Jump to content
Annons

Nu bygger vi lokalen till vårat företag KR Studio HB


KRStudio

Recommended Posts

dubelgips,regelverk med isolering,enkelgips, luft springa på ca 5cm, enkelgips, regelverk med isolering, dubbelgips och nu är vi i inspelningsrummet och rör.

Måste nog vara skrivfel eftersom man får en flerfackskonstruktion eller det som ofta benämns som Triple Leaf Wall. Och så det skall man nog sky som pesten eftersom det kostar pengar och inte ger så bra effekt. Hellre ha tre skivor på ytterst och inga i mitten, som andreasb nämnde. För inte tala om hur mycket lättare det är att skruva gips på utsidan jämfört inne i en regelkonstruktion. 😄

Som jag nu har nämnt till andreasb att. Vi har inte något att göra med ritningen och hur det ska byggas utan det ligger på ljudkonsultens ansvar.

//Stoffe

KR Studio

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 114
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej.

Eftersom jag lovade nya bilder igår. Så var jag ju tvungen och åka upp och ta lite foton. Blir tyvärr endast två st idag pga för lite tid.

Men som sagt så här ser det ut nu från ingången och ut mot lokalen.

post-19517-1232062081_thumb.jpg

post-19517-1232062093_thumb.jpg

//Stoffe

KR Studio

Redigerat av KRStudio
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Intressant att du reagerar så starkt på golvet. Och det kan jag hålla med om. När vi fick ritningen och instruktionerna hur man skulle bygga av ljudkonsulten så tänkte vi att "OKEY? varför detta då?" Men det har med ljudet att göra på något konstigt vänster???? Och ett sätt att göra detta "flytande golvet" på då. Men som sagt vi har inte kommit på detta själva utan vi har fått en instruktion på hur vi skulle genomföra bygget av en utbildad ljudkonsult. Så jag tror inte du bara kan säga att. NEJ detta går INTE! Utan det finns nog en ganska stor anledning varför han ville att vi skulle göra så.

Då skulle jag vilja ha namnet på den "konsulten" (PM:a mig) för det finns inte en chans att det kommer fungera.

Rummen har ett egna regelparti. Tex. från kontrolrummet och ut mot inspelnings rummet så blir det så här.

dubelgips,regelverk med isolering,enkelgips, luft springa på ca 5cm, enkelgips, regelverk med isolering, dubbelgips och nu är vi i inspelningsrummet och rör.

Ja om han tycker att isoleringen ska verka som fjäder så kan han ju be er bygga in ett kvadruppelt "löv" istället för 2 som det ska vara.

flytta genast de inre gipset så att de är på samma sida som dubbelgipsen: alltså trippelgips/regel med isolering-LUFT-regel med isolering/trippelgips det är därför det kallas MAM (Mass-Air-Mass) och inte MAMAMAM 🙂

Det är ett tiotal träbjälkar på 30x30cm som stenarna vilar på. Så Wiit kommer att överleva!

Ålrajt! Om du säger det så!

Lycka till!

Vad har du för utbildning själv om man får fråga?? Finns nog ett antal sätt att bygga på beroende på vilket sound man vill ha i lokalen skulle jag tro. Och vi litar hellre på någon som är erfaren och utbildad i detta ämnet och även har gjort ritningar till ett x antal studios i landet än på någon som bara helt plötsligt börjar skriva en massa "niärtotaltdummaihuvudetsombyggerså" inlägg.

Haha, det är inte bara massa bilder och spännande kommentarer. Utan oxå ett internt forumbattle på G! spännande spännande...

När beräknar ni att ni är klara? på hemsidan står det årsskiftet... men jag hoppas det inte är 09/10 ni menar 😎

/zakis

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att du reagerar så starkt på golvet. Och det kan jag hålla med om. När vi fick ritningen och instruktionerna hur man skulle bygga av ljudkonsulten så tänkte vi att "OKEY? varför detta då?" Men det har med ljudet att göra på något konstigt vänster???? Och ett sätt att göra detta "flytande golvet" på då. Men som sagt vi har inte kommit på detta själva utan vi har fått en instruktion på hur vi skulle genomföra bygget av en utbildad ljudkonsult. Så jag tror inte du bara kan säga att. NEJ detta går INTE! Utan det finns nog en ganska stor anledning varför han ville att vi skulle göra så.

