Jump to content
Annons

Mikrofoner till inspelning av trummor


Garbom

Recommended Posts

jag är lite nyfiken på vad just DU använder då du spelar in trummor?

vad använder du för mikrofoner?

vilken typ av placering?

Vad använder du för Preamps osv...

Jag ser gärna ifall ni har tips på något lite mer billigare alternativ. men som ändå duger. det jag främst håller på med är inspelning av hårdrock/metal. men det förekommer så klart annat också. men oftast. jag har lånat OH mickar den senaste tiden och kört, Shure beta52 på kagge och 57or på virvel och pukor. och ibland en tlm103 som rumsmick. kör OH genom en Pacifica preamp och resten genom en Octane.

har testat något sånt där TSM kit med trummickar... kom med ett prisvärt förslag! 😛 men våga lägg fram ett dyrt förslag också. i form av vad vet jag... oh= 2x neumann u87? osv osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Senaste truminspelningen jag gjorde använde jag efter endel exprimentering följande setup:

Kick - AKG D112

Virvel över - Shure Sm57

Virvel under - Sennheiser MD 412

Hängpukor - Shure PG 56

Golvpuka - Shure PG52

Hihat - Line Audio CM3

Överhäng Line Audio CM3

Rumsmick - Tsm (billig stormembran)

Det var det som lät bäst på det trumsetet av vad jag hade tillgängligt.

Val av mickar beror helt på vad du vill ha för sound. Är det lite skitiga garagetrummor du vill åt tycker jag det funkar gött med virvel, Kick och OH. Vill du ha det där feta superlivetrumsettet fungerar närmickning bättre. En annan metod är att utgå från ett par riktigt bra överhängsmickar och sedan lyssna vad som behöver kompletteras. Förmodligen Kick. Tycker du att pukorna blir för svaga och saknar attack mickar du upp dem. Vill du ha lite mera rumsljud lägger du till en sån mick. Behöver t.ex. Riden eller hihaten lyftas i låten. Ja du fattar galoppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Golden Age GA1 (bandmick) till baskagge, bort från hål i skinn och eventuella puffar...

MD421 till virvel, snett nedåt från kanten riktad in över centrum av virveln.

Royer 121 eller vad den nu heter stereobandmick som överhäng.

En Blue Baby Bottle till rummet, lågt ned på stativet för att fånga baskaggen bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...