Jump to content
Annons

Koppla InEar-system till Mixern


ElectricMayhem (oregistrerad)

Recommended Posts

ElectricMayhem (oregistrerad)

Har hittat en massa olika trådar i forumet om Inear-system osv. men inte lyckats hitta nå'n info kring hur man får ihop det hela med mixern. Har som sångare i ett band tröttnat pissigt "rep-ljud" där man aldrig hör sig själv 😛 . Funderar skarpt på att skaffa typ. Shure's InEar-system. Men hur ska man få ihop det hela så att var och en kan mixa "sitt" ljud och få ut det i sina lurar. Vi kör med en Mackie CFX20-mixer men den har bara 2 aux-send-portar. Betyder det att vi bara kan få 2 olika ljudmixningar? (vi är en 4manna-sättning) Hur göra? Total novis inom ämnet.... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har hittat en massa olika trådar i forumet om Inear-system osv. men inte lyckats hitta nå'n info kring hur man får ihop det hela med mixern. Har som sångare i ett band tröttnat pissigt "rep-ljud" där man aldrig hör sig själv 😛 . Funderar skarpt på att skaffa typ. Shure's InEarInEar-system. Men hur ska man få ihop det hela så att var och en kan mixa "sitt" ljud och få ut det i sina lurar. Vi kör med en Mackie CFX20-mixer men den har bara 2 aux-send-portar. Betyder det att vi bara kan få 2 olika ljudmixningar? (vi är en 4manna-sättning) Hur göra? Total novis inom ämnet.... 😎

Det går åt en aux från ert mixerbord för att få egen mix i inearet. Vill man dessutom ha lyssningen i stereo så går det åt två auxar per inearsystem. Ett råd är att INTE köpa shure´s system. Tyvärr så är dom riktigt dåliga. Dock så har dom en modell som riktigt bra och det är PSM700. Men ett komplett system går på 25-35 papp beroende på snäckor.

Slå till då istället på Sennheiser. Spelar riktigt bra plus att sändaren har en bra grönbelyst dislay som går över till rött när det skickas för stark signal in i den. Plus att mottagaren har riktigt med kräm i sig. Spelar tre gånger så högre än shure´s system. Så pass att det bli för högt. Däremot så är sennheisers snäckor som följer med inte bra. Så där får man kolla på annat.

Ett annat riktig bra system är garwood. Men inte så vanligt på den här sidan klotet!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni spelar hyfsat lågt kan ni lyssna direkt i hörlursuttaget, på main-mixen så att säga. Så gör jag alltid när jag spelar enmansband med bakgrunder. Då hör jag samma ljud som går ut i PAt. Jag har också bara två aux send, de använder jag till delay resp reverb. Spelar man så live har man rätt bra koll på utljudet. Och gitaristerna kan klara sig med en 10 watts stärkare och få världens tryck ändå. Eller PODar kanske.

En annan mkt bra sak med att enbart köra inear som lyssning är att man kan köra kompressor på sången, det funkar mycket sämre med vanliga monitorlådor, det blir väldigt lätt rundgång med kompressor på sången. Så när jag spelar med bandet och vi har monitorlådor till sången tvingas jag tyvärr skippa kompressorn, saknar den väldigt Utan kompressor skriker man mycket mer på nåt vis. Med inear har man dessutom exakt koll på hur mycket reverb som går ut i PA-mixen. Men då vill det ju till att man kan enas om en mix som alla gillar. Lägger man ner lite jobb på mixen och blir van den i replokalen så kommer man att skitlätt få bra ljud live. Hör alla varann bra är det lättare att nyansera och spela snyggt ihop.

Men man får passa sig väldigt noga för att inte ha för högt i propparna, då sabbar man hörseln snabbt. Jag kör med stora fula studiolurar när jag rocktrubadurar, men jag är ändå så ful att det inte spelar nån roll. Riktiga lurar är nog mindre skadliga för hörseln än inear. Jäkligt bra för trummisen om inte annat.

Behringer gör hörlursförstärkare så att var och en kan ställa volymen. Bra, eftersom olika lurar och proppar kan låta mkt olika starkt.

Ska man snabbt lära sig sjunga bra live är in-ear kanonbra. Och ni slipper köpa och bära tunga dyra monitorer.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

ElectricMayhem (oregistrerad)
Det går åt en aux från ert mixerbord för att få egen mix i inearet. Vill man dessutom ha lyssningen i stereo så går det åt två auxar per inearsystem. Ett råd är att INTE köpa shure´s system. Tyvärr så är dom riktigt dåliga. Dock så har dom en modell som riktigt bra och det är PSM700. Men ett komplett system går på 25-35 papp beroende på snäckor.

