Jump to content
Annons

bra budgetbas, 6a?


Zandra

Recommended Posts

hej

Är i behov av en 6strĂ€ngad bas men jag och min plĂ„nbok Ă€r inte riktigt överens 😆

Just nu kÀnner jag att jag helst inte vill lÀgga mer Àn 2k, men det fÄr man ju inte sÄ vÀldans mkt för. Dock har thomann en harley benton 6a för 1 o 7. Kropp i ask, 24 band, aktiv elektronik, hals i lönn o greppbrÀda i rosewood, 2 st humbuckers och hardware i krom.

Jag har inga erfarenheter av harley benton sen innan, och sen Àr jag lite fundersam pÄ att kroppen Àr i ask? det Àr ju ett tungt trÀ med mycket diskant.. och vad jag vet sÄ Àr det mer lyckat som topp? mikar o sÄnt lÀr ju vara rÀtt kassa men Àr ju lÀtta att byta ut i efterhand... Àr det nÄgon som har nÄgra tips/synpunkter pÄ detta?

eller tips pÄ andra 6or i samma prisklass, beggade eller nya sprollar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
hej

Är i behov av en 6strĂ€ngad bas men jag och min plĂ„nbok Ă€r inte riktigt överens 😆

Just nu kÀnner jag att jag helst inte vill lÀgga mer Àn 2k, men det fÄr man ju inte sÄ vÀldans mkt för. Dock har thomann en harley benton 6a för 1 o 7. Kropp i ask, 24 band, aktiv elektronik, hals i lönn o greppbrÀda i rosewood, 2 st humbuckers och hardware i krom.

Jag har inga erfarenheter av harley benton sen innan, och sen Àr jag lite fundersam pÄ att kroppen Àr i ask? det Àr ju ett tungt trÀ med mycket diskant.. och vad jag vet sÄ Àr det mer lyckat som topp? mikar o sÄnt lÀr ju vara rÀtt kassa men Àr ju lÀtta att byta ut i efterhand... Àr det nÄgon som har nÄgra tips/synpunkter pÄ detta?

eller tips pÄ andra 6or i samma prisklass, beggade eller nya sprollar.

Antar deras eget mÀrke Àr i klass med billiga gitarr/baspaket. AlltsÄ inget att hurra över. Det Àr bÀttre att du spara ihop till nÄgot lite bÀttre. AnvÀnder sjÀlv en yamaha RBX. Den kostar 3000:- pÄ MB och Àr helt okej. Det Àr bÀttre att du köper en lite dyrare Àn för 2000:- Köper man en allt för billig med skrÀpmickar Àr det inte vÀrt ens byta upp mickarna. Det kostar mer Àn det lÄter bra. Men som sagt var kolla beggmarknaden. Du kan ju göra ett fynd dÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har inga erfarenheter av harley benton sen innan

Harley Benton Àr ju Thomanns eget mÀrke som de sÀtter pÄ instrument de köper in frÄn andra företag. Och de varierar en del i kvalité enligt min erfarenhet, vissa av grejerna Àr vÀldigt prisvÀrda andra Àr mer eller mindre skrÀp av de jag provat.

För min del hade det nog kÀnts bÀttre att köpa Yamaha-basen som DieHard rekommenderat. Har inte provat just den, men yamaha brukar i regel ha vÀldigt bra budgetinstrument.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ€, hĂ„ller med att det Ă€r bĂ€ttre att spara o sĂ„klart mikbyte inte hjĂ€lper ett dĂ„ligt bygge men grejen Ă€r att jag behöver basen vĂ€ldigt snart. SĂ„ jag hade tĂ€nkt komma billigt undan nu o köpa nĂ„t bra pĂ„ sikt sen istĂ€llet (warwick! 😄). . hellre Ă€n att köpa nĂ„t mittemellan. har kollat in diverse annonssidor men hittar inget vettigt 😛 bankrĂ„n nĂ€sta

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur kommer det sig att du kÀnner behov av en 6-strÀngad? De 6-strÀngade jag spelat pÄ har haft jobbigt breda nackar, till och med för mina stora hÀnder. KÀnns som fem strÀngar rÀcker till det mesta pÄ en vanlig bas.

