Jump to content
Annons

Behöver hjälp med att köpa en hårdrocks elgitarr


Prulo

Recommended Posts

Ja skulle behöva lite hjälp med att köpa en elgitar för att lära mig att lira hårdrock/rock.

Ja har absolut ingen erfarenhet av sånt här. Ja fick bara en konstig ide när ja satt och lyssna på metallica-fade to black.

Att ja skulle med villja lära mig lira elguitar så det ja är ute efter är en elguitar som kostar runt 2000 kr och låter rockigt.

Ja har en länk här från blocket som ja tycker låter bra efter att ha läst några forum men komentera gärna om ni misstycker mitt val 😱 och ge gärna tips på andra guitarer som man kan börja med 😛

Länk:

http://www.blocket.se/vi/19027445.htm?ca=14_s

Tack för ni som läser min tråd 😕

Redigerat av Prulo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kallelooping (oregistrerad)
Ja skulle behöva lite hjälp med att köpa en elgitar för att lära mig att lira hårdrock/rock.

Ja har absolut ingen erfarenhet av sånt här. Ja fick bara en konstig ide när ja satt och lyssna på metallica-fade to black.

Att ja skulle med villja lära mig lira elguitar så det ja är ute efter är en elguitar som kostar runt 2000 kr och låter rockigt.

Ja har en länk här från blocket som ja tycker låter bra efter att ha läst några forum men komentera gärna om ni misstycker mitt val 🙂 och ge gärna tips på andra guitarer som man kan börja med 🙂

Länk:

http://www.blocket.se/vi/19027445.htm?ca=14_s

Tack för ni som läser min tråd 🙂

Om du får det paketet med gitarr (Epiphone LP), förstärkare och V-Amp2 för 1400 spänn så är det ett bra pris, då har du allt för att komma igång.

Det räcker ju inte bara med en elgitarr, du måste ju ha en förstärkare eller en multieffekt enhet (som skall kopplas till dator men inte till en gitarrförstärkare).

Men räkna med att det tar en bra stund (> 1år) av idogt tränande innan man kan spela på ett sätt som låter som sin favorit gitarrist.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får det paketet med gitarr (Epiphone LP), förstärkare och V-Amp2 för 1400 spänn så är det ett bra pris, då har du allt för att komma igång.

Det räcker ju inte bara med en elgitarr, du måste ju ha en förstärkare eller en multieffekt enhet (som skall kopplas till dator men inte till en gitarrförstärkare).

Men räkna med att det tar en bra stund (> 1år) av idogt tränande innan man kan spela på ett sätt som låter som sin favorit gitarrist.

/Kalle

Det var väl 2700 för hela paketet och 1400 för bara gitarren som jag fattade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

MM det ja är ute efter är en elgitar med förstärkare som går att spela på som inte låter för mycket skit för 2000 kr.

Som sagt ja är amatör vill bara testa på först sen om ja tycker det är intressant så köper ja något bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle haft någon som spelat åtminstone lite gitarr med och kolla på vad du köper, så du inte får tag in nåt hårdspelat elände med krokig hals och skadade band.

Man kan ju spela igenom hela halsen, alla halvtonerna på alla strängarna och lyssna så det inte skorrar nånstans. Med en lättspelad gitarr blir allt roligare, du lär dig fortare. Med en trög en, där strängarna sitter högt och halsen är som en banan, då kanske du ger upp, helt i onödan. Och sånt där är svårt att se och känna när man är nybörjare.

känner du ingen gammal hårdrockare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle haft någon som spelat åtminstone lite gitarr med och kolla på vad du köper, så du inte får tag in nåt hårdspelat elände med krokig hals och skadade band.

Man kan ju spela igenom hela halsen, alla halvtonerna på alla strängarna och lyssna så det inte skorrar nånstans. Med en lättspelad gitarr blir allt roligare, du lär dig fortare. Med en trög en, där strängarna sitter högt och halsen är som en banan, då kanske du ger upp, helt i onödan. Och sånt där är svårt att se och känna när man är nybörjare.

känner du ingen gammal hårdrockare?

nu blev ja orolig 🙂 för ja känner ingen som spelar så det kanske blir att köpa en ny på musikbörsen fast det blir ju lite dryrare :/

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Du skulle haft någon som spelat åtminstone lite gitarr med och kolla på vad du köper, så du inte får tag in nåt hårdspelat elände med krokig hals och skadade band.