Slå till då istället på Sennheiser. Spelar riktigt bra plus att sändaren har en bra grönbelyst dislay som går över till rött när det skickas för stark signal in i den. Plus att mottagaren har riktigt med kräm i sig. Spelar tre gånger så högre än shure´s system. Så pass att det bli för högt. Däremot så är sennheisers snäckor som följer med inte bra. Så där får man kolla på annat.

Ett annat riktig bra system är garwood. Men inte så vanligt på den här sidan klotet!

Tolkar ditt svar som att mixern vi har inte fixar uppgiften!? Ere en ny mixer som gäller, eller kan man slav-koppla en separat och lite enklare monitormixer (men med en jädrans massa AUX-portar) till den vi har? Vi skulle således behöva 8 st AUX-portar till InEar systemet och kanske nårra extra till effekter. Känns surt att behöva dumpa en mixer som förövrigt funkar alldeles utmärkt.

Redigerat av ElectricMayhem
Link to comment
Dela på andra sajter

Tolkar ditt svar som att mixern vi har inte fixar uppgiften!? Ere en ny mixer som gäller, eller kan man slav-koppla en separat och lite enklare monitormixer (men med en jädrans massa AUX-portar) till den vi har? Vi skulle således behöva 8 st AUX-portar till InEar systemet och kanske nårra extra till effekter. Känns surt att behöva dumpa en mixer som förövrigt funkar alldeles utmärkt.

Ja det suger när det blir så här. Det går ju som herr Nilsson sa att koppla på nån extern utgång men då får man ju utljudet och vill man då sänka nått i lyssningen så påverkar det ju utljudet. Så hur än du gör så är arslet där bak.

Det går ju att splitta alla signaler in i bordet med typ y-splitar och ha just en monitormixer med en massa aux. Men det kostar ju ändå en slant och då är ni ju ändå där med att köpa en helt ny mixer.

Det här med inear har ju funnits ett bra tag. Men först nu så ser man att det kommer mixerbord med en massa aux. Specillet digitalbord som har blivit snuskigt billiga där man kan länka ihop auxar så dom jobbar parallellt just för att koppla inear.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

ElectricMayhem (oregistrerad)
Ja det suger när det blir så här. Det går ju som herr Nilsson sa att koppla på nån extern utgång men då får man ju utljudet och vill man då sänka nått i lyssningen så påverkar det ju utljudet. Så hur än du gör så är arslet där bak.

Det går ju att splitta alla signaler in i bordet med typ y-splitar och ha just en monitormixer med en massa aux. Men det kostar ju ändå en slant och då är ni ju ändå där med att köpa en helt ny mixer.

Det här med inear har ju funnits ett bra tag. Men först nu så ser man att det kommer mixerbord med en massa aux. Specillet digitalbord som har blivit snuskigt billiga där man kan länka ihop auxar så dom jobbar parallellt just för att koppla inear.

Hmmm...ja de tål att funderas på.. :rolleyes: . Än så länge använder vi de effekter som finns i mixern så båda AUX'arna är tomma. Kanske får bli så att jag ensam kör med InEar på en AUX, osså får gitarr,bas och trummor samsas på en seriekopplad monitorslinga. Om de kan samsas om det så borde väl de kunna funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

ElectricMayhem (oregistrerad)
Om ni spelar hyfsat lågt kan ni lyssna direkt i hörlursuttaget, på main-mixen så att säga. Så gör jag alltid när jag spelar enmansband med bakgrunder. Då hör jag samma ljud som går ut i PAt. Jag har också bara två aux send, de använder jag till delay resp reverb. Spelar man så live har man rätt bra koll på utljudet. Och gitaristerna kan klara sig med en 10 watts stärkare och få världens tryck ändå. Eller PODar kanske.

En annan mkt bra sak med att enbart köra inear som lyssning är att man kan köra kompressor på sången, det funkar mycket sämre med vanliga monitorlådor, det blir väldigt lätt rundgång med kompressor på sången. Så när jag spelar med bandet och vi har monitorlådor till sången tvingas jag tyvärr skippa kompressorn, saknar den väldigt Utan kompressor skriker man mycket mer på nåt vis. Med inear har man dessutom exakt koll på hur mycket reverb som går ut i PA-mixen. Men då vill det ju till att man kan enas om en mix som alla gillar. Lägger man ner lite jobb på mixen och blir van den i replokalen så kommer man att skitlätt få bra ljud live. Hör alla varann bra är det lättare att nyansera och spela snyggt ihop.