Då skulle jag vilja ha namnet på den "konsulten" (PM:a mig) för det finns inte en chans att det kommer fungera.

Rummen har ett egna regelparti. Tex. från kontrolrummet och ut mot inspelnings rummet så blir det så här.

dubelgips,regelverk med isolering,enkelgips, luft springa på ca 5cm, enkelgips, regelverk med isolering, dubbelgips och nu är vi i inspelningsrummet och rör.

Ja om han tycker att isoleringen ska verka som fjäder så kan han ju be er bygga in ett kvadruppelt "löv" istället för 2 som det ska vara.

flytta genast de inre gipset så att de är på samma sida som dubbelgipsen: alltså trippelgips/regel med isolering-LUFT-regel med isolering/trippelgips det är därför det kallas MAM (Mass-Air-Mass) och inte MAMAMAM ☺️

Det är ett tiotal träbjälkar på 30x30cm som stenarna vilar på. Så Wiit kommer att överleva!

Ålrajt! Om du säger det så!

Lycka till!

Vad har du för utbildning själv om man får fråga?? Finns nog ett antal sätt att bygga på beroende på vilket sound man vill ha i lokalen skulle jag tro. Och vi litar hellre på någon som är erfaren och utbildad i detta ämnet och även har gjort ritningar till ett x antal studios i landet än på någon som bara helt plötsligt börjar skriva en massa "niärtotaltdummaihuvudetsombyggerså" inlägg.

Haha, det är inte bara massa bilder och spännande kommentarer. Utan oxå ett internt forumbattle på G! spännande spännande...

När beräknar ni att ni är klara? på hemsidan står det årsskiftet... men jag hoppas det inte är 09/10 ni menar ☺️

/zakis

Haha!!! Ja det blir väll så när man lägger ut inlägg på ett forum! 😄

Nja alltså. Det är svårt att säga när det är klart. Ena dagen så säger snickarna att det är klar efter ett par veckor. Efter dom såg ritningen så skulle det bli klart före årsskiftet. Och nu så kommer det troligtvis vara klart om ca 3-4 veckor. Varför? jo för att snickarna jobbar inte heltid i studion utan dom jobbar extra hos oss. Så när det har krisat i de andra byggerna så har dom inte varit i studion på ca 3-4 dagar och nu det senaste så har den ena snickaren varit utomlands och den andra har haft ledigt.... MEn men. Den adra snickaren kommer hem nu i veckan så då blir dom två igen 😄

Men igentligen så har det inte gjort något eftersom vi väntar fortfarande på ad omvandlarkorten är från TL Audio som kommer i Februari någon gång. Och utom dom så kan vi ändå inte börja jobba i studio. Så man kan säga att det har varit både på gott och ont. 😎

Roligt att du gillar projektet iallafall!!!!

//Stoffe

KR Studio

Redigerat av KRStudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Jätteroligt projekt. Men jag tror at ni iallafall kanske skall ta en second opinion på det där golvet.

Jag har själv haft massa tunga grejor liggandes på isolering, och det har funkat (inte i golvsammanhang, snarare en bal med isolering med något jättetungt på i förrådet) men vad händer om ni tex ställer ett piano mot en vägg?

Isoleringen under pianot kommer obönhörligen tryckas ihop mer än i övriga rummet, och vad händer då?

Utbildning är inte allt, erfarenhet talar för sig...

Testa att göra ett minigolv? Ut med 3x3m isolering på golvet, på med stenarna, lägg på reglar, och lägg på golvspånet. ställ er i ett hörn, och skapa en uppfattning. Kanske funkar utmärkt, men nog kan man misstänka att det kommer bli lite meckigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för utbildning själv om man får fråga?? Finns nog ett antal sätt att bygga på beroende på vilket sound man vill ha i lokalen skulle jag tro. Och vi litar hellre på någon som är erfaren och utbildad i detta ämnet och även har gjort ritningar till ett x antal studios i landet än på någon som bara helt plötsligt börjar skriva en massa "niärtotaltdummaihuvudetsombyggerså" inlägg.

