är enormt jämfört då jag startade med min kasettporta på slutet av -80. Då köpte jag min Tascam 234 o det gick inte att fånga ett uns jämfört med nu. Jo brus...

Nästa inköp för mig är att köpa bra lurar för mixning så man törs röra EQ å grejs 😎

Det finns säkert bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Ingenting blir bättre än sämsta länken i kedjan... Mick, preamp, AD/DA... Allt är viktigt och påverkar kvalitén.. Man kan inte utesluta det ena för det andra.. Så är det! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Självklart är det så. Men svagaste länken är att hemmet inte är en studio. Därför tycker jag att den lilla skillnaden som en AD/DA (som för övrigt är det som absolut gör minst skillnad i signalkedjan) eller preamp gör är nästan försumbar jämfört med tex brus från dator och annat störande som finns i hemmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Självklart är det så. Men svagaste länken är att hemmet inte är en studio. Därför tycker jag att den lilla skillnaden som en AD/DA (som för övrigt är det som absolut gör minst skillnad i signalkedjan) eller preamp gör är nästan försumbar jämfört med tex brus från dator och annat störande som finns i hemmet.

Nu är du ute och cyklar!

Du har förmodligen ett otränat öra eftersom du påstår att valet av AD/DA är av mindre vikt. Den är ju en av de viktigaste sakerna.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Självklart är det så. Men svagaste länken är att hemmet inte är en studio. Därför tycker jag att den lilla skillnaden som en AD/DA (som för övrigt är det som absolut gör minst skillnad i signalkedjan) eller preamp gör är nästan försumbar jämfört med tex brus från dator och annat störande som finns i hemmet.

Nu är du ute och cyklar!

Visst.

Jag skulle nog aldrig få för mig att köpa hem dyra grejer för bra grejer avslöjar hur illa det låter hemma hos mig. Med andra ord för mig är det inte värt att lägga för mycket pengar.

Så är det nog för de flesta hemmainspelningsgubbar och gummor.

Jag pratar om vanliga förhållande hemma, inte om man byggt om hemma för att kunna spela in.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har nog jobbar för mycket i studio och är bortskämd och snobbig. 😄

Då borde det ju vara lätt för dig att åtgärda problemen om du vet vad du är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Du har förmodligen ett otränat öra eftersom du påstår att valet av AD/DA är av mindre vikt. Den är ju en av de viktigaste sakerna.

Jo visst, jag har för en kort tid sedan a och b lyssnat på Digis 192 mot Lynx Aurora i en studio tillsammans med två duktiga killar.

Jag hör skillnad på Digi 192 och Lynx Audora så jag tror nog jag är kapabel att höra skillnad på AD/DA omvandlare.

Missförstå mig inte, jag har bara den åsikten att det som passar i en bra studio kommer inte alltid i sin bästa dager hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har nog jobbar för mycket i studio och är bortskämd och snobbig. 😄

Då borde det ju vara lätt för dig att åtgärda problemen om du vet vad du är ute efter.

Ja, men varför när det finns studios?

Hemma gör jag låtar och demos, sedan spelar jag in i studio.

Jag kan inte avsätta ett helt rum för mina heminspelningar.

Och även om jag kunde avvara ett rum så blir det ändå inte som i en bra studio.

Jag kanske är töntig som tycker man skall skilja på grejer för hemmet och proffsutrustning.

På samma sätt som du inte tycker Pro Tools HD är prisvärt så är det ett förbaskat stabilt och bra system när man jobbar med detta i studio.

Precis som en Studer 24 spårs kostade mer än en billig Lyrec, man visste att Studern inte kommer att krångla under produktionen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har nog jobbar för mycket i studio och är bortskämd och snobbig. 😄

Då borde det ju vara lätt för dig att åtgärda problemen om du vet vad du är ute efter.

Ja, men varför när det finns studios?

Hemma gör jag låtar och demos, sedan spelar jag in i studio.

Jag kan inte avsätta ett helt rum för mina heminspelningar.

Och även om jag kunde avvara ett rum så blir det ändå inte som i en bra studio.

Jag kanske är töntig som tycker man skall skilja på grejer för hemmet och proffsutrustning.

Om du skulle kunna avsätta ett rum så är det väl självklart du kan få exakt samma möjligheter där. Det handlar bara om hur mycket resurser du lägger ner på det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har nog jobbar för mycket i studio och är bortskämd och snobbig. 😄

Då borde det ju vara lätt för dig att åtgärda problemen om du vet vad du är ute efter.

Ja, men varför när det finns studios?

Hemma gör jag låtar och demos, sedan spelar jag in i studio.

Jag kan inte avsätta ett helt rum för mina heminspelningar.

Och även om jag kunde avvara ett rum så blir det ändå inte som i en bra studio.

Jag kanske är töntig som tycker man skall skilja på grejer för hemmet och proffsutrustning.

Om du skulle kunna avsätta ett rum så är det väl självklart du kan få exakt samma möjligheter där. Det handlar bara om hur mycket resurser du lägger ner på det ju.

Helt riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men åter till Assar.

Jag säger som jag sa lite högre upp i tråden.

Ny mick ger större skillnad en preamp.

Kan du köpa båda så gör det.

Kan du låna hem och prova med både preamp och mick så kan du avgöra själv istället för att lyssna på argument hit eller dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för alla svar.