Men man får passa sig väldigt noga för att inte ha för högt i propparna, då sabbar man hörseln snabbt. Jag kör med stora fula studiolurar när jag rocktrubadurar, men jag är ändå så ful att det inte spelar nån roll. Riktiga lurar är nog mindre skadliga för hörseln än inear. Jäkligt bra för trummisen om inte annat.

Behringer gör hörlursförstärkare så att var och en kan ställa volymen. Bra, eftersom olika lurar och proppar kan låta mkt olika starkt.

Ska man snabbt lära sig sjunga bra live är in-ear kanonbra. Och ni slipper köpa och bära tunga dyra monitorer.

Nja..."hysat lågt" stämmer nog dåligt...mina bandbröder gillar volym 😄 ...det é orsaken till mina funderingar till InEar. Eftersom jag inte hör mig själv ett smack så blir det kämpigt med intoneringen. De där med att vrida ner volymen på Marshall-stärkaren går inte riktigt hem.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det suger när det blir så här. Det går ju som herr Nilsson sa att koppla på nån extern utgång men då får man ju utljudet och vill man då sänka nått i lyssningen så påverkar det ju utljudet. Så hur än du gör så är arslet där bak.

Det går ju att splitta alla signaler in i bordet med typ y-splitar och ha just en monitormixer med en massa aux. Men det kostar ju ändå en slant och då är ni ju ändå där med att köpa en helt ny mixer.

Det här med inear har ju funnits ett bra tag. Men först nu så ser man att det kommer mixerbord med en massa aux. Specillet digitalbord som har blivit snuskigt billiga där man kan länka ihop auxar så dom jobbar parallellt just för att koppla inear.

Hmmm...ja de tål att funderas på.. :rolleyes: . Än så länge använder vi de effekter som finns i mixern så båda AUX'arna är tomma. Kanske får bli så att jag ensam kör med InEar på en AUX, osså får gitarr,bas och trummor samsas på en seriekopplad monitorslinga. Om de kan samsas om det så borde väl de kunna funka?

Jag funderar på varför inte ett perfekt PA-utljud inte även skulle vara det bästa i lyssningen? Hör tex sångaren sig själv starkare i lyssningen än resten av bandet, håller han ju igen, och kan tom sjunga falskt eftersom de andra hörs för lite. När vi spelar med bandet kollar jag först att PAt funkar, lådor och alla mickar osv. När vi ska göra soundcheck drar jag ur kablarna till PA-lådorna så de tystnar helt, sen tar jag på mig studiolurarna kopplade till hörlursuttaget och gör själv soundchecken i lurarna. Det går mycket fortare och blir mycket mycket bättre än om man ska springa fram och tillbaks upp till scenen och skruva och ut igen på golvet och lyssna. Sen är det bara att sätta i kablarna till PA-lådorna. Alla brukar bara gapa hur ljudet direkt blir så bra.

Att dribbla så att alla i bandet har olika mixar i sina in-ear verkar stendumt om ni frågar mig. Då har ni ju absolut ingen koll på hur det låter ute i salongen, ni får noll begrepp om hur ni ska spela tillsammans! Det blir bara en massa korkad teknikerteknik som går ut på att tusen olika icke fungerande grejer ska koppla in och ljudet blir totalvärdelöst.

Om man använder stärkare och monitorer (högtalare) kan jag fatta vitsen med att ha flera olika mixar i monitorerna, gitarristen vill kanske ha mer av keyboarden än av sin egen gitarr i den monitor han har framför sig, Gitarren hör han ju direkt ur stärkarlådan. Men kör man med in-ear måste ju det bästa vara att alla hör samma ljud samma ljud som publiken hör, nästan samma ljud som på en färdigmixad cd.

Strunta i det där med en massa separata aux för in-earslyssning. Prova att ta samma ljud till alla och sätt på högdämpande dj-lurar på trummisen, så att han bara hör sig själv genom lurarna. Då får alla superkoll på hela ljudet ut i salongen, och det bir ruggigt roligt att spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni spelar hyfsat lågt kan ni lyssna direkt i hörlursuttaget, på main-mixen så att säga. Så gör jag alltid när jag spelar enmansband med bakgrunder. Då hör jag samma ljud som går ut i PAt. Jag har också bara två aux send, de använder jag till delay resp reverb. Spelar man så live har man rätt bra koll på utljudet. Och gitaristerna kan klara sig med en 10 watts stärkare och få världens tryck ändå. Eller PODar kanske.

