Jump to content
Annons

Gitarr nedstämd i B!


yonaz666

Recommended Posts

Tja! lite snabba tips på hur man kan få en gitarr nedstämd i B att låta bra?

när jag kör kvintackord på de tjockaste strängarna blir de bara för jävla grumligt?

just nu har jag spelat in 2 spår en i höger en i vänster

med massa dist, inte mkt bas, pyttle lite mid och fullt i diskant

bör nämnas att jag lirar death metal ^^

(kan inte ladda upp ett exempel från denna dator för hela internet hänger sig när jag försöker ladda upp ngt) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja! lite snabba tips på hur man kan få en gitarr nedstämd i B att låta bra?

när jag kör kvintackord på de tjockaste strängarna blir de bara för jävla grumligt?

just nu har jag spelat in 2 spår en i höger en i vänster

med massa dist, inte mkt bas, pyttle lite mid och fullt i diskant

bör nämnas att jag lirar death metal ^^

(kan inte ladda upp ett exempel från denna dator för hela internet hänger sig när jag försöker ladda upp ngt) 😆

Ja det är förmodligen disten som förstör en hel del.

Vilken strängtjocklek använder du? vad är det för gitarr och stärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

"med massa dist, inte mkt bas, pyttle lite mid och fullt i diskant"

Det är det som är problemet, backa på disten och dubba istället. Var inte för feg med midden heller, jag tycker att det är där "fläsket" sitter. Sen beror det lite på vilken tjocklek du har på strängarna också.

Okej alla hann före....

Redigerat av IrieNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Grövre strängar till att börja med, blir jäkligt svajigt och skallrar mycket när strängarna blir för slappa. Mindre dist blir oftast hårdare, men gitarrister har en tendens att vilja köra fullt ös! Kör ett spår med väldigt lite dist och ett med ganska mycket på varje sida, panna ut det mindre distade spåret till 80-100 % och det mer distade spåret till 30-60, du får prova dig fram lite tills det låter bra! Låter det fortfarande grumligt så spela in ett cleant spår och lägg i mitten om du spelar samma sak på båda sidorna alternativt panorera ut efter smak!

Edit: Tre pers hann ju före under tiden jag skrev, dags att köpa ett snabbare tangentbord tror jag 😆

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

100 % dist = Black Metal, men då gärna stämt i E eller F. 😆

Vilken musikstil är det?

Och Fertan, köp nytt tangentbord!

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! lite snabba tips på hur man kan få en gitarr nedstämd i B att låta bra?

när jag kör kvintackord på de tjockaste strängarna blir de bara för jävla grumligt?

just nu har jag spelat in 2 spår en i höger en i vänster

med massa dist, inte mkt bas, pyttle lite mid och fullt i diskant

bör nämnas att jag lirar death metal ^^

(kan inte ladda upp ett exempel från denna dator för hela internet hänger sig när jag försöker ladda upp ngt) 😉

Ja det är förmodligen disten som förstör en hel del.

Vilken strängtjocklek använder du? vad är det för gitarr och stärkare?

Jag har en ibanez ict700

har ett 013 set

och jag har en peavy valve king 50W

men när jag spelar in använder jag amplitube eller guitar rig

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på ditt klipp...

Massa kids skulle plundra gravar för det där!

Übermetal och tungt så det heter duga.

Grumligheten då...

Två saker är sagda:

Tjockare strängar för att öka spelbarheten och med det högre spänst i strängen vid lägre stämning.

Mindre dist, då en mindre spänd sträng rör sig över större område på mikrofonen vilket medför att signalen på gitarrmikrofonen blir så pass kraftig att den kommer klippa ingångsteget på din förstärkare.

Gitarren skapar alltså dist så genom att använda lika mycket distortion som du haft vid vanlig stämning gör att det blir kaka på kaka.

Dock ej att förglömma av värdefull information gällande lågt stämda gitarrer och något som många glömmer.

MENSURET!!!!

En vanlig gitarr är inte byggd för att stämmas ned mer än kanske ett tonsteg eller ett halvt.

Klangen blir felaktig i träet och splappa strängar är ju bekant.

Med ett längre mensur gör detta att du kan få en högre spänst i strängen vid lägre ton.

Sist men inte minst.

Oftast gör gitarrister tokigt fel.

En gitarrs register finns i mellanregistret.

Bas ska framföras av instrument gjorda för detta.

Lyft upp mellanregistret och tappa av ordenligt på baskontrollen på din stärkare så ska du se att det blir litte lättare med tonaliteten!

Täjk kääre!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
kom o tänka på en sak jag int tror har sagts ännu men som jag int är riktigt säker på 😄

Är pickuparna gjorda för så pass låga toner? 🙂

eller kompenserar strängtjockleken mot det? 😛

Nej det gäller att det man har, eller skaffar sig, mickar som klarar av och ge klart ljud trots rejält nedstämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde min Epiphon Les Paul i Drop A, fick ändå ut en rätt hyffsad ton ur den.

Körde på Zakk Wylde strängpaket. .011 - .062 har jag för mig att det var.

Funkade ännu bättre i B.

Man kan ju alltid lämna in den till t.ex. Musikbörsen och låta dom fixa till den så den

låter bra och inte skorrar och har sig.

Tungt ljud i klippet, men för mycket botten är det allt, EQ! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Har en fråga som passar ganska lämpligt här.

Jag funderar på att köpa ett 7strängat-sträng-set och sätta på en 6-strängad gura, och skippa ljusa E-strängen då. 😛 Borde inte vara några större problem el? Någon som testat?

/Memphis the metalman

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det ska väl funka utan problem göra det. Finns ju inga direkt rätt eller fel. Du får väl testa och berätta, eller än bättre lägg upp en fil av resultatet. Vad är det för storlekar på strängarna på det settet?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Bas ska framföras av instrument gjorda för detta.

Lyft upp mellanregistret och tappa av ordenligt på baskontrollen på din stärkare så ska du se att det blir litte lättare med tonaliteten!

Ett vanligt misstag. Och skulle det behövas liiite till bas på guran, gurorna kan man alltid höja lite på EQ:n vid runt 200hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska väl funka utan problem göra det. Finns ju inga direkt rätt eller fel. Du får väl testa och berätta, eller än bättre lägg upp en fil av resultatet. Vad är det för storlekar på strängarna på det settet?

Okej, då tar jag o testar. 😉 Tjocklek får jag väl ta några tjocka för att undvika sladder. Återkommer med hur det gick och ev ljudexempel.

To be continued..

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...