Skulle jag skaffa en 6-strÀngad i basregistret sÄ hade det blivit en bariton-gitarr, typ en Fender Jaguar Baritone eller Bass VI. Men det beror ju pÄ vilken sorts musik man tÀnkte spela. SvÄrt att spela slapbass pÄ en sÄn tex :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
NĂ€, hĂ„ller med att det Ă€r bĂ€ttre att spara o sĂ„klart mikbyte inte hjĂ€lper ett dĂ„ligt bygge men grejen Ă€r att jag behöver basen vĂ€ldigt snart. SĂ„ jag hade tĂ€nkt komma billigt undan nu o köpa nĂ„t bra pĂ„ sikt sen istĂ€llet (warwick! 😄). . hellre Ă€n att köpa nĂ„t mittemellan. har kollat in diverse annonssidor men hittar inget vettigt :rolleyes: bankrĂ„n nĂ€sta

🙂 jo jag vet hur det Ă€r med dĂ„ligt med stĂ„lar. Bra erbjudande har en förmĂ„ga att dyka upp nĂ€r man minst av allt har rĂ„d. Man blir helt enkelt tvungen ta det Ă€ndĂ„ fast det tryter rejĂ€lt i pluskan. Hade inte rĂ„d med min Schecter blackjack men faan gör man nĂ€r det dyker upp billigt? Ja man magen fĂ„r lida men Ă„ andra sidan behöver jag gĂ„ ned en del sĂ„.. 😛 . NĂ€ vad jag vill ha sagt Ă€r att risken Ă€r mycket stor att du köper nĂ„got skit och sen kan jag nĂ€stan helt garantera att du kommer Ă„ngra dig senare nĂ€r du sitter med skiten och tvingas sĂ€lja den för nĂ€stan ingenting. Det Ă€r inte vĂ€rt det. Det Ă€r bortkastade stĂ„lar.I vĂ€rsta fall kan vi slĂ„ vĂ„ra pĂ„sar ihop och rĂ„na nĂ„gon passande bank. â˜ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur kommer det sig att du kÀnner behov av en 6-strÀngad? De 6-strÀngade jag spelat pÄ har haft jobbigt breda nackar, till och med för mina stora hÀnder. KÀnns som fem strÀngar rÀcker till det mesta pÄ en vanlig bas.

Skulle jag skaffa en 6-strĂ€ngad i basregistret sĂ„ hade det blivit en bariton-gitarr, typ en Fender Jaguar Baritone eller Bass VI. Men det beror ju pĂ„ vilken sorts musik man tĂ€nkte spela. SvĂ„rt att spela slapbass pĂ„ en sĂ„n tex đŸ˜±

jo jag vet, ska ha den till ett projekt (progressiv metal/rock, mkt inspirerat av Dream theater). alltsÄ inte som allroundbas, eller till slapping. just nu för att repa upp lÄtarna, sen har jag förhoppningsvis rÄd med nÄnting bÀttre tills vi ska spela in demon. om jag snÄlar ett tag :/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bra erbjudande har en förmÄga att dyka upp nÀr man minst av allt har rÄd.

eller hur! men nĂ€r man letar efter dom finns dom ingenstans đŸ˜±

NÀ vad jag vill ha sagt Àr att risken Àr mycket stor att du köper nÄgot skit och sen kan jag nÀstan helt garantera att du kommer Ängra dig senare nÀr du sitter med skiten och tvingas sÀlja den för nÀstan ingenting. Det Àr inte vÀrt det. Det Àr bortkastade stÄlar.

Sant men Ă„ andra sidan kĂ€nns det bĂ€ttre att köpa nĂ„n skit för 2k o sen byta upp den Ă€n att köpa nĂ„t för 4k som man Ă€ndĂ„ inte Ă€r nöjd med heller. För dĂ„ har man Ă€ndĂ„ rĂ„d att köpa nĂ„t bĂ€ttre Ă€n den för 4k om man sparar ett tag dĂ„ det kan skilja ganska mkt mellan en bas för 3-4k och en för 6k. sĂ„ tĂ€nker iaf jag 😛 men sen hjĂ€lper det ju inte om basen Ă€r sĂ„ kass att den inte duger att repa pĂ„ sĂ„klart, dĂ€rför jag ville höra mig för lite...