En annan mkt bra sak med att enbart köra inear som lyssning är att man kan köra kompressor på sången, det funkar mycket sämre med vanliga monitorlådor, det blir väldigt lätt rundgång med kompressor på sången. Så när jag spelar med bandet och vi har monitorlådor till sången tvingas jag tyvärr skippa kompressorn, saknar den väldigt Utan kompressor skriker man mycket mer på nåt vis. Med inear har man dessutom exakt koll på hur mycket reverb som går ut i PA-mixen. Men då vill det ju till att man kan enas om en mix som alla gillar. Lägger man ner lite jobb på mixen och blir van den i replokalen så kommer man att skitlätt få bra ljud live. Hör alla varann bra är det lättare att nyansera och spela snyggt ihop.

Men man får passa sig väldigt noga för att inte ha för högt i propparna, då sabbar man hörseln snabbt. Jag kör med stora fula studiolurar när jag rocktrubadurar, men jag är ändå så ful att det inte spelar nån roll. Riktiga lurar är nog mindre skadliga för hörseln än inear. Jäkligt bra för trummisen om inte annat.

Behringer gör hörlursförstärkare så att var och en kan ställa volymen. Bra, eftersom olika lurar och proppar kan låta mkt olika starkt.

Ska man snabbt lära sig sjunga bra live är in-ear kanonbra. Och ni slipper köpa och bära tunga dyra monitorer.

Nja..."hysat lågt" stämmer nog dåligt...mina bandbröder gillar volym 😄 ...det é orsaken till mina funderingar till InEar. Eftersom jag inte hör mig själv ett smack så blir det kämpigt med intoneringen. De där med att vrida ner volymen på Marshall-stärkaren går inte riktigt hem.. :rolleyes:

Men om de också hör sig själva bara genom in-ear kommer de att upptäcka att de inte spelar nån roll om de lirar svagt på marshallens mastervolym, trycket ut i PAt blir lika bra eller bättre ändå.

En variant om du inte hör dig själv är att köra med bara en in-ear-propp där hör du dig själv. Resten av bandet hör du direkt utan lyssningspropp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörselskyddsproppar.

Det finns ju proppar som dämpar ljudet utan att försämra det. Om du kör med såna kanske du hör dig själv bättre, direkt genom skallen liksom, på samma sätt som Jerry Williams gör när han håller för ena örat. Du får du minst hörselskador också och Marshallbröderna kan spela på sin trivselvolym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat en massa olika trådar i forumet om Inear-system osv. men inte lyckats hitta nå'n info kring hur man får ihop det hela med mixern. Har som sångare i ett band tröttnat pissigt "rep-ljud" där man aldrig hör sig själv :rolleyes: . Funderar skarpt på att skaffa typ. Shure's InEarInEar-system. Men hur ska man få ihop det hela så att var och en kan mixa "sitt" ljud och få ut det i sina lurar. Vi kör med en Mackie CFX20-mixer men den har bara 2 aux-send-portar. Betyder det att vi bara kan få 2 olika ljudmixningar? (vi är en 4manna-sättning) Hur göra? Total novis inom ämnet.... 😄

Det går åt en aux från ert mixerbord för att få egen mix i inearet. Vill man dessutom ha lyssningen i stereo så går det åt två auxar per inearsystem. Ett råd är att INTE köpa shure´s system. Tyvärr så är dom riktigt dåliga. Dock så har dom en modell som riktigt bra och det är PSM700. Men ett komplett system går på 25-35 papp beroende på snäckor.

Slå till då istället på Sennheiser. Spelar riktigt bra plus att sändaren har en bra grönbelyst dislay som går över till rött när det skickas för stark signal in i den. Plus att mottagaren har riktigt med kräm i sig. Spelar tre gånger så högre än shure´s system. Så pass att det bli för högt. Däremot så är sennheisers snäckor som följer med inte bra. Så där får man kolla på annat.

Ett annat riktig bra system är garwood. Men inte så vanligt på den här sidan klotet!