Man kan ju spela igenom hela halsen, alla halvtonerna på alla strängarna och lyssna så det inte skorrar nånstans. Med en lättspelad gitarr blir allt roligare, du lär dig fortare. Med en trög en, där strängarna sitter högt och halsen är som en banan, då kanske du ger upp, helt i onödan. Och sånt där är svårt att se och känna när man är nybörjare.

känner du ingen gammal hårdrockare?

nu blev ja orolig 🙂 för ja känner ingen som spelar så det kanske blir att köpa en ny på musikbörsen fast det blir ju lite dryrare :/

Det är bara gå och testa prylarna och se. Att du inte har någon erfarenhet spelar ingen roll. Du har inget förlora på att testa åtminstone. Låter det helt skit kan du alltid köpa annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utseendet är viktigtast?. Läste att de frågade Ritchie Blackmore i Deep Purple varför han spelade på en Stratocaster, är dom bäst tycker du? -Nej, de är snyggast, sa han. Först trodde de han skojade, men det gjorde han inte. O

Och även om man är helt nybörjare så vet man nog vilken gitarrmodell man gillar, och som tur är finns det ju billigare modeller av både Les Paul och Strata. Jag har spelat gitarr i 40 år och tycker utseendet är vrålviktigt. Min första kärlek var Gibson SG, sån lirade bla Pete Townshend i The Who på. Och en Gibson var lättare att få att låta hyfsat än en strata. Men efter 10 år med Gibson beslöt jag att gå vidare till Fender Stratocaster, jag har samma gitarr kvar, en -71a. Men min slutgiltiga kärlek sen 9 år är en 1999 American Standard Fender Telecaster. Det var den första elgitarr som serietillverkades, den helt perfekta elgitarren. Det inte många vet är att det är ett värre drag och sustain i den än stratan, man tror att man bra kan spela superrena countrytoner på dem, men de går bra att vråla med också. Stallmickens infästning är unik på telen, bla detta gör telen så grym.

Squire gör både strator och tele med lite tuffare stuk, och med humbuckermickar som är att föredra när man börjar spela.

Men tänk noga efter vilken modell på gitarr som du själv tycker är läckrast, och gå på den känslan!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Men tänk noga efter vilken modell på gitarr som du själv tycker är läckrast, och gå på den känslan!

Detta är jag den förste till att skriva under på. Ska du lära dej så hjälper det om du är lite kär i instrumentet. Jag är bara rädd att 2000 spänn inte räcker till både gura & stärkare då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, bra tips! köp en gura du tycker ser riktigt cool ut, men om du är mest intresserad av hårdrock och sympatiserarar med dess

utövares ljudidiom så kanske en tele inte är riktigt rätt väg, du vill ha en gitarr med humbucker mikrofon om det är tyngre grejer än led zeppelin eller ac/dc som står på menyn.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Har aldrig hört någon som köpt en gura för att den är bra men inte ser så rolig ut. 🙂 Utseendet spelar stor roll. Det brukar diskuteras om exempelvis pluggars utseende spelar någon roll och det framförs hellre en som låter bra och ser skit ut än tvärtom. Det är visserligen sant men alla väljer väl hellre en som låter bra och ser bra ut. Det är ju så människan funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört någon som köpt en gura för att den är bra men inte ser så rolig ut. 😛 Utseendet spelar stor roll. Det brukar diskuteras om exempelvis pluggars utseende spelar någon roll och det framförs hellre en som låter bra och ser skit ut än tvärtom. Det är visserligen sant men alla väljer väl hellre en som låter bra och ser bra ut. Det är ju så människan funkar.

Jam har många gitarr+förstärkar paket i prisklassen 1300-2000 som du kan kolla om du vill på 🙂http://www.jamshop.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig hört någon som köpt en gura för att den är bra men inte ser så rolig ut. 🙂 Utseendet spelar stor roll. Det brukar diskuteras om exempelvis pluggars utseende spelar någon roll och det framförs hellre en som låter bra och ser skit ut än tvärtom. Det är visserligen sant men alla väljer väl hellre en som låter bra och ser bra ut. Det är ju så människan funkar.

Jag tyckte Vipern var ful i början. Men efter att ha spelat på den tycker jag numera att den är snygg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh både Page och bröderna Young kör med humbuckers på sina guror.

Live ja.. men en annan femma i studio.. AC/DC:s sound kommer inte enkom från humbuckers..

Allting är inte alltid som det ser ut att vara.. Ta Status quo som exempel.. femtio "feta" (tomma) marshalllådor på scen

fast allt ljud kommer från en liten vox gömd bakom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...