Jump to content
Annons

Gitarrljud cubase!


KCRock

Recommended Posts

Hej!

Jag är inte säker på om det här är rätt ämne men chancar på det så!

Jag har som skolarbete att spela in en skiva, och då tänkte jag göra det här hemma eftersom jag har en bra dator, Cubase Studio 4 och ett bra ljudkort (tc electronic konnekt 24D). Problemet är att jag aldrig får till något bra gitarrljud i inspelningarna. Jag har en Line6 Pod xt live som jag brukar köra med live och så, men om jag kör med den till inspelningarna innan ljudkortet så att säga så låter det bara konstigt. Det blir inte alls likadant ljud i cubase som det blir när jag kör med min förstärkare. Har jag ställt in något fel eller är det meningen att ljudet ska bli annorlunda när man spelar in?

Har testat att köra med mic framför stärkaren också men det blir inte heller bra!

Amplitube 2 har jag också försökt med men det låter inte speciellt bra heller måste jag säga, finns det andra såna där digitala gitarreffektprylar som är bättre kanske?

Hur gör ni när ni spelar in gitarr? Vad använder ni? Det måste ju gå att få till rätt bra inspelningar hemma ändå?

Mvh / KC

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör POD XT. Har en 2.0 sen tidigare, men den tycker jag är lite mjäkig.

XT:n fick jag bättre bett i när jag skaffade Metallpaktet, det var då jag tycker den började excellera.

Men visst, det är inte samma dynamik som en riktigt bra förstärkare. Men ändå bättre än en halvtaskig ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt med guitarrig och podar men aldrig heller fått det att låta bra. Brukar sluta med att jag mickar upp guran ändå. Mitt tips är att du fortsätter med det, prova att rikta micken på olika sätt mot högtalaren, olika avstånd osv. Dubba hur många gånger som helst med olika ljud (utgår från att du vill ha distade hårdrocksgitarrer, vet inte varför jag tror det 😄 ). Mixa och panorera ut i högtalarna.

God jul!

Link to comment
Dela på andra sajter

KarlA (oregistrerad)

Hejsan! Jag har länge varit i samma situation som du. Jag har en zoom g9 2.tt som är en motsvarighet till din pod och jag fick inga bra ljud med den i början.

Efter ett tag har jag nu lärt mig att skruva till bra ljud med den så nu har jag inga problem längre, Guitar rig tycker jag inte om.

Mitt tips till dig är att experimentera med din pod, du kommer snart lära dig att skruva till riktigt bra ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt med guitarrig och podar men aldrig heller fått det att låta bra. Brukar sluta med att jag mickar upp guran ändå. Mitt tips är att du fortsätter med det, prova att rikta micken på olika sätt mot högtalaren, olika avstånd osv. Dubba hur många gånger som helst med olika ljud (utgår från att du vill ha distade hårdrocksgitarrer, vet inte varför jag tror det 😄 ). Mixa och panorera ut i högtalarna.

God jul!

Tja!

Är det någon speciell mic som är speciellt bra för gitarrstärkare? Jag har en 'Shure Beta 57a'. Måste man ha jättehögt ljud för att det ska bli bra? Vad menas med dubba med olika ljud? hahah jag är verkligen sämst på sånt här. Distade hårdrocksgitarrer är precis vad jag vill ha iallafall =D

God jul!

/KC

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Line6 Pod xt live som jag brukar köra med live och så, men om jag kör med den till inspelningarna innan ljudkortet så att säga så låter det bara konstigt. Det blir inte alls likadant ljud i cubase som det blir när jag kör med min förstärkare. Har jag ställt in något fel eller är det meningen att ljudet ska bli annorlunda när man spelar in?

Du kanske kör med samma patchar (utan kabinett) när du spelar in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Line6 Pod xt live som jag brukar köra med live och så, men om jag kör med den till inspelningarna innan ljudkortet så att säga så låter det bara konstigt. Det blir inte alls likadant ljud i cubase som det blir när jag kör med min förstärkare. Har jag ställt in något fel eller är det meningen att ljudet ska bli annorlunda när man spelar in?

Du kanske kör med samma patchar (utan kabinett) när du spelar in?

Nja eller alltså jag ändrar 'Output Mode' till 'Studio Mode' istället för de andra amp-grejerna. Har ifs testat med allt där och det blir rätt dåligt alltså =/ Eller vad menas med samma patchar (utan kabinett)?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tja!

Är det någon speciell mic som är speciellt bra för gitarrstärkare? Jag har en 'Shure Beta 57a'. Måste man ha jättehögt ljud för att det ska bli bra? Vad menas med dubba med olika ljud? hahah jag är verkligen sämst på sånt här. Distade hårdrocksgitarrer är precis vad jag vill ha iallafall =D

God jul!

/KC

SM 57an är väl ganska vanlig i gitarrsammanhang, har en 58'a själv vilket väl funkar för mig tycker jag.

Generellt så får man bättre ljud om man krämar ur stärkarn ordentligt, då kan man ddra ner lite på disten så det inte blir så "frasigt". Att dubba innebär att spela in samma slinga flera gånger på exakt samma sätt, om man sen panorerar ut dessa i högtalarna får man en shysst stereoeffekt, det fyller ut ljudet på ett fantastiskt sätt!! Jag brukar ta två tagningar med ett sound, ratta in ett nytt ljud och spela in två nya tagningar osv...då har man större möjligheter att i mixen sen få den karaktär på ljudet man vill ha....

Sorry att jag svara lite sent....får skylla på helgerna 😄

Gott nytt år!!

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

henrikduende (oregistrerad)

jag använder "ampsimulator" som redan finns i cubase4 Det dugger gott tycker jag.

