Jump to content
Annons

Vilka trummor använder ni?


Vallhagen

Recommended Posts

Efter 7 sorger , en månad och 14 bedrövelser verkar jag nu ha fått igång en skapligt stabil hård-mjukvarufunktion. Så att man liksom kan börja (har börjat) ägna sig åt den kreativa delen av musikskapandet (och inspelandet).

Så min första (är det det?) fråga i denna kategori handlar om trummor. Mitt läge är att jag sitter på en Reasonrack och Sonar 3-demon och undrar om jag "jobbar rätt":

Jag kör hela Reasonköret som Rewire under Sonar. Reason har en trummaskin (Redrum), där jag programmerar patterns, kopierar ner dessa till Reasons sequencer, exporterar dessa "fragment" till midi, importerar dem till mitt trumspår i Sonar, där jag sedan kan efterredigera mm. Den här överflyttningen av midispåret från Reason till SOnar är ju möjligvis onödig, men jag tycker det "känns vettigt" att ha alla midispår i samma sequencer/fönster.

Det här tillvägagångssättet fungerar ju, men det är eventuellt bökigt? Hur lägger ni trummor? Och hur mycket bättre trummor får man om man lägger ut pengar på en seriös trumsampler? I ärlighetens namn är jag inte så pigg på att köpa ett "trumpaket" för ett eller flera tusen, men det kanske är värt det? Finns det annars bra share-freeware trummor? Jag har känslan av att det är rätt tunnsått?

Kanske ska nämna att jag lirar nån sorts rock, dvs i grunden mer gitarr än synthar.

jag har kollat in Sonars "Session drummer" men blev inte speiellt överens med den. Men det kanske också är värt besväret med vidare fördjupning?

Tyck gärna något. Hoppas det inte blev för rörigt och allt på en gång:)

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet ju inte hur VSTi:er fungerar i Sonar - men om det fungerar, så är min omedelbara tanke: HALion eller Kontakt tillsammans med det magiskt välgjorda Scarbee Imperial Drums-biblioteket. Demo finns på http://www.scarbee.com .

Link to comment
Dela på andra sajter

VSampler som medföljer Sonar kan användas som trumsampler. Den har ju också ett antal inbyggda effekter. Du får dock "mixa" i Vsampler (varje trumma på ett eget track o egen midikanal) eftersom den bara har stereo ut. Den läser de flesta ljudformat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...