Jump to content
Annons

Föra över från VHS till DVD via datorn


KillwithSkill

Recommended Posts

Kanske fel forum att fråga. Men jag är helt säker på att nån här kan med det! 😳

Jo, jag har jobbat utomlands under några år på 90-talet och har det dokumenterat på en sjuhelvetes massa vhs-kassetter.

Nu vill jag föra över detta till dvd. Men hur ska man gå tillväga på ett smidigt sätt?

Vad jag har förstått så måste men ju ha en enhet som har audio/video in och som kopplas via firewire/usb (?) eller nåt pcikort? Ungefär som ett ljudkort då. Sen i datorn ett hyffsat program som kan spela in filmen. Och förmodligen måste man ju ha en eller flera hårddiskar med sjukt mycket plats. Jag vill ju naturligtvis spara allt på hårddisk så att man bränna när som helst på dvd. Typ till polarna som vill ha och kunna ge bort till andra. Kvalitén ska ju bli så bra som möjligt!

Jag ska heller inte göra några effekter eller lägga in text på filmerna. Bara kopiera rakt av från vhs. Inte heller nåt surroundljud.

Det här är något som jag inte har koll på för fem öre. men jag är säker på att nån med mediautbildning finns här på forumet.

Så frågorna är:

1. Vad behöver jag för hårdvara, ljud/bildkort?

2. Ett bra program att spela in det på?

3. Hur stor hårddisk(ar) behövs? Jag har ca 60 vhs-kassetter på 4 timmar vardera. Så det är ju rätt mycket.

4. Vad snackar vi för kostnader?

Nu sitter jag på en gammal PC. Ca 6 år gammal. P4, 3Ghz, 1 GB ram.

MEN jag får snart in en ny MacPro. Och jag kör ju helst på den. En tanke där då jag inte vet vad för mjukvara som kan vara passande? Final Cut studio? Eller skulle det gå med iMovie?

Vad finns det för alternativ om man skulle köra på PC? Räcker min trötta?

Tacksam för hjälp!

Mvh// kill 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Panasonic_AG-7750-P_00.jpg

Jag kan tipsa om Panasonic AG-7750

Sen måste du ha ett kort som kan ta in bild (gärna via BNC)

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tipsa om Panasonic AG-7750

Sen måste du ha ett kort som kan ta in bild (gärna via BNC)

Ja nu var det ju inte en video jag sökte utan enheten mellan video och dator!

Typ som ett ljudkort med videoingång. Liknande det här:

336868.jpg

Typ en sån här scart:

scart2.jpg

Sen lite kablar till videoboxen. Frågan är ju om det blir okej bild på det?

Skiten är ju inspelat på en gammal vanlig hemma-vhsbandare. Så mycket bättre kvalité blir det nog inte!

Eller om nån här vet nåt som man bör tänka på!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Pinnacle har en del sådant till rimliga pengar, t ex denna.

Ett annat förslag är att du skaffar en DVD-spelare med inspelning på hårddisk, så kan du spela in där för att sedan bränna ut på DVD-skivor, utan att behöva plocka in det i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pinnacle har en del sådant till rimliga pengar, t ex denna.

Den där har jag använt till att föra över konserter till datorn. För att bevara i dokumentativt (finns det ordet) syfte funkar det alldeles utmärkt. Hade jag gjort om det idag hade jag nog satsat nån extra tusenlapp på att köpa DVD-recorder istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat förslag är att du skaffar en DVD-spelare med inspelning på hårddisk, så kan du spela in där för att sedan bränna ut på DVD-skivor, utan att behöva plocka in det i datorn.

Jo det kan vu vara nåt! Men jag vill helst ha kvar allt på en hårddisk. Jag har närmre 250 TIMMAR!!! 😄 Och då är det ju ingen idé att lägga det i dvd'n. Visst säkert hälften är nog inget att ha! 😄

Men om det ändå bara blir 100 timmar så blir det en hel del dvd´s att bränna ner på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat förslag är att du skaffar en DVD-spelare med inspelning på hårddisk, så kan du spela in där för att sedan bränna ut på DVD-skivor, utan att behöva plocka in det i datorn.

Jo det kan vu vara nåt! Men jag vill helst ha kvar allt på en hårddisk. Jag har närmre 250 TIMMAR!!! 😄 Och då är det ju ingen idé att lägga det i dvd'n. Visst säkert hälften är nog inget att ha! 😄

Men om det ändå bara blir 100 timmar så blir det en hel del dvd´s att bränna ner på.

Men kan man inte koppla in en inspelningsbar dvd-spelare till datorn? 😮 Kanske inte .. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat förslag är att du skaffar en DVD-spelare med inspelning på hårddisk, så kan du spela in där för att sedan bränna ut på DVD-skivor, utan att behöva plocka in det i datorn.

Jo det kan vu vara nåt! Men jag vill helst ha kvar allt på en hårddisk. Jag har närmre 250 TIMMAR!!! 😄 Och då är det ju ingen idé att lägga det i dvd'n. Visst säkert hälften är nog inget att ha! 😮

Men om det ändå bara blir 100 timmar så blir det en hel del dvd´s att bränna ner på.