Har vid något tillfälle testat att köra med mina riktiga grejer (förstärkare) men bor man trångt och lyhört hörs det att man bara

fjuttar så att säga. Och då duger ampsimulator bra.

Henrik H

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att om du inte lyckas få bra ljud med Amplitube 2 så är det nog mest för att du inte kan ratta det bra.. :rolleyes: Jag har fått en del beröm för mina gitarrljud och jag kör endast Amplitube 1. Använd inga presets, de är inte så bra som att ratta själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger in lite tips i debatten.

Vilken stärkarsimulator man än använder sig av. Om det är en pod eller ett program i datorn så tycker jag att det samma förhållningsätt skall beaktas.

Utgå ifrån att du rattar en riktig förstärkare.

Välj en stärkarmodell och välj ett cabinett. kan man välja mick så gör det och varför inte börja med att välja en sm57:a det är ju en väl beprövad mick i desssa samanhang.

Om du vet hur stärkarmodellerna och cabinetten låter i riktiga livet skulle jag välj utifrån det. Om du känner till någon som låter som du tänkt dig såklart

Alla som mickat stärkare på riktigt skulle aldrig börja med att placera en sm57:a mitt i konen så om din simultor har off axis eller möjligheten att flytta micken hur man vill så gör det. Att börja placea micken där konen möter resten av pappen på elementet är ju ett bra utgångsläge för vanlig förstärkarmickning så då är det nog det även för din simulator.

Koppla sen in gitarren och ratta på förstäkarrattarna som om det hade varit en riktig förstärkare.

Släng inte på en massa effekter eller börja ratta på andra EQ i det här läget det kan du göra sen när du mixar.

Hoppa hela preset biten. Hade du kopplat in dig i en riktig stärkare hade du nog lyssnat och vridit fram ett ljud du gillar och inte jagat över nätet för att hitta en preset som lät bra i en snubbes produktion.

Att den skall funka för dig är nog liten risk.

Får du inte fram det ljudet du vill ha kanske du skall byta ut något i kedjan. Byta mic eller micposition, byta ut cabinettet eller byta förstärkarmodell.

Plektrum låter också olika, liksom strängar, gitarrpickuper och gitarrer. Och tyvärr även gitarrister. Men det kankse är puligare att byta ut ( Nja inte plektrum såklart )

Låter det sen ändå inte som det ska. Kanske för mycket fräs (Fizz). testa med att slänga på filter. Jag lågpassar och högpassar alltid distade gitarrer.

Får du ändå inte fram det ljud du vill ha.

I många simulatorer känns det som att cabinettsimuleringen är den sämsta länken. Man kan oftast stänga av dem och använda sig av lösa impulser, men det är en annan historia.

Det viktigaste är dock!

Det går att göra jättebra inspelningar med både Pod xt och amplitube och andra fabrikat.

Om man behandlar ämnet som man gör med riktiga stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på andra schyssta mickar än sm57? har läst nånstans i andra trådar om nån modell många gillade men hittar inte de igen och var inte sm58 utan nån annan. Har en sm57 men vill ha en till mick att micka med och även om 57an är bra så är de kul att testa nån annan oxå. De e metal jag spelar in med en 5150 om de behöver nämnas. Men gärna tips på andra grymma mickar?

/Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du din Pod in via ljudkortet? När jag gjorde det så tappades något i ljudet bort. Någon påstod att det var omvandlarna som ställde till - jag vet inte. Men jag lyckades komma runt detta genom att köra Pod -> Dator via USB-kabel. Blev milsvid skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du din Pod in via ljudkortet? När jag gjorde det så tappades något i ljudet bort. Någon påstod att det var omvandlarna som ställde till - jag vet inte. Men jag lyckades komma runt detta genom att köra Pod -> Dator via USB-kabel. Blev milsvid skillnad.

Det där var ju intressant, det måste jag prova!

Om man kör PODen via USB så är det väl den som agerar ljudkort, om jag minns rätt? Kanske är det då dedikerat för just gitarrinspelning ...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig ha provat "alla" stärkarsimulatorer, sida vid sida .. de vars namn sticker upp ovanför vattenytan nog för att märkas vid lite efterforskning i alla fall, plus några till.

Jag tycker Amplitube 2 är den mest effektiva jag hittat i jämförelse med alla andra. Den, Ampitube 2 Metal (och i vissa fall Steinberg Warp VST samt NI Guitar Combos) är vad jag överlever på. I de flesta andra stärkarsimulatorer hamnar jag i "skruvar i timmar, men allt låter jämn-lojt, och inget blir riktigt bra".

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Apropå amplitube, finns det något liknande (prestandamessigt) som är gratis?

🙂

Ja nu kan man ju ladda ned GTR gratis i ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tycker mig ha provat "alla" stärkarsimulatorer, sida vid sida .. de vars namn sticker upp ovanför vattenytan nog för att märkas vid lite efterforskning i alla fall, plus några till.

Jag tycker Amplitube 2 är den mest effektiva jag hittat i jämförelse med alla andra. Den, Ampitube 2 Metal (och i vissa fall Steinberg Warp VST samt NI Guitar Combos) är vad jag överlever på. I de flesta andra stärkarsimulatorer hamnar jag i "skruvar i timmar, men allt låter jämn-lojt, och inget blir riktigt bra".

Har testat NI Guitar Combos och tycker de är klart bra mycket bättre än GR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå amplitube, finns det något liknande (prestandamessigt) som är gratis?

🙂

Ja nu kan man ju ladda ned GTR gratis i ett år.

Jasså där ser man! Direkt från hemsidan deras då eller? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat NI Guitar Combos och tycker de är klart bra mycket bättre än GR.

Håller med. Guitar Rig tycker jag inte är så kul alls. Man kan krana i timmar och det låter ungefär lika bra/lika dåligt .. det låter platt, ointressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...