Du tycker de här killarna ska köpa lyssningsystem för uppåt 40.000? Har du varit ut i verkligheten nån gång? " inte så vanligt på den här sidan klotet!" Det låter som förslagen på Neumannmickar till de som ska börja spela in på enklaste viset med en enda billig mick, den de knappt ändå har råd med. Spelar du live så ofta, och med såna gager att du handlar sennheisersystem, kastar deras snäckor och hämtar bättre på andra sidan klotet? Heter du Michael Jackson eller Paul Mc Cartney?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycker de här killarna ska köpa lyssningsystem för uppåt 40.000? Har du varit ut i verkligheten nån gång? " inte så vanligt på den här sidan klotet!" Det låter som förslagen på Neumannmickar till de som ska börja spela in på enklaste viset med en enda billig mick, den de knappt ändå har råd med. Spelar du live så ofta, och med såna gager att du handlar sennheisersystem, kastar deras snäckor och hämtar bättre på andra sidan klotet? Heter du Michael Jackson eller Paul Mc Cartney?

Men lider du av dyslexi? Läs igen!

Jag skrev att dom INTE skulle köpa shure... INTE, det enda dom har som är bra är FÖR DYRT!

Och JA det ÄR det verkligheten. Kolla upp det själv. Jag har jobbat med både Shure, Sennheiser, och Garwood. Vilka system har DU jobbat med när du tykte att det är väl bra om man kan köra lyssning från PA't?

Garwood är ett skitbra inearsystem men det är inte så vanligt "på den här sidan av klotet" Alltså så är dom vanliga i staterna.

Och igen då.. VAD är det du svammlar om?

Det låter som förslagen på Neumannmickar till de som ska börja spela in på enklaste viset med en enda billig mick, den de knappt ändå har råd med. Spelar du live så ofta, och med såna gager att du handlar sennheisersystem, kastar deras snäckor och hämtar bättre på andra sidan klotet? Heter du Michael Jackson eller Paul Mc Cartney?
??

ElectricMayhem frågade om ett inearsystem och jag gav han tips!

Och Sennheiser är både bättre OCH billigare...

Vad gav du? En massa fummel, dessutom på tre inlägg i rad....svammel...

Edit: stavfel + råd & rön? Nja..

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat en massa olika trådar i forumet om Inear-system osv. men inte lyckats hitta nå'n info kring hur man får ihop det hela med mixern. Har som sångare i ett band tröttnat pissigt "rep-ljud" där man aldrig hör sig själv :rolleyes: . Funderar skarpt på att skaffa typ. Shure's InEarInEar-system. Men hur ska man få ihop det hela så att var och en kan mixa "sitt" ljud och få ut det i sina lurar. Vi kör med en Mackie CFX20-mixer men den har bara 2 aux-send-portar. Betyder det att vi bara kan få 2 olika ljudmixningar? (vi är en 4manna-sättning) Hur göra? Total novis inom ämnet.... 😄

Det går åt en aux från ert mixerbord för att få egen mix i inearet. Vill man dessutom ha lyssningen i stereo så går det åt två auxar per inearsystem. Ett råd är att INTE köpa shure´s system. Tyvärr så är dom riktigt dåliga. Dock så har dom en modell som riktigt bra och det är PSM700. Men ett komplett system går på 25-35 papp beroende på snäckor.

Slå till då istället på Sennheiser. Spelar riktigt bra plus att sändaren har en bra grönbelyst dislay som går över till rött när det skickas för stark signal in i den. Plus att mottagaren har riktigt med kräm i sig. Spelar tre gånger så högre än shure´s system. Så pass att det bli för högt. Däremot så är sennheisers snäckor som följer med inte bra. Så där får man kolla på annat.

Ett annat riktig bra system är garwood. Men inte så vanligt på den här sidan klotet!

Du tycker de här killarna ska köpa lyssningsystem för uppåt 40.000? Har du varit ut i verkligheten nån gång? " inte så vanligt på den här sidan klotet!" Det låter som förslagen på Neumannmickar till de som ska börja spela in på enklaste viset med en enda billig mick, den de knappt ändå har råd med. Spelar du live så ofta, och med såna gager att du handlar sennheisersystem, kastar deras snäckor och hämtar bättre på andra sidan klotet? Heter du Michael Jackson eller Paul Mc Cartney?

Men lider du av dyslexi? Läs igen!

Jag skrev att dom INTE skulle köpa shure... INTE, det enda dom har som är bra är FÖR DYRT!

Och JA det ÄR det verkligheten. Kolla upp det själv. Jag har jobbat med både Shure, Sennheiser, och Garwood. Vilka system har DU jobbat med när du tykte att det är väl bra om man kan köra lyssning från PA't?

Garwood är ett skitbra inearsystem men det är inte så vanligt "på den här sidan av klotet" Alltså så är dom vanliga i staterna.

Och igen då.. VAD är det du svammlar om?