Allt på EN hårddisk...? 😄

Hårddiskar rasar, så det innebär att du bör ha samma material på en backup-disk också, om det kommer att vara den enda lagringsformen. En DVD med hårddisk kan du ju redigera på också - och klippa bort det du inte vill ha, innnan du bränner ner det på DVD. Lägger du det på DVD så bör det nog sedan räcka att du förvarar skivorna ok och bränner nya kopior typ vart 5:e år eller något, för att ha det rimligt säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo alltså...

Jag har massor med filmer som jag vill föra över. Och sen när allt ligger på en hårddisk eller flera. Så vill jag kunna bränna ner det på dvd och ge bort till polare som vill ha. Och det vill jag kunna göra när som helst och vilket film som helst. Om jag då har en extern dvdspelare med inbyggd hårddisk så tror jag inte att utrymmet räcker även om jag så har en spelare med 500GB's hårddisk! Jag vill komma åt alla filmerna precis när som helst.

Visst, alternativet vore ju då att lägga över på hårddisk och när den sedan börjar bli full så bränner man ner allt på dvd. Sen formaterar disken och börjar om på ny kula med resterande filmer.

Blir ju lite omständigt då. Men det är kanske det enda alternativet?

Jag vet inte hur mycket space det skulle äta på en hårddisk om det är 100-150 timmar matreal?

Det kanske är flera terrabyte? Om det ändå ska vara VOB-filer som det är i dvd..?

Sen rent redigeringmässigt så tror jag att det är smidigare med ett program i datorn. Om man typ vill lägga tracks för snabbare "skipning".

Fast å andra sidan så går det väl att göra divx av filmerna och då snackar vi ju en otroligt massa mer space.

Det är ju ändå från gammla vhskassetter så kvalitén kanske inte gör det rättvist med VOB-filer?

Dessutom så klarar ju dom flesta dvd-spelare att lira divx!

Hmm? Får fundera ett tag.

Men vad tror du om själva videoboxen? Alltså enheten in till datorn? Är det skräp?

Det är ju iaf rätt billigt. Kostar runt 700:- plus en hårddisk på 500GB -> 1TB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räkna med att varje timme material tar drygt 2 GB. 500 timmar blir drygt en terrabyte. Inte så farligt.

Med tanke på att det är så låg kvalitet på råmaterialet kan du datamängden säkert bli ännu mindre per timme. DVD-videoformatet tillåter olika kompressionsgrad. Är ljudet mono blir det halva datamängden där. Se till att köra 48 kHz/16 bitar också. Finns ingen anledning att välja högre, speciellt inte om du inte tänker redigera ljudet i efterhand.

iMovie funkar bra att sätta ihop eget material och bränna på dvd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Har läst alla inlägg i forumet och hoppas att någon kan hjälpa mig vidare.

Jag har fört över mina VHS till hårddisken på min Dvd-spelareinspelar. Därefter har jag brännt en skiva men den går inte att spela upp i någon av mina tre datorer. Problemet blir den dag Dvd-inspelaren inte fungerar. Har någon en ide vad som är fel.

Vet någon om det är möjligt att föra över filmerna direkt från Dvd-inspelaren som har S-video och scartkontakt till min laptop som har en 3,5 mm s-videokontakt? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

pinnacle-dazzle-dvd-recorder.jpg

Ska tydligen fungera bra enligt min arbetskamrat som fört över sina band till DVD.

PS. Man behöver ej mellanlanda på hårddisken, bränner DVD:n efter hand som VHS-bandet spelas upp! (Kostar typ 500:-)

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

pinnacle-dazzle-dvd-recorder.jpg

Ska tydligen fungera bra enligt min arbetskamrat som fört över sina band till DVD.

PS. Man behöver ej mellanlanda på hårddisken, bränner DVD:n efter hand som VHS-bandet spelas upp! (Kostar typ 500:-)

Det fungerar så länge jag spelar DVD:n i samma spelare som jag brände den i. Problemet är jag jag inte kan spela skivan i någon annan DVD. Det är problemet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar så länge jag spelar DVD:n i samma spelare som jag brände den i. Problemet är jag jag inte kan spela skivan i någon annan DVD. Det är problemet. 😛

Kan du bränna något med den brännaren som fungerar i en annan DVD-spelare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående lagringsutrymme lär det inte ta 2gb per timme. Den kvalitén tar ju i princip lika

mycket plats som DVD.

Jag skulle säga typ 600-700mb per timme med kompression, med tanke på att det var

inspelat med en "inte-så-bra" kamera så ser man knappast nån skillnad ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du bränna något med den brännaren som fungerar i en annan DVD-spelare?

Hej oioioi m fl

Jag spelade in ett tv-program under em på en skiva och den går att spela upp i dvd-inspelaren men den går inte att spela upp in någon av datorerna.