//Stoffe

KR Studio

lugn i brallan nu

andreas har klara poänger här

massa-luft-massa har en anledning - det är inget påkommet hemmafilosoferande

"sound" är en sak - läckage en helt annan

Link to comment
Dela på andra sajter

lugn i brallan nu

andreas har klara poänger här

massa-luft-massa har en anledning - det är inget påkommet hemmafilosoferande

"sound" är en sak - läckage en helt annan

kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag menade seriöst, PMa mig din konsults kontakt info så ringer jag honom och frågar åt dig om du inte vill göra det själv? Det blir ju så himla tråkigt när man lagt ner tid och pengar på nåt som inte kommer fungera.

Utbildning? tänker du på något speciellt? ett papper som indekerar att du till 50% lärt dig utdaterade byggprinciper och 50% totala felaktigheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avv (oregistrerad)
kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag menade seriöst, PMa mig din konsults kontakt info så ringer jag honom och frågar åt dig om du inte vill göra det själv? Det blir ju så himla tråkigt när man lagt ner tid och pengar på nåt som inte kommer fungera.

Utbildning? tänker du på något speciellt? ett papper som indekerar att du till 50% lärt dig utdaterade byggprinciper och 50% totala felaktigheter?

Måste faktiskt gå in här och säga till konsultens försvar att detta sätt att bygga golv på faktiskt fungerar väldigt bra.

Det bygger på att man pressar ihop isoleringen tills den slutar "fjädra" och då blir det en tjock massa under plattorna som gör att golvet fungerar som ett flytande golv på vilket man sedan reser väggar osv. Har själv denna konstruktion i min studio och det har funkat kalas bra fram tills nu men tydligen inte längre enligt vissa. Det är även en hyffsat billig lösning för att få ett flytande golv.

Tråkigt bara att detta forum blir någon form av smutskastning/prestige forum..... men det är bara min mening.

Tips och olika lösningar ska alltid komma fram tycker jag men rent nedlåtande kommentarer??

Ska bli kul att se fler bilder om hur arbetet fortskrider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror egentligen inte att det varit någons mening att använda tråden som plattform för revirpinkande. Håller helt med dig om att olika teorier bör mötas och diskuteras.

Hur kommer det sig att du/ni valde en sådan lösning på flytande golv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avv: Intressant. Men "slutar fjädra" är ju relativt, och ändrar sig med tiden lite, så om du skulle släpa in ett piano mot ett hörn kanske det finsn risk att golvet bågnar o knakar?

Nyfiken bara, vad händer om du belastar ett hörn riktigt mycket?

Eller, så är det så att om man har sånt här golv så aktar man sig för att ställa pianon på korkade ställen 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Avv: Intressant. Men "slutar fjädra" är ju relativt, och ändrar sig med tiden lite, så om du skulle släpa in ett piano mot ett hörn kanske det finsn risk att golvet bågnar o knakar?

Nyfiken bara, vad händer om du belastar ett hörn riktigt mycket?

Eller, så är det så att om man har sånt här golv så aktar man sig för att ställa pianon på korkade ställen 😎

så som jag har fattat det så står väl väggarna på golvet och är förmodligen tyngre än ett piano.

edit: quoteade fel gubbe 🙂

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni missar lite av poängen 🙂 ett piano har ett enormt tryck på ETT ställe. en vägg har en mer utbredd last... ?

En vägg väger ju summan av gipsplattor och reglar: fyra lager gips = 100 kg typ. piano = tyngre 😏

Jag tror inte vi behöver diskutera den frågan. Eftersom vi inte har tanken på att köpa ett Piano än så länge 😉

//Stoffe

KR Studio HB

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni missar lite av poängen 😉 ett piano har ett enormt tryck på ETT ställe. en vägg har en mer utbredd last... ?

En vägg väger ju summan av gipsplattor och reglar: fyra lager gips = 100 kg typ. piano = tyngre 😏

Kom på en grej. Sedan får du inte glömma. Stenplatorna som liger på isoleringen med regelverk, isolering, spånskiver på golvet dock. blir några kilon till. Men som sagt. Spelar ingen roll.

Ha d gött!!

//Stoffe

KR Studio

Link to comment
Dela på andra sajter

Avv (oregistrerad)

Hur kommer det sig att du/ni valde en sådan lösning på flytande golv?

