Jump to content
Annons

Spela in trumset med kondensatormikrofoner?


debatt

Recommended Posts

Hoppas det rör på sig snart här, med dator nu i veckan o.s.v. Skulle vilja spela in trummor live istället för att köpa och använda Addictive Drums. Grejen är att jag "bara" har 4 st Sony-mikrofoner, tre är kondensatormikar och en är en mygga. Dessutom är 3 av de 4 stereomikar.

Sony electret kond mono 30-18 kHz; SPL 128 dB; xlr; voice/music omkopplare (low cut)

Sony elektret kond stereo 50-12 kHz; SPL 105 dB (?)

Sony elektret kond video stereo 100-15 kHz; SPL 110 dB; ställbar upptagn.vinkel 90/120 grader.

Sony myggmikrofon stereo 150-8 kHz (?); SPL (?)

Om jag använder dessa eller några av dem, hur ska jag placera dem på bäst sätt? Pukorna får gärna framträda extra väl.

Läste nån artikel där det stod att det kunde räcka med en myggmikrofon placerad ovanpå bastrumman för att få med allt tillfredsställande. Undrar hur det är med min mygga dock. Även vid vanligt tal verkar den dista. Kan en myggmikrofon verkligen palla ett trumsets ljudvoylmer?? Är det sant?

😮

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag funderar på att sätta stereokondensatormikrofonen framför bastrumman.

Ha stereokondensatormikrofonen video som överhängsmik med inställningen "wide" dvs. upptagningsvinkel 120 grader.

Sätta myggmiken ovanpå bastrumman, något vinklad mot snare & hihaten.

Slutligen placera monokondensatormiken på stativ snett vinklad ovanför mörka pukan, med upptagning av de andra två pukorna också.

Ingen aning om hur man mikar trumset... 😄😄😎

Men det kanske skulle fungera?

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på att sätta stereokondensatormikrofonen framför bastrumman.

Ha stereokondensatormikrofonen video som överhängsmik med inställningen "wide" dvs. upptagningsvinkel 120 grader.

Sätta myggmiken ovanpå bastrumman, något vinklad mot snare & hihaten.

Slutligen placera monokondensatormiken på stativ snett vinklad ovanför mörka pukan, med upptagning av de andra två pukorna också.

Ingen aning om hur man mikar trumset... 🙂😮🙂

Men det kanske skulle fungera?

//:debatt

Låter som om det skulle bli en himla soppa. 🙁

Nu har jag ju ingen aning om hur de här mikrofonerna låter, men jag skulle testa att ta monomicken och sätta som överhäng. Relativt nära, och riktad mot virveln. Sen skulle jag ta den bästa av stereomikrofonerna och använda som rumsmick en bit bort. Där borde du även kunna få fram lite bas från kaggen. Om någon av mickarna skulle palla trycket kan du ju teta att sätta en på kaggen och bara ta den ena av signalerna från den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Då skulle det nog bli fokus på virveln.

Trodde mitt "ruter" för placering av mikar var kalasbra:

En i mitten nedtill, en i varje sida och en mitt ovanför.

Vill man inte ha betoning på virveln?

Jag misstänker att det mest skulle sluta i fasfelskaos.

Bättre med få välplacerade mickar. Men det är ju bara att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Då skulle det nog bli fokus på virveln.

Trodde mitt "ruter" för placering av mikar var kalasbra:

En i mitten nedtill, en i varje sida och en mitt ovanför.

Vill man inte ha betoning på virveln?

Jag misstänker att det mest skulle sluta i fasfelskaos.

Bättre med få välplacerade mickar. Men det är ju bara att testa!

Exakt!! Vi kommer att testa. Ingen betoning på virveln, tack! Ingen virvel alls helst - funderar på att ta bort den ur trumsetet. Jag är "nästan bara" ute efter pukorna egentligen, i min musik, och någon hihat och möjligen bastrumma.

😎

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Då skulle det nog bli fokus på virveln.

Trodde mitt "ruter" för placering av mikar var kalasbra:

En i mitten nedtill, en i varje sida och en mitt ovanför.

Vill man inte ha betoning på virveln?

Jag misstänker att det mest skulle sluta i fasfelskaos.

Bättre med få välplacerade mickar. Men det är ju bara att testa!

Exakt!! Vi kommer att testa. Ingen betoning på virveln, tack! Ingen virvel alls helst - funderar på att ta bort den ur trumsetet. Jag är "nästan bara" ute efter pukorna egentligen, i min musik, och någon hihat och möjligen bastrumma.

😄

//:debatt

Ajfan!

Ja ja. Mitt tips är iaf att försöka få det att låta så bra som möjligt med bara en välplacerad mikrofon, och sedan komplettera där det känns som om det saknas efterhand.

Och tänk för guds skull på att det är mycket viktigare (typ) att det låter bra akustiskt; att trummorna är bra stämda och att det är bra spelat. På just trummor gör perfekt anslag mycket mer nytta än bra mikrofoner. Och framför allt mer nytta än många mikrofoner. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hoppas det rör på sig snart här, med dator nu i veckan o.s.v. Skulle vilja spela in trummor live istället för att köpa och använda Addictive Drums. Grejen är att jag "bara" har 4 st Sony-mikrofoner, tre är kondensatormikar och en är en mygga. Dessutom är 3 av de 4 stereomikar.

Sony electret kond mono 30-18 kHz; SPL 128 dB; xlr; voice/music omkopplare (low cut)

Sony elektret kond stereo 50-12 kHz; SPL 105 dB (?)

Sony elektret kond video stereo 100-15 kHz; SPL 110 dB; ställbar upptagn.vinkel 90/120 grader.

Sony myggmikrofon stereo 150-8 kHz (?); SPL (?)

Om jag använder dessa eller några av dem, hur ska jag placera dem på bäst sätt? Pukorna får gärna framträda extra väl.

Läste nån artikel där det stod att det kunde räcka med en myggmikrofon placerad ovanpå bastrumman för att få med allt tillfredsställande. Undrar hur det är med min mygga dock. Även vid vanligt tal verkar den dista. Kan en myggmikrofon verkligen palla ett trumsets ljudvoylmer?? Är det sant?

🙂

//:debatt

Myggan kan funka bra, men som du säger så kanske inte din mygga fixar det där. Så länge den inte distar borde det inte vara något problem. Testa!

I annat fall: En stereomick som överhäng, den kommer ta upp pukorna bra också. Flytta runt den tills den ger en bra helhetsbild av trummorna. Det är i överhänget du bygger ditt trumsound. Ställ micken i XY eller blumlein.

Monomicken framför baskaggen, du kan behöva vinkla mikrofonen lite så att det inte blåser rakt in i membranet när kaggen spelar. Alternativt använda puffskydd. Den här micken ska framför allt ge mer fokus och botten till kaggen, sträva efter en bra helhetsbild av baskaggen.

Detta är grunduppställningen, sen kan du såklart testa att använda en rumsmikrofon. Leta då upp det ställe i rummet där trumsetet låter köttigast, ställ micken där. Färdigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...