Det jag vill är att kunna överföra filmer på sonen som finns i Samsung DVD-HR720 recorder till min laptop som har en 3,5 mm s-videokontakt. Är det möjligt eftersom det tycks vara omöjligt genom att försöka spela in filmerna på skiva.

Tackar på förhand 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Är manualen engelsk så letar du efter 'close disc' eller 'close sessions'. Funktionen kan ev. heta Finalize, vilket den gör på Philips och Pioneers DVD-inspelare.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Din dator klarar av det utan några större problem, det viktigaste är att systemet är stabilt. Jag har spelat in och redigerat video på en Celeron 2.6 GHz för ganska många år sedan...i alla fall är det många år sedan i datavärlden.

Det finns lite enkelt beskrivet två sätt att spela in på, i AVI eller MPEG format. Jag föredrar AVI då detta medger redigering med precision ända ned till framenivå. I MPEG får du hålla dig till så kallade keyframes och det är inte så lämpligt om man vill få supersnygga cuts, och det vill man ju. 😄

Nackdelen med AVI är att det äter utrymme, 1 timme komprimerat med huffyuv codec tar upp ca 30 Gb, men detta är ingen fara då du så klart inte sparar det i detta format, utan redigerar materialet och bränner skivan som du sedan sparar som en image och då tar det bara upp runt 4 Gb beroende på fyllnadsgraden. Denna image bränner du i flera kopior samt lägger på en extern hårddisk.

Jag använder mig av iuVCR för att spela in i och VirtualDub och Avisynth för att redigera på samt Adobe Encore DVD för att bygga DVD:n.

Du klarar dig bra på ett tämligen enkelt tv-kort tillsammans med en scart-kontakt som visats tidigare i tråden. Beroende på vilken metod du använder dig av kan du kolla upp på specifikationerna att kortet stöder det.

Lite inlärningskurva är det på detta om man är novis, men det är värt varenda minut då man verkligen kan få det som man vill. Kom ihåg att du har inte så många chanser att få dina VHS rariteter lagrad i framtidssäkert format, speciellt inte om din VHS-spelare har några slitna år på nacken, därför är det värt det att få det snyggt.

Som avslutning hoppar du så klart in i Photoshop och gör ett snyggt omslag, och varför inte använda en design som går i samma stuk som på menyn du gjorde i Photoshop till DVD skivan?

Jepp, kul är det och snyggt blir det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Din dator klarar av det utan några större problem, det viktigaste är att systemet är stabilt. Jag har spelat in och redigerat video på en Celeron 2.6 GHz för ganska många år sedan...i alla fall är det många år sedan i datavärlden.

Det finns lite enkelt beskrivet två sätt att spela in på, i AVI eller MPEG format. Jag föredrar AVI då detta medger redigering med precision ända ned till framenivå. I MPEG får du hålla dig till så kallade keyframes och det är inte så lämpligt om man vill få supersnygga cuts, och det vill man ju. 😉

Nackdelen med AVI är att det äter utrymme, 1 timme komprimerat med huffyuv codec tar upp ca 30 Gb, men detta är ingen fara då du så klart inte sparar det i detta format, utan redigerar materialet och bränner skivan som du sedan sparar som en image och då tar det bara upp runt 4 Gb beroende på fyllnadsgraden. Denna image bränner du i flera kopior samt lägger på en extern hårddisk.

Jag använder mig av iuVCR för att spela in i och VirtualDub och Avisynth för att redigera på samt Adobe Encore DVD för att bygga DVD:n.

Du klarar dig bra på ett tämligen enkelt tv-kort tillsammans med en scart-kontakt som visats tidigare i tråden. Beroende på vilken metod du använder dig av kan du kolla upp på specifikationerna att kortet stöder det.

Lite inlärningskurva är det på detta om man är novis, men det är värt varenda minut då man verkligen kan få det som man vill. Kom ihåg att du har inte så många chanser att få dina VHS rariteter lagrad i framtidssäkert format, speciellt inte om din VHS-spelare har några slitna år på nacken, därför är det värt det att få det snyggt.

Som avslutning hoppar du så klart in i Photoshop och gör ett snyggt omslag, och varför inte använda en design som går i samma stuk som på menyn du gjorde i Photoshop till DVD skivan?

Jepp, kul är det och snyggt blir det! 😄

Hej DigRules,

Jag vet inte om jag fattade speciellt mycket men jag ska försöka.

Tack för informationen

Lars 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linus,

Det var klockrent tom sidanvisningen i manualen. Jag är dig evigt tacksam!

🤪

Hälsningar

Lars

Vassego! Jag rekommenderar MPEG Streamclip om du vill spara DVD-innehållet i ett annat format.

Spara som MPEG-2 i originalkvaliteten eller konvertera till lätthanterlig Quicktime/AVI med lämplig codec.

Sedan kan du redigera filmerna vidare i datorn... eller kanske ladda upp till YouTube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande! Klarar den att rippa köpfilm (DVD) också?

Kör igång Fairmount först bara...

Det följer med som tillbehör med nedladdning av DVDremaster, men Fairmount är gratis. VLC media player krävs installerat.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...