Jump to content
Annons

Min pod x3 distar på cleant ljud?


DonAkerlund

Recommended Posts

Tjena! Har en pod X3 som ja sitter och spelar in med. Mitt problem är att de distar och knäpper när ja spelar in på cleant ljud. Har testat flera olika gitarrer med olika mickar och testat olika kablar så det är inte de dom som är problemet, Spelar in via usb. Vad kan problemet vara? Har testat olika förstärkare i poden och eq och grjer plus att outputen är inte för hög. Hjälp mig vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Har varit ute för samma sak när jag försökt lina in min line6 stärkare in i datorn.....funka inte alls utan det distar o låter inte alls bra även om insignalen verkar vara ok! Kanske ett line6 syndrom? 😄

Ja uppenbarligen ett line6 syndrom det där. Samma här med min Toneport. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du reggat på line6 sidan och dragit hem updateringar?

Ifall du inte redan har gjort det så kan du ladda hem Line6 edit oxo. Då får man lite bättre överblick över rattandet av ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt generellt svar igen: har du kollat igenom det officiella forumet för att se om det finns andra med samma problem? Om inte är det väl dags att starta en så att alla som är missnöjda med det här problemet kan visa Line 6 att problemet finns. Jag tog en snabb titt och det som verkar vara mest på tapeten är "audio drop-outs when connecting via USB", som kan vara relaterat till ditt problem. Har du testat att ansluta via en USB-hubb med egen strömförsörjning? Jag hade problem med min PodXT innan jag köpte en sån... sedan var det kirrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väl dropouts. För du har inget problem när du lyssnar direkt ur PODen (line-out eller hörlurar), eller hur?

Problemet ligger i podens USB-kommunikation med datorn, alltså den delen av PODen som är ljudkort. Jag tror på tipsen ovan från Hellpig o drloop, kolla Line6-forumet efter liknande problem.

USB-ljudkort kan vara stökigt, men det borde gå att lösa.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det distar även line-out och i lurar, så de e nånstans i poden de strular....Ska kolla line6 forum, men va kallar man de när de distar på engelska, har aldrig tänkt på vad de heter.

Åfan. Även när du inte har den inkopplad till datorn?

Då tror jag faktiskt att din POD är trasig och ska reklameras.

**

Dist / distortion är ett låneord. Samma på engelska.

**

Hoppas det ordnar sig!

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det distar även line-out och i lurar, så de e nånstans i poden de strular....Ska kolla line6 forum, men va kallar man de när de distar på engelska, har aldrig tänkt på vad de heter.

Åfan. Även när du inte har den inkopplad till datorn?

Då tror jag faktiskt att din POD är trasig och ska reklameras.

**

Dist / distortion är ett låneord. Samma på engelska.

**

Hoppas det ordnar sig!

tjing

Bengan

+1 på den. Låter illa även när den inte är inkopplad via USB så är det nog en helt annan femma... tillbaks till återförsäljaren med Poden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit ute för samma sak när jag försökt lina in min line6 stärkare in i datorn.....funka inte alls utan det distar o låter inte alls bra även om insignalen verkar vara ok! Kanske ett line6 syndrom? 😏

Ja uppenbarligen ett line6 syndrom det där. Samma här med min Toneport. 😏

Ändå rekommenderar du den utan förbehåll? https://www.studio.se/index.php?showtopic=59315&hl=

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett kort stycke för att visa hur de låter. Lyssna på hur det distar då och då och knäppande ljud som kommer ibland.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=5344

Är ingen datanörd så ursäkta om jag snubblar på formuleringarna. Orsaken är troligen att drivarna "har hoppat ur". Problemet kanske ligger hos Line 6 men Windows har tydligen egenheten att ställa om från DMA på IDE-kanalerna efter ett antal dropouts. Drabbades själv av det där (och det lät precis som din fil) och jag var helt övertygad om att det var ett hårdvarufel först och 4Sound misstänkte nån kallödning som kunde gått...

Det kan hjälpa att stänga av dom och sedan reboota, MEN det kan likväl bli så att fälten gråas ut och det INTE GÅR att byta till DMA! Lösningen är ett script som jag till sist hittade. Har tyvärr inte kvar länken till sidan som bäst beskrev fenomenet, men här är scriptet. Bara att spara ner och köra om det händer igen.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=re...3%B6k&meta=

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Har varit ute för samma sak när jag försökt lina in min line6 stärkare in i datorn.....funka inte alls utan det distar o låter inte alls bra även om insignalen verkar vara ok! Kanske ett line6 syndrom? 😆

Ja uppenbarligen ett line6 syndrom det där. Samma här med min Toneport. 😏

Ändå rekommenderar du den utan förbehåll? https://www.studio.se/index.php?showtopic=59315&hl=

Spelar aldrig in clean så än en sen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett kort stycke för att visa hur de låter. Lyssna på hur det distar då och då och knäppande ljud som kommer ibland.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=5344

Är ingen datanörd så ursäkta om jag snubblar på formuleringarna. Orsaken är troligen att drivarna "har hoppat ur". Problemet kanske ligger hos Line 6 men Windows har tydligen egenheten att ställa om från DMA på IDE-kanalerna efter ett antal dropouts. Drabbades själv av det där (och det lät precis som din fil) och jag var helt övertygad om att det var ett hårdvarufel först och 4Sound misstänkte nån kallödning som kunde gått...

Det kan hjälpa att stänga av dom och sedan reboota, MEN det kan likväl bli så att fälten gråas ut och det INTE GÅR att byta till DMA! Lösningen är ett script som jag till sist hittade. Har tyvärr inte kvar länken till sidan som bäst beskrev fenomenet, men här är scriptet. Bara att spara ner och köra om det händer igen.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=re...3%B6k&meta=

Ledsen om ja inte hänger med men va är "DMA på IDE-kanalerna " och vad menas med att "stänga av dom och sedan reboota"? Har ingen anning om vad det är =(

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...