Jump to content
Annons

funderar på att bygga en isolerad låda till gitarrhögtalaren


sixties

Recommended Posts

blädrade lite i min bok "digital ljudinspelning i ett nötskal" av Jeff Strong, där skriver han att man kan bygga en låda till gitarr högtalaren för att dämpa ljudet ut i rummet när man spelar in. det står några mått:

ram av 50x100 reglar, in och utsida av 18 mm spån eller plywood skiva, gullfiber imellan.

inga mått hur stor lådan ska vara, om den ska vara precis såstor som högtalarlådan eller om det ska finnas lite extra utrymme.

man måste ju kunna rikta micen också.

tycker det kunde räcka med 45x45 reglar och lite tunnare skivor, kollade lite i byggreklam jag fick i lådan och spånskivor verkar vara 13mm eller 22mm, tycker det kunde räcka med 13mm.

jag har ju orange en 12" högtalare så det behöver ju inte bli en så stor låda.

någon som har, har sett eller har några åsikter om hur en sådan isolerad låda för gitarrhögtalare bör byggas och se ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

funderade på om inte ljudet studsar mot träet i lådan, kunde tyg vara bättre på insidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade denna sida när jag googlade:

http://amptone.com/#spkiboxes

lite länkar till olika beskrivningar hur man bygger och även färdigbyggda man kan köpa.

hittade lite bilder på en låda som var ganska avancerad:

http://reidgreven.wordpress.com/2008/05/20...n-box-pictures/

bygginstruktioner med bilder om nån är intresserad

en annan byggtråd med bilder

verkar som de flesta bygger tjockare yttervägg och sedan klär insidan med ljuddämpande material.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde just en dämpad låda för ett tag sedan. Fungerar toppen.

Jag skriver utförligare ikväll.

Cruncharn byggde också en sån väl (finns i hans byggtråd)?

Kolla med honom.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

blädrade lite i min bok "digital ljudinspelning i ett nötskal" av Jeff Strong, där skriver han att man kan bygga en låda till gitarr högtalaren för att dämpa ljudet ut i rummet när man spelar in. det står några mått:

ram av 50x100 reglar, in och utsida av 18 mm spån eller plywood skiva, gullfiber imellan.

inga mått hur stor lådan ska vara, om den ska vara precis såstor som högtalarlådan eller om det ska finnas lite extra utrymme.

man måste ju kunna rikta micen också.

tycker det kunde räcka med 45x45 reglar och lite tunnare skivor, kollade lite i byggreklam jag fick i lådan och spånskivor verkar vara 13mm eller 22mm, tycker det kunde räcka med 13mm.

jag har ju orange en 12" högtalare så det behöver ju inte bli en så stor låda.

någon som har, har sett eller har några åsikter om hur en sådan isolerad låda för gitarrhögtalare bör byggas och se ut?

Var får man tag på en Orange 1x 12" och hur mycket kostar en sådan?

Om det nu finns ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

blädrade lite i min bok "digital ljudinspelning i ett nötskal" av Jeff Strong, där skriver han att man kan bygga en låda till gitarr högtalaren för att dämpa ljudet ut i rummet när man spelar in. det står några mått:

ram av 50x100 reglar, in och utsida av 18 mm spån eller plywood skiva, gullfiber imellan.

inga mått hur stor lådan ska vara, om den ska vara precis såstor som högtalarlådan eller om det ska finnas lite extra utrymme.

man måste ju kunna rikta micen också.

tycker det kunde räcka med 45x45 reglar och lite tunnare skivor, kollade lite i byggreklam jag fick i lådan och spånskivor verkar vara 13mm eller 22mm, tycker det kunde räcka med 13mm.

jag har ju orange en 12" högtalare så det behöver ju inte bli en så stor låda.

någon som har, har sett eller har några åsikter om hur en sådan isolerad låda för gitarrhögtalare bör byggas och se ut?

Var får man tag på en Orange 1x 12" och hur mycket kostar en sådan?

Om det nu finns ^^

JAM har sådana för ca 2500:- om jag minns rätt, 1x12 låda och tiny terrorn kostar ju ca 5995:-, har kommit som combo nu också.

jag bad min musikbören affär ta hem den åt mig, gick bra fast jag fick vänta ganska länge för de var slut (stor efterfrågan).

Dr hans har en låda för 4x12 högtalare till salu om nån är intresserad, lite för stort för mig.

tänkte göra min så jag kan ha toppen ovan på och ratta om det behövs och bara högtalaren i lådan.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde just en dämpad låda för ett tag sedan. Fungerar toppen.

Jag skriver utförligare ikväll.

ska bli kul att höra hur du gjort. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

JO jag byggde fem "moduler" alltså fyra väggar samt ett lock. Samtliga med 45x45 reglar stoppade med sk elefantmatta.

Spånskiva ytterst, elefantmatta som isolering och typ 5mm masonit innerst. Utsidan samt insidan kläddes med JAM's svarta backdroptyg.

En detalj som jag tror att jag tjänat på är att varje modul byggdes med en smalare mittenregel (tänk dig ett köksfönster med två rutor och emellan rutorna sitter en regel). Den klyvda mittenregeln mätte typ 45x30 och fästes någon decimeter ifrån mitten. På så sätt välvdes masoniten när jag fäste den i reglarna. Jag såg alltså till att insidan blev så assymetrisk som möjligt. Anledningen var att slippa stående vågor, inget roligt att lägga 1500:- och 10 timmar på ett bygge som sedan låter HooOOONNK!

Jag monterade också in en högtalaringång samt 2st XLR uttag som går till fasta kablar inne i lådan.

Jag ska se om jag kan få fram lite bilder på lådan. Min är byggd för en 1x12 samt två mickar. Den blir stor!

Link to comment
Dela på andra sajter

JO jag byggde fem "moduler" alltså fyra väggar samt ett lock. Samtliga med 45x45 reglar stoppade med sk elefantmatta.

Spånskiva ytterst, elefantmatta som isolering och typ 5mm masonit innerst. Utsidan samt insidan kläddes med JAM's svarta backdroptyg.

En detalj som jag tror att jag tjänat på är att varje modul byggdes med en smalare mittenregel (tänk dig ett köksfönster med två rutor och emellan rutorna sitter en regel). Den klyvda mittenregeln mätte typ 45x30 och fästes någon decimeter ifrån mitten. På så sätt välvdes masoniten när jag fäste den i reglarna. Jag såg alltså till att insidan blev så assymetrisk som möjligt. Anledningen var att slippa stående vågor, inget roligt att lägga 1500:- och 10 timmar på ett bygge som sedan låter HooOOONNK!

Jag monterade också in en högtalaringång samt 2st XLR uttag som går till fasta kablar inne i lådan.

Jag ska se om jag kan få fram lite bilder på lådan. Min är byggd för en 1x12 samt två mickar. Den blir stor!

kul med lite bilder, vad är elefant matta?

Link to comment
Dela på andra sajter

En felöversättning från engelska. Elefant matta = Elephant CarPet vilken är en liten elefant att ha som husdjur i bilen. 😛 (Gud vad jag har tråkigt på jobbet...)

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...