Jag valde den lösningen med golv för att den är relativt billig och att jag varit i studio:s som haft den lösningen innan och tyckt att det fungerat tillfredsställande. Sen vet jag att det finns många olika lösningar för flytande golv, men man får ju bestämma sig för en och köra på det. Andra metoder är säkert bättre men kostar mer.

/Avv

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Nu kommer det lite mer bilder på studion. Inflyttning sker imorgon Söndag 29/2-09

Här har vi fått in Dörrar och fönster

post-19517-1235810859_thumb.jpg

Här har vi på kontroll och sångbåset

post-19517-1235810995_thumb.jpg

Bild på Entré dörren.

post-19517-1235811135_thumb.jpg

Påbörjat golv i inspelnings rummet.

post-19517-1235811221_thumb.jpg

Golvet klart i Kontrollrummet och sångbåset.

post-19517-1235811344_thumb.jpg

Så här ser golvet ut. Snyggt eller vad tycker ni?

post-19517-1235811410_thumb.jpg

Mer bilder kommer ikväll.

//Stoffe

KR Studio

www.krstudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Vackert, vackert! 🙂 Ekparkett?, va? Liknar det som jag har på golvet i min studio.

Hoppas ljudmiljön blir lika vacker som det ser ut. Får väl komma och lyssna framöver. (Om jag visst var i Sverige ni fanns. Hemsidan ger ingen adress?)

Lycka till med inflyttning och uppsättning. Det är fruktansvärt kul att se hur det växer när man bygger upp studiobord, monitorer och sladdar. Jag log i alla fall hela tiden. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vackert, vackert! 🙂 Ekparkett?, va? Liknar det som jag har på golvet i min studio.

Hoppas ljudmiljön blir lika vacker som det ser ut. Får väl komma och lyssna framöver. (Om jag visst var i Sverige ni fanns. Hemsidan ger ingen adress?)

Lycka till med inflyttning och uppsättning. Det är fruktansvärt kul att se hur det växer när man bygger upp studiobord, monitorer och sladdar. Jag log i alla fall hela tiden. :rolleyes:

Kul att du gillar det!!! Det är faktiskt valnöt. Vi tyckte att det såg bäst ut. Eftersom studion är i princip bara vitt så ville vi ha lite mörkare betoning på golvet.

Det ligger i Mellerud. I mellan vänersborg och åmål kan man säga. Så om du har vägarna förbi så är det bara att slå en signal!

Aa Ljudkonsulten kommer upp om ca en vecka och mäter vad vi ska ha för något till Akustiken. Sedan efter det kommer en tekniker från Genelec och ställer i monitorerna riktigt.

//Stoffe

KR Studio HB

www.krstudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

ojoj, SJUKT snyggt med de där gamla balkarna som sticker ut 😳

Tackar!! Vi var tvugna att ha dom kvar pga taket då. Så vi byggde in dom i stället för att sätta gips utanför. Så att rummet skulle bli så stort som möjligt.

Så vi fick dom målade till svart i stället för bajsbrunt. Bättre kontrast på färjen tänkte vi.

//Stoffe

KR Studio HB

www.krstudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!! Idag den 1/3-09 så körde vi de första studio prylarna till studion.

Lägger up lite bilder på själva flytten.

Mixerbord på 90kg upp för 3 höga våningar är inte att leka med! Som tur är att farsan och snickaren hjälpte till!

post-19517-1235947711_thumb.jpg

post-19517-1235947744_thumb.jpg

Så här såg det ut när vi hade fått upp alla saker.

post-19517-1235947814_thumb.jpg

post-19517-1235947865_thumb.jpg

post-19517-1235947882_thumb.jpg

post-19517-1235947894_thumb.jpg

post-19517-1235947906_thumb.jpg

Mer bilder om några dagar när vi har fått i ordning allt.

//Stoffe

KR Studio HB

www.krstudio.se

Link to comment
Dela på andra sajter

90kg upp för 3 våningar är väl ingenting. 😠

Det börjar ta form ser jag. Mycket prylar! Ska bli kul att se grejorna på plats. Eller så låter ni det vara som det är. Ganska mysigt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...