Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har blivit förälskad i Rhodes. Kollat endel på svenska marknaden. Slängde ett öga på ebay också och såg att de är nästan 50 % billigare där. Jag ska till Usa på en körturne i februari så jag tänkte att jag kanske skulle köpa hem ett.

Min fråga:

Blir det några avgifter i tullen och liknande? Köpte hem en strata för två år sen och den hade jag med som handbagage. Tror inte riktigt att jag får med en Rhodes suitcase som handbagage dock.

Tack för tips

Annons
Postat

Är väl inte nån tull och moms på beggat väl? Iaf inte moms (förutom moms på ev tull -inte på hela värdet). Dock... såna där är väl helt sjukt tunga??? Har du ens funtat på vad det kostar att skeppa/checka in det? Hm... men coola e dom. 🙂 Skulle också vilja ha!

Postat (redigerat)

Jag har köpt beggade guror i USA och tagit hem. Har aldrig pröjsat en spänn i tull...? Jag har iof aldrig gått till tullen och skrikit att "den här ska jag importera", utan jag har bara burit hem skiten. Är jag kriminell nu? 😄

Oj då. 🙂 De har iof inte varit jättevärdefulla... vet inte var gränsen går... men jag tror hursom helst jag kan förlåta mig själv 😉

Tror det är skillnad om man beställer hem det med frakt...? Då passerar det ju liksom automatiskt tull-"systemet", medan bagage sällan blir "synat". Men visst, har man osis kan man nog åka på tull på värdet. Är inte helt säker på reglerna. Tips, kolla på tullverket. Ännu hetare tips: " 🙂 "

Ok, jag vet att det där låg farligt nära forumreglen "inte uppmana till brott", men jag försvarar mig med enkel okunskap om tullreglerna. See no evil, hear no evil... 😎😉

Redigerat av MrBluesman
Postat

nog tveksamt om det blir en vidare billig affär trots att prylen i sig är billigare i USA. Ett Rhodes, även ett litet, väger ju minst 50-60 kg. Övervikt på flyg är ju rätt dyrt att betala om man säger så... när jag flög en gång var jag nära att åka på och betala $160 för 5 kilos övervikt....

Postat (redigerat)
Jag har köpt beggade guror i USA och tagit hem. Har aldrig pröjsat en spänn i tull...? Jag har iof aldrig gått till tullen och skrikit att "den här ska jag importera", utan jag har bara burit hem skiten. Är jag kriminell nu? 🙂

Oj då. 😄 De har iof inte varit jättevärdefulla... vet inte var gränsen går... men jag tror hursom helst jag kan förlåta mig själv 😉

Du har varit kriminell när du inte redovisade i tullen. Jag har för mig att det finns en gräns vid typ 500:- eller något, som är ok - men allt som är över det värdet måste redovisas. 😱

Tror det är skillnad om man beställer hem det med frakt...? Då passerar det ju liksom automatiskt tull-"systemet", medan bagage sällan blir "synat". Men visst, har man osis kan man nog åka på tull på värdet. Är inte helt säker på reglerna. Tips, kolla på tullverket. Ännu hetare tips: " 😱 "

Ok, jag vet att det där låg farligt nära forumreglen "inte uppmana till brott", men jag försvarar mig med enkel okunskap om tullreglerna. See no evil, hear no evil... 😎😉

Problemet är att om man tar in det utan att redovisa för tullen, så kan man åka dit för varusmuggling och få både böter och hamna i brottsregistret och annat "kul" som förljer med på köpet, så man bör inte försöka smita undan där, eftersom det kan straffa sig ganska rejält... 😳

Kolla absolut med tullen i förväg, så att det inte blir några otrevliga överraskningar.

Redigerat av Claes
Postat
Annat tips, hitta ett i europa nånstans... så är det definitivt inga problem iaf.

Inom EU är det tullfritt, så där finns inte problemet alls - men så fort någonting passerar en gräns till/från EU, så måste det förtullas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.