Det låter som förslagen på Neumannmickar till de som ska börja spela in på enklaste viset med en enda billig mick, den de knappt ändå har råd med. Spelar du live så ofta, och med såna gager att du handlar sennheisersystem, kastar deras snäckor och hämtar bättre på andra sidan klotet? Heter du Michael Jackson eller Paul Mc Cartney?

ElectricMayhem frågade om ett inearsystem och jag gav han "röd & rån"

Vad gav du? En massa fummel, dessutom på tre inlägg irad....svammel...

Fummel? Att ha mixerns masterljud i lurarna är inget fummel, det kör många med. Vad ska man annars med in-earlyssning till? Ska man ratta bort typ två av medmusikerna så att man slipper höra dem?! Spelar man tajtare och bättre då kanske? Jag kör ljudet från hörlursuttaget, det är helt perfekt. Att jag kör med studiolurar beror på att det inte finns några inear som är tillräckligt smala för mina hörselgångar, jag får stå och peta på dem hela tiden. Studiolurarna är skönare och dämpar allt runtikringljud. Om jag som gitarrist i lurarna hör en annan mix än den publiken hör, då har jag ingen chans att veta hur jag ska nyansera för att höras lagom mycket på alla ställen i låtarna.

Jag tycker nog det verkar som att du inte fattar mycket om musik.

Nu överlämnar jag åt andra att tycka i det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fummel? Att ha mixerns masterljud i lurarna är inget fummel, det kör många med. Vad ska man annars med in-earlyssning till? Ska man ratta bort typ två av medmusikerna så att man slipper höra dem?! Spelar man tajtare och bättre då kanske? Jag kör ljudet från hörlursuttaget, det är helt perfekt. Att jag kör med studiolurar beror på att det inte finns några inear som är tillräckligt smala för mina hörselgångar, jag får stå och peta på dem hela tiden. Studiolurarna är skönare och dämpar allt runtikringljud. Om jag som gitarrist i lurarna hör en annan mix än den publiken hör, då har jag ingen chans att veta hur jag ska nyansera för att höras lagom mycket på alla ställen i låtarna.

Jag tycker nog det verkar som att du inte fattar mycket om musik.

Nu överlämnar jag åt andra att tycka i det här.

chockadskeptisk.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

ElectricMayhem (oregistrerad)

Märker att det verkar finnas lite olika uppfattningar kring praktiserandet av InEar 😄 . Väldigt intressant att se hur andra gör och vad som passar dom bäst, så jag är väldigt tacksam för samtliga svar jag får. All info hjälper mig att bilda mig en egen uppfattning kring vad som ev. kan passa vårt band bäst. Alla är vi olika och har olika behov att uppfylla. Kanske gick jag händelserna lite iförväg genom att ställa frågor kring en potentiell lösning på de grundproblem som jag egentligen vill lösa. Så jag vänder på steken och listar istället de problem jag vill lösa, osså kanske det finns nån som har smarta lösningar på problemen, som nödvändigtvis inte behöver resultera i InEar-system 🙂

Jag vill åstadkomma följande:

*Kunna höra min egen sång klart och tydligt (så jag kan intonera utan problem)

*Minska den totala ljudvolymen som blir på scenen och i replokalen för att spara mina öron och rädda min framtida hörsel men ändå ha möjligheten att låta andra (publik alt. bandkollegor) höra en högre volym. Vanliga öronproppar är inget alternativ, då jag tycker det blir omöjligt att sjunga med dom.

*Kunna minska volymen på enskilda ljudkällor som jag tycker är för höga utan att mina bandkollegor påverkas av hur jag vill ha ljudbilden.

....men spontant kändes det som att InEar-system var den naturliga lösningen, därav min fråga kring hur detta kopplas mot mixern.

Dagens citat "-En av de bästa sakerna med böcker är att det ibland finns fantastiska bilder i dem. "

Källa: George W. Bush ☺️

Redigerat av ElectricMayhem
Link to comment
Dela på andra sajter

Märker att det verkar finnas lite olika uppfattningar kring praktiserandet av InEar 😉 . Väldigt intressant att se hur andra gör och vad som passar dom bäst, så jag är väldigt tacksam för samtliga svar jag får. All info hjälper mig att bilda mig en egen uppfattning kring vad som ev. kan passa vårt band bäst. Alla är vi olika och har olika behov att uppfylla. Kanske gick jag händelserna lite iförväg genom att ställa frågor kring en potentiell lösning på de grundproblem som jag egentligen vill lösa. Så jag vänder på steken och listar istället de problem jag vill lösa, osså kanske det finns nån som har smarta lösningar på problemen, som nödvändigtvis inte behöver resultera i InEar-system 😛

Jag vill åstadkomma följande:

*Kunna höra min egen sång klart och tydligt (så jag kan intonera utan problem)

*Minska den totala ljudvolymen som blir på scenen och i replokalen för att spara mina öron och rädda min framtida hörsel men ändå ha möjligheten att låta andra (publik alt. bandkollegor) höra en högre volym. Vanliga öronproppar är inget alternativ, då jag tycker det blir omöjligt att sjunga med dom.

