Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada!

Jag har ett Edirol UA-25, externt USB-ljudkort. Jag använder det främst till inspelning av min 5150 som jag mikar med en SM57:a.

Till frågan: Kommer ljudet bli bättre av att koppla in en extern preamp, t.ex. en STUDIO PROJECTS VTB1, till mitt ljudkort?

Tacksam för svar 🙂

/Jesuses

Annons
Postat

Jag har svårt att tro att det kommer att tillföra något till ljudet som inte skulle gå att tillföra i programmet.

Vill du ha ett annat ljud så är mitt tips att satsa på att lära dig pluggar och effekter istället.

Förresten, vad är ett bättre ljud för dig?

Postat
Jag har svårt att tro att det kommer att tillföra något till ljudet som inte skulle gå att tillföra i programmet.

Vill du ha ett annat ljud så är mitt tips att satsa på att lära dig pluggar och effekter istället.

Okej, tack för hjälpen! Ska lära mig mina sonalksispluggar bättre känner jag.

Ett bättre ljud för mig är svårt att definiera, mer "tydligt" typ.

Postat

Okej, tack för hjälpen! Ska lära mig mina sonalksispluggar bättre känner jag.

Ett bättre ljud för mig är svårt att definiera, mer "tydligt" typ.

Då kan det kanske vara läge att se över lyssningen först. Alla beslut du tar under resans gång och alla små justeringar du gör, avspelar sig ju på hur bra upplösning du har i din lyssning... Tyvärr är lyssningen ofta bland det sista folk ger sig på och byter ut, eftersom de tror att det inte är så viktigt, men eftersom man hör allt genom monitorerna, så är de faktiskt bland det viktigaste i studion, skulle jag vilja påstå.

Postat
Då kan det kanske vara läge att se över lyssningen först. Alla beslut du tar under resans gång och alla små justeringar du gör, avspelar sig ju på hur bra upplösning du har i din lyssning... Tyvärr är lyssningen ofta bland det sista folk ger sig på och byter ut, eftersom de tror att det inte är så viktigt, men eftersom man hör allt genom monitorerna, så är de faktiskt bland det viktigaste i studion, skulle jag vilja påstå.

Och för mig är det motsatsen. Monitorer är det sista jag lägger pengar på och skulle inte ens använda ett par nya, dyra om jag fick dom gratis. Det ena eller det andra är väl inte fel, men du kanske ska ta reda på vilken typ av snubbe du är själv.

Postat

Och för mig är det motsatsen. Monitorer är det sista jag lägger pengar på och skulle inte ens använda ett par nya, dyra om jag fick dom gratis. Det ena eller det andra är väl inte fel, men du kanske ska ta reda på vilken typ av snubbe du är själv.

sant så sant.

ursäkta att jag inte är så kunna inom just detta. Men jag har sett många på youtube osv. som har externa USB-ljudkort liknande mitt eget, plus att dom har extern preamp till. Min fråga med "blir ljudet bättre" var inte så bra kanske. Alltså, vad är det för fördelar med att ha en extern preamp om man ändå har fantommatning och lika många ingångar på ljudkortet?

Postat

sant så sant.

ursäkta att jag inte är så kunna inom just detta. Men jag har sett många på youtube osv. som har externa USB-ljudkort liknande mitt eget, plus att dom har extern preamp till. Min fråga med "blir ljudet bättre" var inte så bra kanske. Alltså, vad är det för fördelar med att ha en extern preamp om man ändå har fantommatning och lika många ingångar på ljudkortet?

Du kan få en annan färgning eller andra egenskaper med en annan preamp - och om du inte är nöjd med preampen i ljudkortet, så kan det vara idé att skaffa en annan. Är du däremot nöjd med ljudet som det är nu, så är det bara att köra tills du tycker att det finns brister som du vill bli av med. Ibland skaffar folk däremot nya och dyrare prylar slentrianmässigt för att de tror att musiken ska bli bättre av det - och då är man ju lite snett på det... 🙂

Postat

sant så sant.

Du kan få en annan färgning eller andra egenskaper med en annan preamp - och om du inte är nöjd med preampen i ljudkortet, så kan det vara idé att skaffa en annan. Är du däremot nöjd med ljudet som det är nu, så är det bara att köra tills du tycker att det finns brister som du vill bli av med. Ibland skaffar folk däremot nya och dyrare prylar slentrianmässigt för att de tror att musiken ska bli bättre av det - och då är man ju lite snett på det... 😄

Okej. Jag är inte nöjd med gitarrljudet som jag får till, men jag har svårt att tro att det kan vara på grund av preampen. Alla säger ju att man måste vara nöjd med "inljudet" utan effekter osv. Nu är det ju som så att jag inte ens är nöjd med det ljudet alls. Kanske borde pröva med 2 SM57:or 🙂

Postat (redigerat)
"Alla säger ju att man måste vara nöjd med "inljudet" utan effekter osv"

Jag tycker det är utljudet man ska bry sig om. Något annat vore konstigt, tycker jag.

Skit in, guld ut, som man brukar säga.

Redigerat av laxlaxlax
Postat
"Alla säger ju att man måste vara nöjd med "inljudet" utan effekter osv"

😄

Jag tycker "alla" pratar skit. Det är väl utljudet man ska bry sig om? Skit in, guld ut, lyder mitt motto.

kanske var och ta i med att skriva alla. Många som jag hört säga så. sry.

Postat
Okej. Jag är inte nöjd med gitarrljudet som jag får till, men jag har svårt att tro att det kan vara på grund av preampen. Alla säger ju att man måste vara nöjd med "inljudet" utan effekter osv. Nu är det ju som så att jag inte ens är nöjd med det ljudet alls. Kanske borde pröva med 2 SM57:or 😄

Nä jag tror inte det är värt att köpa en preamp i den prisklassen för din del. Hellre köpa en mic till isåfall, kanske en av annan sort för att få lite variation? En Line Audio CM3 eller en Studio Projects B1 får du för ungefär samma peng.

Postat (redigerat)
Okej. Jag är inte nöjd med gitarrljudet som jag får till, men jag har svårt att tro att det kan vara på grund av preampen. Alla säger ju att man måste vara nöjd med "inljudet" utan effekter osv. Nu är det ju som så att jag inte ens är nöjd med det ljudet alls. Kanske borde pröva med 2 SM57:or 😄

Nä jag tror inte det är värt att köpa en preamp i den prisklassen för din del. Hellre köpa en mic till isåfall, kanske en av annan sort för att få lite variation? En Line Audio CM3 eller en Studio Projects B1 får du för ungefär samma peng.

Jag har ju som sagt en SM57:a. En studio project B1 ligger faktiskt högst upp på min önskelista ☺️

Förresten, menar du att kombinera både sm57:a och en b1:a samtidigt?

Redigerat av jesus
Postat

Ja det skadar ju aldrig. Du har väl 2 preamps på ljudkortet så. Du kan tex ha den ena lite längre ifrån, off axis eller till och med bakom lådan. Sen blanda de två.

Postat

Ja det skadar ju aldrig. Du har väl 2 preamps på ljudkortet så. Du kan tex ha den ena lite längre ifrån, off axis eller till och med bakom lådan. Sen blanda de två.

Mycket bra idé! Så fort B1:an blir min så ska jag pröva! 😄 tack för tipset!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.