Jump to content
Annons

Oinkopplad topp pÄ scen


Fangus

Recommended Posts

Tjenare, nu var det dags att frÄga saker igen!

Det var sÄ att jag var pÄ en spelning med min ny införskaffade topp.

Och dÄ det Àr en med rör sÄ har jag fÄtt för mg att den ska stÄ pÄ och "vÀrmas upp"

och inte stÀngas av mellan soundcheck och gigget.

(Kör med olika toppar pÄ olika band)

Till frÄgan:

Skadas toppen av att stÄ oinkopplad till en lÄda?

Jag har Standby-switch pÄ den, antar att det Àr standard,

sÄ om stanbyen Àr avknÀppt, mÄste man ha en lÄda inkopplad dÄ?

Mycket snack om att toppen ska ta sÄ mkt stryk om den inte Àr inkopplat

eller har en "Resistans-Box"!

=)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej igen 😛

För det första:

SÀtt aldrig pÄ toppen utan att ha en högtalarlÄda (med rÀtt impedans) inkopplad.

För det andra:

Ta för vana att alltid ha förstÀrkaren i standby-lÀge en eller ett par minuter innan du sÀtter pÄ förstÀrkaren (sÀtter standby-switchen i on-lÀge). Var du Àn spelar, hemma eller pÄ gig.

För det tredje:

Gör samma sak fast tvÀrtom nÀr du stÀnger av förstÀrkaren.

För det fjÀrde:

Se regel nummer 1.

AlltsĂ„ nĂ€r du har soundcheckat sĂ„ sĂ€tter du förstĂ€rkaren i standby nĂ„gon minut och sen stĂ€nger du av den helt. DĂ€refter kopplar du ur den frĂ„n lĂ„dan. NĂ€r du sen ska pĂ„ scenen igen sĂ„ kopplar du in högtalaren, sen sĂ€tter du förstĂ€rkaren i standby och sen sĂ€tter du pĂ„ förstĂ€rkaren, ready to rock 🙂

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mycket snack om att toppen ska ta sÄ mkt stryk om den inte Àr inkopplat

eller har en "Resistans-Box"!

Som beskrevs ovan sÄ förlÀnger man livslÀngden pÄ rören om man lÄter förstÀrkaren stÄ i standbylÀge nÄgon minut innan pÄ och avstÀngning. DÄ vÀrms rören pÄ och kyls av gradvis.

Jag antar att resistans box Àr samma sak som en attenuator (t.ex. en thd hotplate som jag anvÀnder).

Det Àr en myt att rören tar extra stryk just p.g.a. en sÄdan. Det som hÀnder Àr att den tillÄter anvÀndaren att skruva upp sin förstÀrkare ordentligt (utan att man blir döv) sÄ att slutsteget fÄr arbeta, vilket de flesta sÄklart vill. Ju mer man pressar rören desto kortare livslÀngd fÄr de. SÄ det Àr bara naturligt slitage, inget annat.

Vill minnas att du har skaffat en ny Bugera topp och lÄda. Grattis till den tidiga julklappen. Hur lÀt det live?

BugerastÀrkarna Àr vÀldigt prisvÀrda och de lÄter bra pÄ testerna pÄ youtube, vore kul att testa.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mycket snack om att toppen ska ta sÄ mkt stryk om den inte Àr inkopplat

eller har en "Resistans-Box"!

Som beskrevs ovan sÄ förlÀnger man livslÀngden pÄ rören om man lÄter förstÀrkaren stÄ i standbylÀge nÄgon minut innan pÄ och avstÀngning. DÄ vÀrms rören pÄ och kyls av gradvis.

Jag antar att resistans box Àr samma sak som en attenuator (t.ex. en thd hotplate som jag anvÀnder).

Det Àr en myt att rören tar extra stryk just p.g.a. en sÄdan. Det som hÀnder Àr att den tillÄter anvÀndaren att skruva upp sin förstÀrkare ordentligt (utan att man blir döv) sÄ att slutsteget fÄr arbeta, vilket de flesta sÄklart vill. Ju mer man pressar rören desto kortare livslÀngd fÄr de. SÄ det Àr bara naturligt slitage, inget annat.

Vill minnas att du har skaffat en ny Bugera topp och lÄda. Grattis till den tidiga julklappen. Hur lÀt det live?

BugerastÀrkarna Àr vÀldigt prisvÀrda och de lÄter bra pÄ testerna pÄ youtube, vore kul att testa.

vill oxÄ veta hur den lÀt, e riktigt sugen pÄ en sÄn

//Tomas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...