Det låter som en ny mick är prio #1, men att en preamp kan vara grädden på moset.

Är det nån som har koll på kvaliteten i den inbyggda preampen i Firebox?

Hur är den? (typ, på en skala från 1 till 10 ... fast egentligen gillar jag inte den typen av klassningar ...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har liknande funderingar. Jag har en Tascam 2488 mkll med inbyggda preampar och omvandlare. Det bästa jag har i mickgarderoben är två Röde NT2-A. Hur dyr stereopreamp måste jag köpa för att det verkligen ska bli bättre ljud? Jag har lite småideér om att göra tex körinspelningar med riktigt bra ljud. Skulle vilja ha en stereopreamp med möjlighet till rörfärgning och digital utgång. Kompressor och eq vill jag inte lägga pengar på. Men ett förslag på en stereopreamp som ger märkbar skillnad till det bättre vore kul.

Apropå ingenting så träffade jag av en slump på en musikant jag inte känner men hört talas om idag. Han har i flera år spelat in med Tascam 2488, modellen före den jag har. Och det jag inte fattar med tidsmärkena och klippningen är exakt lika på bägge portorna... Fattar jag inte min maskinjävel nu i mellandagarna kan han hjälpa mig, jag får väl betala för det i värsta fall. Som det är nu så har jag ju ingen nytta alls av allt jag skaffat mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ok. Tack för alla svar.

Det låter som en ny mick är prio #1, men att en preamp kan vara grädden på moset.

Är det nån som har koll på kvaliteten i den inbyggda preampen i Firebox?

Hur är den? (typ, på en skala från 1 till 10 ... fast egentligen gillar jag inte den typen av klassningar ...)

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag kört en Firebox (tror det var en sådan för dom har väl funnits ett tag) med stormembransmick.

Det var som förväntat. Det lät bra. Oerhört svårt att säga utan att A och B testa.

Med risk att bli nedsablad för att man inte hör skillnad på saker och ting så kan jag nog säga så här:

Om någon bytte ut preamparna mellan två arbetsdagar från Presonus och till ett annat interface i samma prisklass så skulle jag troligen inte märka det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Hmm, det här har jag också undrat lite över. Jag köpte för några år sen en TSM87 kondensatormick (en billig en, jag vet, den kanske inte är så bra) och en TubeMP preamp. Senare skaffade jag ett E-MU 0404 ljudkort. Då det har en inbyggd micpreamp har jag inte brytt mig om att använda TubeMP:n eftersom jag trodde att det bara skulle tillföra extra brus om man hade en preamp före en annan. Men det skulle alltså kunna vara värt att prova det ändå om jag har förstått den här tråden rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, det här har jag också undrat lite över. Jag köpte för några år sen en TSM87 kondensatormick (en billig en, jag vet, den kanske inte är så bra) och en TubeMP preamp. Senare skaffade jag ett E-MU 0404 ljudkort. Då det har en inbyggd micpreamp har jag inte brytt mig om att använda TubeMP:n eftersom jag trodde att det bara skulle tillföra extra brus om man hade en preamp före en annan. Men det skulle alltså kunna vara värt att prova det ändå om jag har förstått den här tråden rätt?

I andra trådar har jag läst att Arts billiga preamp är ojämn, somliga ex kan vara mkt bra, andra sämre...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Man kopplar inte preamp efter preamp.

Man kopplar preamp till linjeingång på ljudkortet då blir det inte preamp på preamp.

Somliga människor har inte ljudkort.

Funkar på samma sätt med porta herr Nilsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kopplar inte preamp efter preamp.

Man kopplar preamp till linjeingång på ljudkortet då blir det inte preamp på preamp.

Somliga människor har inte ljudkort.

men kanske linjeingångar? 😛

På Tascamen finns det en digital stereoingång. Jag måste nog använda den för att komma runt de 8 inbyggda preamparna och AD-omvandlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kopplar inte preamp efter preamp.

Man kopplar preamp till linjeingång på ljudkortet då blir det inte preamp på preamp.

Somliga människor har inte ljudkort.

men kanske linjeingångar? 😛

På Tascamen finns det en digital stereoingång. Jag måste nog använda den för att komma runt de 8 inbyggda preamparna och AD-omvandlarna.

Jag tycker det verkar som att det finns linjeingångar 😛 :

"Eight inputs: 4 XLR with phantom power double as 1/4" mic/line inputs, plus four more 1/4" mic/line inputs" (taget från tascams sida med specifikationer över din porta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kopplar inte preamp efter preamp.

Man kopplar preamp till linjeingång på ljudkortet då blir det inte preamp på preamp.

Somliga människor har inte ljudkort.

men kanske linjeingångar? 😛

På Tascamen finns det en digital stereoingång. Jag måste nog använda den för att komma runt de 8 inbyggda preamparna och AD-omvandlarna.

Jag tycker det verkar som att det finns linjeingångar 😛 :

"Eight inputs: 4 XLR with phantom power double as 1/4" mic/line inputs, plus four more 1/4" mic/line inputs" (taget från tascams sida med specifikationer över din porta)

Men teleingångarna är, vad jag fattar inte annorlunda jämfört med XLR-ingårna på det viset än at de saknar fantommatning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...