*Kunna minska volymen på enskilda ljudkällor som jag tycker är för höga utan att mina bandkollegor påverkas av hur jag vill ha ljudbilden.

....men spontant kändes det som att InEar-system var den naturliga lösningen, därav min fråga kring hur detta kopplas mot mixern.

Dagens citat "-En av de bästa sakerna med böcker är att det ibland finns fantastiska bilder i dem. "

Källa: George W. Bush 😄

Vad har ni för sättning? Sjunger du enbart, och de andra tre spelar git, bas o trumma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni för sättning? Sjunger du enbart, och de andra tre spelar git, bas o trumma?

Jepp, det stämmer.

Då borde det vara enklast med en aktiv monitor som du har på golvet alldeles framför dig, och så kör du enbart sången i den.Då har du en aux kvar att gasa lite reverb eller nåt med. De andra hör sig själva ändå. Om de kör med dubbla fyr-tolvlådor och gasar på allt vad det går blir det svårt, då hör du dig nog inte själv hur du än gör. Du måste få dem att ta reson och dra ner volymen.

Vi kör mest på trio, jag sjunger mest, men även basisten sjunger. Jag har en Laney CP12 aktiv medhörningsmonitor. Den låter så pass bra och även starkt att jag inte kör den för fullt, kan sänka en bra bit under den kritiska rundgångsnivån och höra mig själv bra ändå. Trummisen hör sången bra också fast vi inte använder nån monitor bak. Micken jag sjunger i, en Shure Beta58 är nog bland det bästa man kan ha för att slippa rundgång. Med billigare mickar tjuter det redan på väldigt låg volym. Laney CP12 är bra på så vis att den har både volymratt och tre eq, bas, mid och diskant, väldigt användbart för att få behagligt ljud. Kan man inte skruva eq alls på monitorerna kan det låta helt förjävligt även om det är dyra fina lådor och steg. Laneylådan kostar bara 1999 kr hos Billebro enl google. Jag har genom åren provat lite olika lådor, den här tycker jag är riktigt bra för pengarna.

Jag skulle tro att det för er del är en bättre grej med en enkel monitor för sången än att köra med in-ear. Och bra in-ear blir både mkt dyrare och mer komplicerat. En nackdel med in-ear är att man liksom avskärmar sig från publik och ljudet som är i hela salongen. Försök få basisten och gitaristen att rikta sina lådor så inte du står mitt där det låter som värst. En enkel "skvallerlåda" på golvet mitt fram på scenen, det är rocknroll. Ju mindre tekniskt skit att hålla på med ju bättre rocknroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum...att ha olika mixar i sina InEar-monitorer är väl ingenting ovanligt? Dream Theater exempelvis kör på det, där varje medlem hör lite mer av sig själv än dom andra. Och SJÄLVKLART mixar man inte bort någon helt.

Jag personligen tycker jag sjunger, eller rättare sagt, jag sjunger mycket sämre om jag hör sången för starkt. Det blir helt fel, man tar inte alls i och sjunger ut som man ska. Fast du har säkert rätt. Är det många instrument och röster inblandade i ljudet kanske man måste gasa sitt eget lite extra.

Frågeställaren ElectricMayhems band har ju Zeppelinsättning, det var liksom den stilen jag levde mig in i. Ungefär så har jag rockat på i 40 år. Det är underbart kan jag tillägga. Efter de första 30 åren är man helt koko i huvet och har glömt bort alla gamla bekymmer!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Golvmonitor. En sån här har jag aldrig provat, men den har samma watt och koncept som Laneyn. Tror den här skulle vara kalas, den finns i ett billigare demoex oxå:

http://www.thomann.de/se/the_box_ma120_mk_ii_demo.htm

Vad har ni för sättning? Sjunger du enbart, och de andra tre spelar git, bas o trumma?

Jepp, det stämmer.

