Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det nÄgon trumplug (gÀrna billig) som lÄter som trummaskiner Ànnu inte hette trummaskiner utan kallades rytmbox?

TÀnk er en rytmbox för dem som inte hade rÄd med en Linn 9000 eller innan den fanns; Tony Mansfield (New Musik-plattorna frÄn 1980 och '81) eller Paul McCartney's Wings USA-turné, t ex.

Det bör alltsÄ handla om nÄgot runt eller före Roland DR-55 och dylika lÄdtrummisar.

Annons
Postat
Finns det nÄgon trumplug (gÀrna billig) som lÄter som trummaskiner Ànnu inte hette trummaskiner utan kallades rytmbox?

Jag har suttit och letat som en galning bland bokmĂ€rkena men inte hittat... För tvĂ„ Ă„r sen ungefĂ€r var jag inne pĂ„ en site som hade loopat olika rytmboxar fr tidigt 60-tal och framĂ„t och sedan skapat emulatorer i flash. Grym sida! Men som sagt, hittar inte lĂ€nken 😕

Postat

FrÄgan Àr huruvida du menar analoga trummaskiner eller digitala. Du nÀmner DR-55 vilken Àr digital och kanske du Àr ute efter nÄgon av de första digitala som i regel anvÀnde 8-bit 11-22kHz samplingar. HÀr Àr mitt enda tips att leta runt efter samplingar pÄ nÀtet. Finns folk som samplar och lÀgger upp sina gamla lÄdor. Alternativt finns det ett fÄtal sample cd's med ljud frÄn de riktigt gamla trummaskinerna. Kan Àven kolla pÄ vendolin men ofta har de Àldre trummaskinerna vÀldigt fÄ ljud vilket gör att du mycket vÀl kan fÄ betala 50-100kr per trumljud vilket kanske Àr lite vÀl saftigt.

/Majken

Postat (redigerat)

Har du Reason sÄ Àr problemet löst; svenska diskodiktator har gjort en fantastisk samling av rytmboxar och trummaskiner fördelat över tvÄ refills,

med redrumpatchar och allt.

---> www.diskodiktator.com

edit: Och dom Ă€r gratis! 😆

Redigerat av Dumb Dan
  • 2 veckor senare...
Postat
FrÄgan Àr huruvida du menar analoga trummaskiner eller digitala. Du nÀmner DR-55 vilken Àr digital SNIP

AHA!? Var 55:an digital? Wow...nÀe, dÄ har jag vilselett er alla. Jag har en analog TR-808 men den Àr alldeles för ny för de ljud jag Àr ute efter. Mer "pssst...pschhhh...tick".

Postat
Har du Reason sÄ Àr problemet löst; svenska diskodiktator har gjort en fantastisk samling av rytmboxar och trummaskiner fördelat över tvÄ refills,

edit: Och dom Ă€r gratis! 😏

Detta verkar ju vara helt fantastiskt!. Jag har inte lyssnar pÄ dem Ànnu men verkar oerhört lovande! Thanks y'all!

Postat
FrÄgan Àr huruvida du menar analoga trummaskiner eller digitala. Du nÀmner DR-55 vilken Àr digital och kanske du Àr ute efter nÄgon av de första digitala som i regel anvÀnde 8-bit 11-22kHz samplingar. HÀr Àr mitt enda tips att leta runt efter samplingar pÄ nÀtet. Finns folk som samplar och lÀgger upp sina gamla lÄdor. Alternativt finns det ett fÄtal sample cd's med ljud frÄn de riktigt gamla trummaskinerna. Kan Àven kolla pÄ vendolin men ofta har de Àldre trummaskinerna vÀldigt fÄ ljud vilket gör att du mycket vÀl kan fÄ betala 50-100kr per trumljud vilket kanske Àr lite vÀl saftigt.

/Majken

Kollade listan pÄ Diskodiktator...de pÄstÄr i alla fall att Dr-55 var analog men de kan ju ocksÄ ha fel... hur som helst...Diskodiktator verkar fantastisk!

Postat

edit: Och dom Ă€r gratis! 🙂

JassĂ„, den gamla S.P.O.C.K-medlemmen har svikigt den analoga andan och gĂ„tt över till Reason? 🙂😳:rolleyes:

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
JassÄ, den gamla S.P.O.C.K-medlemmen har svikigt den analoga andan och gÄtt över till Reason?

Tror jag knappast.

Men refillsen Àr sÀkert anledningen till minst 70% av alla hits. :rolleyes:

Postat

JassÄ, den gamla S.P.O.C.K-medlemmen har svikigt den analoga andan och gÄtt över till Reason?

Tror jag knappast.

Men refillsen Àr sÀkert anledningen till minst 70% av alla hits. :rolleyes:

Kanske ligger nĂ„got i det 😳 ...

Snygg signatur förresten 🙂

/Daniel

Postat
JassĂ„, den gamla S.P.O.C.K-medlemmen har svikigt den analoga andan och gĂ„tt över till Reason?  🙂  😳  :rolleyes:

NÄnstans pÄ sidan tror jag att det finns en bild pÄ hans Korg MS-vÀgg!! Skulle inte tro att man övergÄr helt till Reason om man har en sÄn...

Postat
Aningen sent, men nu har jag hittat lÀnken jag skrev om i ett tidigare inlÀgg. Inte lika smidigt som diskodiktator's refills men hÀr Àr iaf Virtual Drum Machines. Ha kul...

Inte alls sent...jag kommer att samla lite sÄdana hÀr ljud för framtida bruk. Verkligen en jÀttetrevlig sida Du hittade. Hoppas att han kommer att göra dem nedladdningsbara nÄgon gÄng.

Postat
Kollade listan pÄ Diskodiktator...de pÄstÄr i alla fall att Dr-55 var analog men de kan ju ocksÄ ha fel... hur som helst...Diskodiktator verkar fantastisk!

NejdÄ, kan vara jag som minns fel helt enkelt. DR-55'an kan nog mycket vÀl vara analog. KÀnde mig bara sÀker pÄ att det var en av de riktigt tidiga digitala.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.