I vĂ€rsta fall kan vi slĂ„ vĂ„ra pĂ„sar ihop och rĂ„na nĂ„gon passande bank. 😉
har du nĂ„n plan? 🙂
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anar planering av brott hĂ€r 😉

🙂

Coolt med dreamtheater-project. Inget jag skulle fixa. Har provspelat en gitarr Harley Benton med utbytta stÀmskruvar o mickar o spelbarheten o ljudet var riktigt bra. Ditt resonemang hÄller bra, köp den för 2 K. Man kan som sagt byta upp sig senare. Eller hyr en dyr till den seriösa demon om den blir av.

Keep rockinÂŽ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jo jag vet, ska ha den till ett projekt (progressiv metal/rock, mkt inspirerat av Dream theater).

Ah, hade pĂ„ kĂ€nn att det var nĂ„got sĂ„nnt den skulle anvĂ€ndas till 😉

Men du har spelat pÄ en 6a innan dÄ gissar jag?

Ja men har du inte rÄd med bÀttre sÄ har du inte. Fast det skulle ju kÀnnas lite surt om det visar sig att basen lÄter skit och du inte kommer ha rÄd med en bÀttre till inspelningen.

Aja, vad Ă€r livet utan lite gambling 🙂 Du kan ju alltid hyra en till inspelningen annars.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anar planering av brott hĂ€r 😎

Oh yea, vill du va me? ;D

Har provspelat en gitarr Harley Benton med utbytta stÀmskruvar o mickar o spelbarheten o ljudet var riktigt bra. Ditt resonemang hÄller bra, köp den för 2 K.

Mjo, har hört nu att det finns fler som tycker att HB Ă€r helt okej, men de verkar ocksĂ„ variera en hel del i kvalitet. Tkr det kĂ€nns lite skumt att kroppen Ă€r helt i ask, och jag gillar inte att "blindköpa". vet inte vad det skulle kosta att skicka tillbaka, men för ngt i den prisklassen kan det vĂ€l knappast vara vĂ€rt. I vilket fall sĂ„ Ă€r det inte riktigt lĂ€ge att vara krĂ€sen, och det kĂ€nns inte som jag har nĂ„got bĂ€ttre alternativ sĂ„ lĂ€nge det inte plötsligt dyker upp nĂ„t supererbjudande 😼 i vĂ€rsta fall fĂ„r jag göra som ni sa och hyra en bas till demon Ă€ven om mĂ„let Ă€r att ha rĂ„d med nĂ„t hyfsat dĂ„. men jag behöver ju nĂ„got att repa med nu ocksĂ„... its hard being a student 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ah, hade pĂ„ kĂ€nn att det var nĂ„got sĂ„nnt den skulle anvĂ€ndas till 😼

Men du har spelat pÄ en 6a innan dÄ gissar jag?

yes 😎 men har inte alltför stor erfarenhet av dom dĂ„ jag aldrig haft nĂ„gon egen.

Fast det skulle ju kÀnnas lite surt om det visar sig att basen lÄter skit och du inte kommer ha rÄd med en bÀttre till inspelningen.

!!

Aja, vad Ă€r livet utan lite gambling 🙂 Du kan ju alltid hyra en till inspelningen annars.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anar planering av brott hĂ€r 😼

Och jag anar att det stĂ„r nĂ„got om att det INTE fĂ„r planeras brott hĂ€r i den allsmĂ€ktige OlsbergÂŽs regelbok för detta forum! 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och jag anar att det stĂ„r nĂ„got om att det INTE fĂ„r planeras brott hĂ€r i den allsmĂ€ktige OlsbergÂŽs regelbok för detta forum! 😎

Ă€r inte regler till för att brytas dĂ„? 😼

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och jag anar att det stĂ„r nĂ„got om att det INTE fĂ„r planeras brott hĂ€r i den allsmĂ€ktige OlsbergÂŽs regelbok för detta forum! 🙂

Ă€r inte regler till för att brytas dĂ„? 😼

VĂ€ldigt nyskapande attityd dĂ€r 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...