Då borde det vara enklast med en aktiv monitor som du har på golvet alldeles framför dig, och så kör du enbart sången i den.Då har du en aux kvar att gasa lite reverb eller nåt med. De andra hör sig själva ändå. Om de kör med dubbla fyr-tolvlådor och gasar på allt vad det går blir det svårt, då hör du dig nog inte själv hur du än gör. Du måste få dem att ta reson och dra ner volymen.

Vi kör mest på trio, jag sjunger mest, men även basisten sjunger. Jag har en Laney CP12 aktiv medhörningsmonitor. Den låter så pass bra och även starkt att jag inte kör den för fullt, kan sänka en bra bit under den kritiska rundgångsnivån och höra mig själv bra ändå. Trummisen hör sången bra också fast vi inte använder nån monitor bak. Micken jag sjunger i, en Shure Beta58 är nog bland det bästa man kan ha för att slippa rundgång. Med billigare mickar tjuter det redan på väldigt låg volym. Laney CP12 är bra på så vis att den har både volymratt och tre eq, bas, mid och diskant, väldigt användbart för att få behagligt ljud. Kan man inte skruva eq alls på monitorerna kan det låta helt förjävligt även om det är dyra fina lådor och steg. Laneylådan kostar bara 1999 kr hos Billebro enl google. Jag har genom åren provat lite olika lådor, den här tycker jag är riktigt bra för pengarna.

Jag skulle tro att det för er del är en bättre grej med en enkel monitor för sången än att köra med in-ear. Och bra in-ear blir både mkt dyrare och mer komplicerat. En nackdel med in-ear är att man liksom avskärmar sig från publik och ljudet som är i hela salongen. Försök få basisten och gitaristen att rikta sina lådor så inte du står mitt där det låter som värst. En enkel "skvallerlåda" på golvet mitt fram på scenen, det är rocknroll. Ju mindre tekniskt skit att hålla på med ju bättre rocknroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

ElectricMayhem (oregistrerad)

Jag vill passa på att tacka för alla svar jag har fått! Dessutom på väldigt kort tid. Kanonbra med ett forum där det verkar finnas så otroligt mycket engagerat folk. Ska ta mig en funderare på vilket alternativ som kan passa bäst och börja jämföra produkter och priser. MA120 Mk II verkar ju intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag uppväxt i den gamla miljön där man körde akustiska gitarrer och stämsång (Simon and Garfunkel, etc), så sedan barnsben har jag alltid balanserat min sång eller musik mot andra. Så det jag vill höra är allt i den balansen det levereras ut från scenen. (Hur skall jag annars veta hur det låter?) I alla fall när det gäller in-ear. När jag lirade trummor så var det samma sak men spelar jag gura eller bas vill jag ha lite av den andra gitarristens gitarr i min monitor, resten får jag från backlinen. (Har provat med att ha en fullt uppställd sångare i monitorn med mig som kör. Grabben som mixade sa att det inte var snyggt att bara höra överstämman innan han fick balans på det hela.... )

Dock har jag kommit på att jag är rätt unik när det gäller detta. Vanligast är att man alltid vill ha "more me" i sina egna öron. (Förmodligen för att jag är kung och om de andra hörs eller att balansen är rätt är inte viktigt!) Och då får man se till att antingen använda bord som har tillräckligt med aux-utgångar eller tappningar och en separat monitormixer. Sedan finns inte alltid det, utan man får kompromissa.

(Nu gäller ju det här dig själv, men annars finns det ett trick när gitarristen/sångaren/egot vill ha "more me" i monitorerna och det är att man skickar upp hans monitorregel något. Vinkar glatt och sedan tar man sakta ner den när han/hon inte är uppmärksam, så att resten av bandet står ut. Och då brukar det vara glömt och ljudet vara "såååå bra".)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
ElectricMayhem (oregistrerad)

När vi ändå snackar ljud och ljudutrustning så vill jag passa på att slänga ut ytteligare en fråga ang. PA-utrustning. Nå'n som har erfarenhet av Mackies SA1232z eller SA1532z? Skall användas till rep. och mindre gig (<300 pers)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Borde det inte funka (på det billiga sättet) att bara sätta en hörlursförstärkare på utljudet från mixern så hela mannskapet i replokalen får en egen utgång med visserligen bara egen volym kontroll men ändå? och sen micka uppsättningen kanske till å me kunna dra ner voym på diverse förstärkare lite grann.

Funderade lite på det själv nämligen, för rivig metal och sång är många gånger inte kompisar, iallafall inte när det gäller högst är störst.

Sen undrade jag bara en till grej, är la jag som är helt ovetande men när man kör inear system. Har man fler aux ingångar får man fler olika mixar? de gäller med finfolks mixar eller? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...